Je kunt gewoon niet zonder!

SimCity Blog: Van het pad af: de weghulpmiddelen van SimCity

Toen ik aan SimCity begon te werken, werd ik gewaarschuwd door Will Wright. ‘Wegen,’ zei hij. ‘Wegen… zijn heel moeilijk.’

En hoe. Erger nog: wegen zijn onmisbaar.

In voorgaande SimCity’s bepaalde het raster van de stad de ruimte en de oriëntatie. In de nieuwe SimCity zijn juist de wegen allesbepalend. Je gebruikt de wegen om je stad structuur te geven, om je gebouwen te plaatsen en te oriënteren, om transportnetwerken aan te leggen en om je stad vorm te geven.

Voetgangers lopen op wegen en auto’s, vrachtwagens en dienstwagens rijden erop. De wegen vervoeren elektriciteit, rioleringsafval en water onder de grond. Gebouwen worden aan wegen geplaatst. Wegen zijn het bindweefsel van je stad.

Maar eerst een paar technische details.

Onder de motorkap van het spel vormen de wegen van SimCity een zogenaamde ‘Hermite Spline’. Deze ‘spline’ geeft aan hoe de weg wordt vertegenwoordigd in de onderliggende simulatie. De zones, het verkeer, de geometrie, de terreinmodificatie en de rest worden allemaal boven op deze ‘spline’ gebouwd.

De ‘spline’ is een volledig driedimensionaal voorwerp, wat resulteert in lagen boven op andere lagen.

Als je een weg tekent, leg je in feite een netwerk van splines aan. Als je een kruispunt aanlegt, ben je zelfs splines aan het reticuleren (waarbij ze worden verdeeld in een schema of netwerk). Echt waar.

Als je wegen aanlegt, kun je uit meerdere opties kiezen. Je kunt rechte wegen aanleggen die van A naar B leiden. Je kunt ook hoekige wegen maken, of boogwegen of cirkelwegen. Mijn favoriet is de slingerweg, waarmee je kronkelweggetjes kunt aanleggen.
Als je wegen tekent, kun je de SHIFT-toets ingedrukt houden om de wegen te sturen, zodat kruispunten haaks op elkaar staan. Je kunt er echter ook voor zorgen dat je met hoekige wegen rechthoeken aanlegt.

Er zijn ook verschillende soorten wegen, variërend van zandweggetjes tot brede zesbaanswegen met een eigen trambaan.

De wegen grenzen aan gebouwen en moeten verschillende dichtheden ondersteunen. Langs zandweggetjes kun je alleen gebouwen met een lage dichtheid plaatsen, terwijl je langs brede hoofdwegen reusachtige wolkenkrabbers met een hoge dichtheid kunt plaatsen.

Wegen kunnen ook verschillende breedtes hebben. Er zijn straten van wel 24 meter breed en brede hoofdwegen van maar liefst 48 meter breed. Deze brede hoofdwegen kunnen dus veel meer verkeer aan.
Je kunt de straten gelukkig upgraden. Zo kun je je stad beginnen met zandweggetjes, die je gaandeweg kunt upgraden naar straten met een hogere dichtheid.

Maar om straten om te toveren tot brede hoofdwegen, moet je wel slopen en opnieuw bouwen.

Als de wegen kruisen, heeft de weg met de hoogste dichtheid voorrang op de wegen met een lagere dichtheid. Er worden automatisch verkeerslichten en stopborden geplaatst volgens deze verkeersregels. Hou dat in gedachten bij het ontwerpen van je steden.

Het is belangrijk om te weten hoe ver je wegen uit elkaar moeten staan zodat er nog voldoende ruimte is om gebouwen te plaatsen. Daar hebben we de wegwijzers voor uitgevonden. Deze wegwijzers verschijnen als je je muis over een bestaande weg beweegt.

Volg de wegwijzers op zodat je nieuwe wegen niet te dicht op elkaar komen.

Je kunt de wegwijzers tijdelijk aan- of uitzetten door de Alt-toets ingedrukt te houden terwijl je het weghulpmiddel gebruikt.

De wegen ondersteunen gebouwen met verschillende dichtheden, waardoor de afstanden tussen wegen ook veranderen.

Ze liggen verder uit elkaar….

Of juist dichter op elkaar.

Wegen passen zich aan aan het terrein. Als je een weg tekent waar een tunnel voor nodig is, wordt er automatisch een tunnel getekend.

Als je zowel een gleuf als een tunnel nodig hebt, zoals bij dit terrein

Dan krijg je allebei:

Als je weg een brug nodig heeft, krijg je een brug.

Maar als een weg simpelweg een gleuf nodig hebt, krijg je ook niet meer. Dat is goedkoper.

Je kunt slingerweggetjes tekenen die naar de top van steile heuvels leiden.

Maar je kunt ook gleuven, bruggen en rotswanden tekenen.

Wegen worden automatisch aangevuld met bruggen als ze over water moeten gaan. Als je brug toevallig over een kanaal wordt aangelegd, wordt er een hoge brug geplaatst zodat er nog wel schepen onderdoor kunnen varen.

Elk wegtype heeft zijn eigen bruggen, en je kunt ook de dichtheid van bruggen upgraden, net zoals bij wegen.

Je kunt ervoor kiezen om je bruggen te upgraden naar mooiere bruggen, als je stijl belangrijk vindt.

Dat was een beknopt overzicht van de wegen! Hoe meer de releasedatum nadert, hoe meer tips en trucs we zullen vrijgeven. Bedankt voor het lezen!

3 gedachtes over “SimCity Blog: Van het pad af: de weghulpmiddelen van SimCity”

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt ook inloggen om een reactie te plaatsen.

Je kunt de volgende HTML elementen en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>