De Sims Mobile: impressie van de eerste uren

Wereldkaart
De wereldkaart van De Sims Mobile zoals die er nu uitziet. Linksonder staat je eigen huis.

De Sims Mobile is een nieuwe De Sims game voor Android en iOS die eerder deze week uit het niets is aangekondigd. Hoewel de game wereldwijd nog niet is uitgebracht, is het momenteel wel al als soft launch in Brazilië gelanceerd wat de mogelijkheid geeft het spel toch al te kunnen spelen. De afgelopen dagen heb ik het spel daarom al wat kunnen uitproberen en kunnen zien hoe het ervoor staat.

Het is nog te weinig voor een echte preview of review, maar genoeg om er alvast een eerste impressie over te kunnen delen en eens uit te leggen wat het spel nou te bieden heeft. Dat geeft je hopelijk ook een wat beter beeld over wat voor een spel het nou precies is. Een review komt later nog wel wanneer De Sims Mobile wereldwijd is uitgebracht en ik wat verder in het spel ben gekomen aangezien dat nog wel even zal duren.

Creëer-een-Sim

Zodra je het spel voor de eerste keer opstart, begin je logischerwijs in Creëer-een-Sim. Het maken van Sims is niet veel anders dan we gewend zijn in De Sims 4; kies uit verschillende standaard lichaamsdelen zoals ogen, neuzen en gezichtsbouw en pas het dan eventueel verder naar wens aan. Want ook het ‘kneden’ van Sims zoals dat in De Sims 4 is geïntroduceerd maakt op een vergelijkbare manier zijn intrede in De Sims Mobile. Natuurlijk werkt het wat lastig om direct op je Sim’s gezicht te gaan slepen met je vinger, dus gaat dat met behulp van tweedimensionale sliders.

Qua kleding en haarstijlen is er in het begin nog niet heel veel keuze. Haarstijlen zijn er in vergelijking dan nog best wat, maar qua tops kom je niet veel verder dan de simpele shirtjes uit het basisspel van De Sims 4. Later speel je daarentegen nog veel meer en vooral ook mooiere kleding vrij – veelal de spullen die we voorbij hebben zien komen in uitbreidingen – zodat je toch al gauw best wat hebt om uit te kiezen. Die nieuwe kleding zul je wel moeten aanschaffen voor (aardig wat) in-game Simdollars, maar zien er dan ook meteen stukken beter uit,

Als laatste heeft iedere Sim drie verschillende karaktereigenschappen welke vrijwel allemaal een directe kopie zijn van de karaktereigenschappen uit De Sims 4. In tegenstelling tot dat spel zul je ze op zes na vrij moeten spelen voordat je ze bij nieuwe Sims kunt selecteren. Dat kan door het verhogen van je spelersniveau – meer daarover later in dit artikel – of het verzamelen van speciale beeldjes. Hoe je die beeldjes precies verzameld kan ik nog niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij kan dat met het volledig vullen van de levenslange geluksbalk – ook daar komt later meer over.

  • Kunstzinnig
  • Sportief
  • Flirterig
  • Nerd
  • Inzichtelijk
  • Muzikaal
  • Leider (Vereist het Leiderschap Beeldje)
  • Zelfverzekerd (vereist het Zelfverzekerde Houthakker Beeldje)
  • Charismatisch (vereist het Charismatische Draak Beeldje)
  • Waaghals (vereist het Dappere Dolfijn Beeldje)
  • Perfectionist (vereist spelerniveau 5)
  • Grapjas (vereist het Grappenmaker Beeldje)
  • Ambitieus (vereist het Ambitieuze Beeldje)
  • Geluksvogel (vereist het Geluksduiven Beeldje)
  • Feestbeest (vereist het Raver Beeldje)
  • Verleidelijk (vereist het Verleidelijke Zwanen Beeldje)
  • Dapper (vereist het Dappere Beer Beeldje)
  • Kwaadaardig (vereist het Kwaadaardige Clown Beeldje)
  • Goed (vereist het Toonbeeld van Gratie Beeldje)
  • Visionair (vereist het Visionair Beeldje)
  • Briljant (vereist het Briljante Olifant Beeldje)
  • Dramatisch (vereist spelerniveau 3)
  • Fijnproever (vereist spelerniveau 3)
  • Grapjas (vereist spelerniveau 3)
  • Extravert (vereist spelerniveau 3)
  • Verlegen (vereist spelerniveau 3)

Karaktereigenschappen kunnen na het creëren van een Sim niet meer gewisseld worden, je Sim zelf kun je later altijd nog aanpassen. Ook zaken als huidskleur en dergelijke kun je gewoon nog aanpassen.

Gameplay

Na het creëren van een je eerste Sim kun je echt beginnen met spelen. De gameplay in De Sims Mobile heeft wat weg van De Sims 4 – je herkent ook hier de interacties namelijk nog wel – maar het speelt uiteindelijk toch flink anders. Om te beginnen hebben Sims net wat andere behoeftes: energie, hygiëne, honger en plezier om precies te zijn. Hoeveel je van alles nog over hebt, zie je steeds onderaan in de interface. Energie bestaat daarbij uit dertig eenheden, de rest tien.

Dit is dan ook zo’n beetje het moment waarop het Free-to-Play aspect van het spel duidelijk naar voren; vrijwel iedere interactie kost een of meerdere eenheden van een of meerdere van die behoeftes en kosten bovendien wat real-life tijd om uit te voeren. Lang duurt het overigens nog niet, zeker de simpele interacties duren vaak namelijk maar een paar secondes. Wat me daarbij tot nu toe nog wel opvalt is dat het spel nog best wat bugs lijkt te bevatten. Sims teleporteren bijvoorbeeld bij het beginnen van een interactie, staan zonder animatie op uit hun stoel of voltooien de actie al voordat ze überhaupt bij de plek van de interactie uitkomen. Storend is het vaak niet, al zijn het wel dingen waar nog aan gewerkt zal moeten worden. Laten we hopen dat het eruit gepatcht wordt wanneer de game wereldwijd uitkomt.

Behoeftes bijvullen

Dat korte wachten verandert wanneer die behoeftes leeg zijn. Dan moet je ze namelijk weer met een andere interactie zien te vervullen. Slapen in het geval van energie, iets eten in het geval van honger en zo verder. Die interacties nemen logischerwijs beduidend meer tijd in beslag en dan zeker het slapen: dat neemt een heel uur in beslag. (Misschien dat die tijd nog minder wordt bij luxere bedden; dat heb ik nog niet kunnen uitproberen.) De andere behoeftes zijn met een paar minuten iets schappelijker, maar het idee is hetzelfde. ’s Nachts (of wanneer je dan ook tijd lang niet kunt spelen) kun je Sims daarbij ook voor zes uur laten slapen om zo alle behoeftes tegelijk te herstellen en weer fris aan een nieuwe dag te kunnen beginnen.

Behoeftes lijken daarnaast ook vanzelf bij te vullen na verloop van tijd, al duurt dat natuurlijk nog langer.

Interacties uitvoeren
Alle interacties duren even om te voltooien. Wil je dat versnellen, dan zul je dat met SimCash moeten afkopen.

Gelukkig kun je met een volle lading van alle behoeftes toch nog best wat doen. Zeker als je meerdere Sims hebt – wat al vrij snel zal gebeuren – kun je prima twintig tot dertig minuten vullen zonder ooit langer dan een minuut te hoeven wachten. De balans lijkt daardoor zeker bij de basisactiviteiten redelijk goed; het is althans lang niet zo storend als dat ik had verwacht en sluit vaak aan bij de flow van de interactie zelf. Ik gok dat het op den duur wel wat langer zal gaan bij de wat gevorderde interacties, dus durf ik niet te zeggen of het zo altijd zal blijven, maar voorlopig ben ik hier nog positief over gesteld.

Op zoek naar werk

Al snel nadat je bent gestart in de leefmodus zul je op zoek moeten gaan naar een baan. Dat zal in het begin altijd nog als barista zijn, maar later speel je geleidelijk aan nog wel meer carrières vrij. Iedere buurt in de stad (momenteel zijn dat er vier plus je eigen huis, al lijkt de Waterkant buurt linksboven op het moment nog niet toegankelijk) heeft zo zijn eigen faciliteiten. Nieuwe buurten speel je vrij met het verhogen van je spelersniveau, de carrières met in-game geld.

Wereldkaart
De wereldkaart van De Sims Mobile zoals die er nu uitziet. Linksonder staat je eigen huis.

Wanneer je precies wilt gaan werken, kun je steeds helemaal zelf bepalen. Je kunt het zelfs constant achter elkaar blijven doen, zolang je nog maar genoeg plezier over hebt. Werken kost namelijk vijf plezier, al wordt dat meer bij latere vormen om te gaan werk.

Het werken zelf lijkt wat meer op hoe we het kennen uit De Sims 4 Aan het Werk; alle carrières zijn namelijk open carrières waar jij als speler moet kiezen wat je Sims op hun werk doen. Als barista gaat het bijvoorbeeld om het zetten van koffie of thee welke vervolgens moeten worden afgeleverd aan de klant, het schoonmaken van tafels en het praten met collega’s. Alle carrières kennen zo een vergelijkbare structuur.

Marktplein
Het marktplein is een van de buurten die je vrij kunt spelen in De Sims Mobile. Let op de gebouwen met een slotje; dit zijn de plekken waar je Sim kan werken, maar ontgrendeld zullen moeten worden met Simdollars.

Evenementen

Werk is daarmee een evenement. Evenementen zijn een soort korte minigames van een paar minuten waarin je roze sterren moet behalen om je doel te voltooien en een beloning in ontvangst te mogen nemen. In het geval van werk gaat het dan om het behalen van salaris, maar er zijn ook andere toepassingen. Het vrienden worden met iemand of het beoefenen van een hobby bijvoorbeeld, hebben ook een eigen evenement en zo zullen er ook nog wel andere dingen zijn die ik nog niet ben tegengekomen.

In het geval van werk kun je tevens toewerken naar promotie. Het uitvoeren van werkgerelateerde interacties heeft namelijk ook een kans een ervaringspunt te verdienen voor je werkprogressie. Is de balk vol, dan maak je automatisch promotie. Promotie zorgt ervoor dat je nieuwe voorwerpen vrij speelt (zowel voor thuis als voor je werkkavel) en dat je volgende werkdag een ster meer kan halen. Eén ster is steeds genoeg om een evenement te halen, maar meer betekent uiteraard ook een hogere beloning. Het wordt dus steeds iets moeilijker, al krijg je gelukkig ook steeds sterkere interacties welke dan helaas wel weet een langere cooldown tijd hebben. Plan het echter tactisch en je komt er wel.

Bovendien speel je per werkniveau nieuwe carrièrevoorwerpen vrij welke vaak ook een aantal sterke interacties introduceren. Je moet ze zelf kopen op de werkkavel, maar zijn absoluut aan te raden.

Evenement voltooien
Het voltooien van een evenement geeft je de bijbehorende beloning.

Ervaring

Vrijwel alle dingen die je Sim doet leveren ervaring op. Ervaring verhoogt je spelersniveau en dat zorgt er dan weer voor dat je nieuwe voorwerpen en features vrij speelt. Hobby’s, de tegenhangers van vaardigheden, komen bijvoorbeeld pas vanaf spelersniveau 7. In totaal kent De Sims Mobile zo vier hobby’s: koken, gitaar, schrijven en yoga. Deze helpen je nog meer nieuwe voorwerpen en kleding vrij te spelen en geven je gewoon wat meer om te doen. Zelfs fundamentele zaken als het kunnen bouwen van een extra ruimte in je huis zitten vergrendeld achter je spelersniveau.

Koken
Koken is de eerste hobby die je zult ontgrendelen. Koken kan gebruikt worden om wat bij te verdienen of om eten te maken.

Dagtaken en levensdoelen

Interacties zijn echter niet de meest rendabele manier om de honderd(en) ervaringspunten te vergaren die nodig zijn om een niveau te stijgen. Dat komt namelijk met het voltooien van dagtaken (of impulsen) en levensdoelen. Beiden zullen bekend voorkomen uit De Sims 4, al hebben de levensdoelen nu wel een compleet andere draai gekregen.

Dagtaken zijn desalniettemin nog nagenoeg precies gelijk aan hoe impulsen in De Sims 4 zijn. Het zijn kleine opdrachten zoals jezelf aan iemand voorstellen maar leveren je een hoop ervaring op. Zoals de naam al wel doet vermoeden krijg je per dag drie verschillende dagtaken en zul je tot de volgende dag moeten wachten voordat je weer verder kunt. Dagtaken vormen hiermee vaak de leidraad van een dag mocht je snel ervaring willen verdienen.

Levensdoel
Levensdoelen zijn een soort impulsen welke je zelf mag kiezen en levenslange gelukspunten opleveren wanneer je ze voltooid.

Levensdoelen aan de andere kant zijn een soort impulsen die jij als speler zelf mag kiezen uit drie mogelijke levensdoelen. Ze zijn vaak net ietsje lastiger dan impulsen en leveren ook minder ervaring op, maar leveren ook levenslange gelukspunten op. In tegenstelling tot dagtaken heb je steeds maar één levensdoel op ieder moment, maar kun je wel meteen een nieuwe kiezen als je de vorige hebt voltooid.

Koop- en Bouwmodus

Het bouwen van een huis is erg simpel en lijkt heel sterk op hoe het in De Sims FreePlay is gedaan. Ruimtes zijn altijd rechthoekig en momenteel ook nog enkel gelijkvloers. Het inrichten en aankleden van je huis verloopt verder zoals je het zou verwachten, al is het echt een kwestie van wachten voordat je verder kan. Op wat basisvoorwerpen na dan moet je namelijk alles vrijspelen en dat kan soms best lang duren. Bovendien verdien je wat lastiger geld dan in De Sims 4, dus zomaar even je droomhuis bouwen zal niet gaan. Veel tijd heb ik hierin dus ook nog niet kunnen rondbrengen.

Sommige grotere voorwerpen kunnen net zoals in De Sims 4 ook in verschillende kleuren worden geselecteerd. Deze kunnen echter ook kapotgaan waardoor je ze zult moeten vervangen voor een paar Simdollar (duur is het niet nee 😛 , al kan ik niet bevestigen dat dit zo voor alle voorwerpen is natuurlijk). Handigheid bestaat niet als hobby, dus zelf iets repareren of upgraden kan (nog) niet.

Koop- en Bouwmodus
Je begint in De Sims Mobile met een simpel huis met alle basisvoorwerpen, maar kunt dat in de loop der tijd uitbreiden met nieuwe spulletjes.

Simdollars en SimCash

Je hebt in De Sims Mobile twee soorten valuta: enerzijds de normale Simdollars (de gouden muntjes) welke je in het spel kunt verdienen en anderzijds de SimCash (de groene biljetten) welke je af en toe bij speciale gebeurtenissen zoals het verhogen van je spelersniveau krijgt of anders zult moeten kopen met echt geld.

Als je een keer een Free-to-Play spel hebt gespeeld, dan moet deze tweedeling je bekend voorkomen. SimCash kan namelijk worden gebruikt om de wachttijden bij de interacties af te kopen, speciale premium voorwerpen te kopen of in te wisselen voor Simdollars. Premium voorwerpen zijn daarbij luxere voorwerpen welke steeds een bepaalde bonus geven zoals het eerder vrijspelen van een bepaalde categorie voorwerpen, het vergeven van meer ervaringspunten bij interacties of juist het aanbieden van unieke interacties.

De reguliere voorwerpen hebben overigens ook interacties die je op een bepaalde manier vrij kunt spelen. Vrijwel ieder voorwerp heeft zo bijvoorbeeld een bepaalde kwaliteit van een tot drie sterren. Hoe beter het voorwerp is, hoe meer je ermee kunt doen. Anderzijds bestaan er ook interacties welke je letterlijk moet vrijspelen. Hoe, dat verschilt per interactie per voorwerp. Bij het bed kun je bijvoorbeeld de interactie om te relaxen vrijspelen door ergens in je huis een nachtlampje te plaatsen. Zo’n zelfde principe gaat overigens op bij sociale interacties: daar bepaalt het niveau van jullie vriendschap wat voor soort interacties er beschikbaar zijn.

Voorlopige conclusie

Zoals gezegd is nog te vroeg om echt een conclusie te kunnen vellen over De Sims Mobile. Dat komt later nog wel wanneer het spel ook echt wereldwijd is uitgebracht en ik wat verder ben in het spel. Het duurt gewoon even voordat je alles in het spel kunt zien en uitproberen, zeker bij een trager spel als dit. Dingen als kinderen en het online aspect ben ik bijvoorbeeld nog niet tegengekomen, dus begrijp dat dit artikel daarom ook lang niet allesomvattend is.

Desondanks lijkt het op het eerste oog een game waarvan ik zeker nog wel meer wil zien. Het is misschien ietwat (te) simpel af en toe, maar het heeft wel de sfeer van De Sims. Vergelijk het met De Sims FreePlay; dat spel begon vergelijkbaar met hoe De Sims Mobile nu is, maar heeft in de loop der tijd ook veel meer nieuwe content gekregen. Als De Sims Mobile datzelfde traject weet te doorlopen, dan kan het zeker wat worden, al zal het ’t qua content voorlopig nog moeten afleggen tegen zijn grotere broer.

Het Free-to-Play model is natuurlijk ook minder, maar gelukkig nog enigszins aanvaardbaar geïmplementeerd. Je kunt genoeg doen, maar moet gewoon even kunnen wachten bij het verversen van je behoeftes. Verder valt het prima te spelen zonder er iets aan uit te hoeven geven, iets dat ik vandaag de dag binnen de De Sims-franchise al een hele prestatie zou noemen.

Door Rudy

Simmer sinds De Sims 1 en inmiddels de beheerder van Sims Nieuws!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *