SN Review: De Sims 4 Filmavond accessoires

De Sims 4 Filmavond Accessoires is alweer het vijfde accessoires pakket voor De Sims 4 en richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, op het kijken van films thuis. Met verschillende kleding en voorwerpen uit de Boho-chic stijl kun je je huis met dit pakket omtoveren tot een eigen thuisbioscoop om daar onder het genot van popcorn te kijken naar een van de nieuwe films. Is De Sims 4 Filmavond Accessoires zijn prijs daarmee ook waard? In deze review vertellen we je daar meer over!

Creëer-een-Sim

SN Review: De Sims 4 Filmavond accessoires - Creëer-een-Sim SN Review: De Sims 4 Filmavond accessoires - Creëer-een-Sim

Creëer-een-Sim bevat in De Sims 4 Filmavond Accessoires allerlei vrolijke kleding in de Boho-chic stijl. Misschien niet de meest voor de hand liggende stijl als je denkt aan een avondje film kijken, maar het vervult z’n taak als gemakkelijk zittende kleding om lekker mee op de bank te kunnen hangen. In totaal bevat het pakket zo 27 verschillende items waarvan er 2, een hoed en een bril, door zowel mannen als vrouwen kunnen worden gedragen.

Mannen

Bij de mannen is de kleding over het algemeen wat simpeler en neutraler dan bij de vrouwen, maar nog altijd wel doeltreffend. Terwijl het nog altijd duidelijk gemaakt is met oog op die Boho-chic look, is het ook nog gewoon casual en losjes genoeg om prima in het dagelijkse te kunnen dragen. Toch betekent dat nog zeker niet dat kledingstukken voor mannen echt weer haast hetzelfde zijn als die we al in het basisspel hebben.

Zeker niet. Op het gebied van de details doen ze deze keer zelfs niet eens zoveel onder voor hun vrouwelijke tegenhangers. Het is in die zin natuurlijk nog altijd wel minder, maar wel op een niveau waar ik er meer dan tevreden over kan zijn. Gewoon degelijke kleding met genoeg variatie onderling, zonder dat het teveel van het goede wordt zeg maar. Op jassen en shirt zijn namelijk zeker nog wel geregeld verscheidene patroontjes en andere kleine details te vinden, welke ieder dan ook in aardig wat kleuren te verkrijgen zijn, zonder dominant te worden.

Daarnaast bevat het pakket, naast de hoed en bril, twee nieuwe haarstijlen voor de mannen; een korte en een lange. Voor het eerst krijgen de mannen dus ook eens echt lang haar dat er een beetje goed uitziet! Dat miste we tot op heden eigenlijk nog, dus ik denk dat best veel Simmers daar wel blij mee zullen zijn.

Vrouwen

De vrouwen hebben daarentegen over het algemeen juist wat opvallendere kleding gekregen. Waar de kleding van de mannen wat meer neutraal oogt, is het bij de vrouwen vooral een stuk gewaagder. Ten eerste is het zo gewaagder in de zin van dat de jurken en tops over het algemeen best bloot zijn en daardoor meer neigen naar een sexy look, dan echt comfortabele kleding om samen mee naar een film te kijken. Het overstijgt zijn doel zeg maar. Zeker gezien het feit dat ook tieners dezelfde kleding kunnen dragen, had het in mijn ogen af het toe wel wat minder gemogen. Dit geldt daarmee overigens nog niet meteen voor een alle kledingstukken en het is tevens ook niet een punt waar je je echt aan gaat ergeren tijdens het spelen, maar het is wel een van die dingen die al snel opvalt als je zo naar de content van Creëer-een-Sim kijkt.

Ten tweede – en bovendien veel belangrijker – is het ook zeker gewaagder in de zin van dat de een het geweldig zal vinden, maar de andere ook weer totaal niet. De felle kleuren hebben hier namelijk de overhand gekregen boven het casual dat de mannen hadden. Natuurlijk past zoiets vaak ook wel bij jurken om te dragen tijdens een filmavond, maar bij een aantal kledingstukken wordt dit desalniettemin gewoon wat teveel van het goede. Niet dat het daardoor per se lelijk wordt – in tegendeel zelfs – maar de kleding hier spreekt me gewoon niet zo erg aan als het dat anders wel heeft gedaan. Mede daardoor is dit ook een van de eerste pakketten waar ik de kleding van de mannen mooier vind dan die van de vrouwen. Het is nogmaals zeker niet slecht en er is ook hier genoeg om uit te kiezen, zolang je gebruikte stijl maar mooi vindt.

Naast de bril en hoed die de mannen ook al hadden, krijgen de vrouwen in De Sims 4 Filmavond Accessoires in totaal nog vier nieuwe haarstijlen. Daarvan bestaat de ene met dreadlocks uit een versie met, en eentje zonder highlights. De andere twee haarstijlen zijn niet per se echt gekoppeld aan de Boho-chic stijl – wat ook niet erg is – maar zijn gewoon wat vlotte haarstijlen om altijd wel te kunnen dragen en zien er naar mijn mening gewoon goed en mooi uit. Weinig om verder nog over te klagen wat dat betreft.

Kinderen

Als laatste krijgen we nog de kinderen en – zoals wel vaker bij accessoires pakketten – vallen die een beetje buiten de boot qua hoeveelheid content. Eigenlijk gewoon letterlijk de drie items die je hierboven ziet waarbij de jongens alleen de twee rechter items kunnen gebruiken. Het zijn ook hier weer leuke en vrolijke items die redelijk aansluiten bij de stijl van de volwassenen, maar daarmee is helaas ook alles al wel gezegd hier.

Koopmodus

SN Review: De Sims 4 Filmavond accessoires: Koopmodus

De koopmodus van De Sims 4 Filmavond Accessoires bevat in totaal 35 nieuwe voorwerpen. Meteen nadat je die voorwerpen voor de eerste keer ziet, merk je ook hier al direct dat het stuk voor stuk allemaal vrolijke voorwerpen vol details en andere patroontjes zijn, precies zoals de Boho-chic stijl ook moet zijn! Vergelijkbaar met Creëer-een-Sim dus.

In tegenstelling tot Creëer-een-Sim daarentegen is de Boho-chic stijl in de koopmodus echter nog veel nadrukkelijker aanwezig. Soms zelfs tot op een punt waar het naar mijn mening af het toe haast chaotisch wordt. Aangezien elk voorwerp zo’n beetje z’n eigen patroontjes en felle kleurtjes heeft, wordt een kamer vol met die voorwerpen al snel te druk. Natuurlijk hoort dat chaotische en drukke ook de Boho-chic stijl en ligt dat ook meer aan mijn persoonlijke voorkeur, maar het is wel een punt dat ik hier gewoon even mee wil benadrukken. Zeker niet iedereen gaat dit namelijk mooi vinden, dus dat moet je zeker meenemen als je overweegt dit pakket aan te schaffen.

Daarmee wil ik dus overigens nog absoluut niet zeggen dat het ook slecht is, want het zijn voor een gemiddeld accessoires pakket gewoon nog altijd stuk voor stuk meer dan degelijke, maar vooral ook eens echt unieke voorwerpen. De Boho-stijl brengt namelijk voor het eerst écht een nieuwe en unieke meubelstijl naar De Sims 4 en dat idee is op zich al alleen maar toe te juichen en zou in mijn ogen wel in elk accessoires pakket mogen zitten.

Maar juist omdat het ook een wat gewaagdere stijl is, moet het je ook wel echt aanspreken wil je er ooit nog gebruik van gaan maken. Mocht dat wel het geval zijn, dan is De Sims 4 Filmavond Accessoires op het gebied van de koopmodus en variëteit zeker wel een van de betere pakketten. Zo niet, dan kan ik je bij dezen ook garanderen dat je deze voorwerpen nooit meer gaat gebruiken. Dat klinkt bot, maar dat is de realiteit bij De Sims 4 Filmavond accessoires.

SN Review: De Sims 4 Filmavond accessoires: Koopmodus SN Review: De Sims 4 Filmavond accessoires: Koopmodus

Als laatste bevat het pakket ook nog drie ingerichte ruimtes; twee ruimtes voor binnen en eentje voor buiten. Ik gebruik ze zelf nooit echt, maar ze laten in dit geval vooral goed zien wat je al wel niet met het pakket kunt doen. Zoals gezegd is er namelijk best veel variatie aan patronen en kleuren binnen de voorwerpen aanwezig om genoeg totaal verschillende ruimtes te kunnen maken. Dat is iets dat je eerlijk gezegd al niet altijd bij accessoires pakketten ziet, en dus ook een groot pluspunt van De Sims 4 Filmavond Accessoires is.

Films kijken

Het pakket kan natuurlijk niet om het kijken van films draaien als er niet ook nog wat grote televisieschermen in zouden zitten. Gelukkig zijn die er ook twee: één om aan de muur te hangen en één die gewoon op de grond kan staan en bijvoorbeeld buiten neer kan worden gezet. Deze schermen kun je gebruiken om Sims samen een van de tien nieuwe films op te laten kijken. Die films zijn – net zoals de al bestaande televisiezenders ook grotendeels – gebaseerd op verhalen uit De Sims 3 en z’n uitbreidingen en duren ieder zo’n twee minuten, evenredig aan anderhalf uur in in-game tijd.

Het is leuk dat je de films ook zelf echt kunt volgen, want ze zijn eigenlijk nog verrassend goed en bovendien vaak ook nog eens grappig in elkaar gezet! Toch kun je met het pakket meer dan alleen een film kijken. Er zijn namelijk ook een stuk of zes speciale nieuwe interacties om met andere Sims over een film te discussiëren. Bovendien reageren Sims ook op wat er gebeurt tijdens een film; al gebeurt er iets engs, dan duiken ze weg ander hun handen bijvoorbeeld. Het is zeker niet zo dat je er veel van moet verwachten qua gameplay, maar al met al is het zeker een welkome toevoeging.

De Gelati Popcornpoffer

Als je aan film denkt, dan is er – naast een mega televisiescherm dan – natuurlijk maar één ding dat niet kan ontbreken in zo’n pakket: popcorn! Gelukkig is dat nou net het premium-object dat bij dit pakket komt. De Gelati Popcornpoffer doet daarmee ook precies wat je zou verwachten: je kunt er popcorn mee maken en, afhankelijk van hoe goed de kookvaardigheid van je Sim is, kan dat in vier verschillende smaken om daarna samen op te kunnen eten tijdens het genot van een film!

Conclusie

De Sims 4 Filmavond Accessoires slaat qua stijl duidelijk een andere weg in dan eerdere accessoires pakketten. De Boho-chic stijl is mooi uitgewerkt vol leuke en vrolijke details in zowel de kleding als de voorwerpen. Het straalt daardoor uit dat het in vele opzichten echt uniek is ten opzichte van de al bestaande stijlen. Het is daarmee ook gewaagd: dit is namelijk iets dat sommige Simmers heel mooi zullen gaan vinden, maar sommige ook absoluut niet. Waarschijnlijk is die scheiding nu nog sterker dan bij eerder pakketten zelfs. Films kijken en popcorn eten staan daar – ook al draait het pakket er natuurlijk om – eigenlijk maar wat los van. Ze geven je Sims zeker een leuke bezigheid ’s avonds en zorgen voor een leuke draai aan het pakket, maar niet zozeer dat je het daarom alleen al aan moet gaan schaffen. Het blijft niet voor niets een accessoires pakket, geen game pack. Spreekt de Boho-chic stijl je ook een beetje aan? Dan is De Sims 4 Filmavond Accessoires absoluut aan te raden en is er zeker genoeg variatie aanwezig om zijn prijs meer dan waard te zijn. Zo niet, dan ben je er ook zo klaar mee.

Beoordeling: 7,7

Misschien nog wel het beste accessoirespakket tot nu toe! Zoals accessoirespakketten horen te zijn probeert De Sims 4 Filmavond Accessoires iets unieks en dat heeft zich goed uitbetaald.

• Item gereviewd: De Sims 4 Filmavond Accessoires