Je kunt gewoon niet zonder!

Samenvatting De Sims 4 Ouderschap Live Broadcast

Het lezen in andermans dagboek kan leiden tot een flinke confrontatie en sterk negatieve gemoedstoestanden zoals te zien was in de Live Broadcast.

werd in de Live Broadcast het nieuwste Game Pack De Sims 4 Ouderschap voor het eerst uitbreid getoond en werd er wat dieper ingegaan op wat het pakket nou te bieden heeft. Van die Live Broadcast heb ik in deze post een samenvatting proberen te maken met de belangrijkste punten die werden genoemd. Niet alles werd overal even duidelijk uitgelicht, dus het omvat nog niet alles van het Game Pack. Daarentegen moet het zo wel een redelijk beeld geven over hoe het in elkaar zit.

Mocht je de Live Broadcast zelf nog willen terugkijken, dan kan dat in dit bericht.

Creëer-een-Sim

Zoals gebruikelijk beginnen we in Creëer-een-Sim. Veel wordt er ditmaal echter niet van getoond omdat de SimGuru’s liever meer van de gameplay willen laten. Van wat er wel te zien was lijkt het inhoudelijk vooral een pakket te gaan worden met kleding die qua uitstraling en sfeer vergelijkbaar is met het basisspel. Het is dus vooral wat lossere huiselijke kleding, maar net wat frisser en mooier dan het basisspel. Het is een mix van de wat rebelsere tienerkleding tot de wat serieuzere alledaagse kleding van volwassenen. Ook peuters en kinderen moeten wat nieuwe kledingstukken krijgen, al kregen we daar in de Live Broadcast enkel wat volledige outfits voor peuters van te zien.

Omdat ze als feedback gekregen hebben dat kinderen niet genoeg diversiteit hebben om uit te kiezen, zijn er ook (minstens) twee nieuwe haarstijlen toegevoegd met dreadlocks. Een gewone versie voor zowel jongens als meisjes, en eentje met extra bloemetjes voor de meisjes. Of je er nou fan van bent of niet, het is zeker anders dan dat we al hebben!

Haarstijlen meisjes
Een van de nieuwe haarstijlen voor meisjes. Duidelijk een stuk anders dan we gewend zijn!

Acne is er voor tieners in drie verschillende maten; van een klein beetje tot best erg. Zoals eerder als is verteld is dit enkel een huiddetail en heeft het geen enkele invloed op de gameplay.

Acne
Tieners krijgen te maken met acne. Acne is een simpel huiddetail uit het pakket en komt in drie verschillende mate van sterkte.

Content

Zoals gezegd werd er vrij weinig van de inhoud getoond, dus is het lastig te zeggen wat er nou precies allemaal in het pakket zit. Van wat er wel werd getoond staan hieronder de aantallen. Zie ook de screenshots hierboven voor de catalogussen die daarbij horen inclusief een aantal van de getoonde items.

Mannen
  • Tops: 4
  • Broeken: 5
Vrouwen
  • Broeken: 5
Meisjes
  • Haarstijlen: 2
Peuters
  • Volledige outfits: 2

Gameplay

Zoals de SimGuru’s ook meteen zeggen bij het begin van het showen van de gameplay draait het pakket meer dan andere pakketten om het uitbreiden van de bestaande gameplay. Het draait daarom ook vooral om de gameplay die je er op de lange termijn uithaalt en niet per se iets dat je op één moment kunt doen zoals bij de eerdere Game Packs het geval was.

Bijtende peuter
Peuters kunnen bijten in De Sims 4 Ouderschap. En ja, dat laat ook een afdruk achter bij het slachtoffer.

Karakterwaarden

Om te beginnen is er een nieuwe opvoeden-categorie met nieuwe interacties zoals het straffen van kinderen of juist het aanleren van goede omgangsnormen. Zo begint de Live Broadcast dan ook met een peuter die het hele huis aan het vies maken is waarna de vader naar haar gaat schreeuwen dat niet meer te doen. De peuter reageert daar weer niet bepaald blij op – het werkt zelfs negatief op de onderlinge relatie -, maar leert wel verantwoordelijkheid, een van de vijf karakterwaarden, aan. Hoe meer verantwoordelijkheid, hoe minder snel ze geneigd zullen zijn het zichzelf het huis vies te maken aangezien ze het uit zichzelf juist leuk en zelfs inspirerend vinden.

Karakterwaarden zijn daarmee een van de belangrijkste nieuwe toevoegingen in De Sims 4 Ouderschap en bepalen hoe ‘goed’ een Sim opgroeit. Peuters, kinderen en tieners krijgen er allemaal mee te maken. Ze lijken op het eerste oog enigszins op vaardigheden in de zin van dat je ze kunt verbeteren met bepaalde interacties, maar kunnen daarentegen ook negatief worden beïnvloed. Er zijn in totaal vijf verschillende karakterwaarden: manieren, verantwoordelijkheid, conflictoplossing, empathie en emotionele beheersing met ieder eigen manieren om ze te verbeteren of verslechteren. Hoe goed een Sim een bepaalde karakterwaarde beheerst kun je terugvinden in het speciale menu bij de karaktereigenschappen.

Schoonmaken
Schoonmaken geeft een positieve bijdrage aan de karakterwaarden van Sims.

Op basis van de karakterwaarden kunnen Sims uiteindelijk bepaalde karaktereigenschappen krijgen wanneer ze opgroeien tot jongvolwassenen. In de Live Broadcast zagen we zo bijvoorbeeld Goede manieren, Slechte manieren en Ongevoelig als drie van de eigenschappen en kent iedere karakterwaarde voor zover het mij duidelijk werd twee eigen eigenschappen; een negatieve die je krijgt bij iets van -80% en een positieve bij 80% (percentages zijn afgeschat). Slechte manieren zorgt er bijvoorbeeld voor dat ouders nog expres scheten kunnen laten en zelfs hun kinderen kunnen aanmoedigen zelf scheten te laten wat dan weer negatief inwerkt op de manieren van die kinderen.

Opvoedkunde

Hand in hand met de karakterwaarden komt de nieuwe Opvoedkunde vaardigheid welke logischerwijs voor ouders is bedoeld. Opvoedkunde helpt ouders hun kinderen te sturen om zo hun karakterwaarden te verbeteren.

Opvoedkunde
Opvoedkunde bepaalt hoe goed ouders hun kinderen kunnen opvoeden en welke verschillende interacties ze daarbij kunnen gebruiken van streng tot juist rustig.

Als kinderen bijvoorbeeld slechte manieren hebben, dan kunnen ouders hen discipline aanleren en ze zo de goede kant op sturen. Doen ze het juist goed, dan kunnen ouders ze juist motieveren zo door te blijven gaan. Gaandeweg de vaardigheid zul je steeds meer nieuwe manieren leren om leren om kinderen op te voeden. Zo leren Sim hun kinderen bijvoorbeeld op verschillende manieren te commanderen zoals kalm, stevig of juist streng.

Dekken van de tafel
Ouders kunnen hun kinderen bijvoorbeeld opdragen de tafel te dekken. Opvallend detail: er zijn best wat verschillende placemats om uit te kiezen.

Ook kunnen ouders hun kinderen een bepaalde activiteit te doen zoals het nemen van een douche of het naar bed gaan. Nieuwe commando’s kunnen worden ontgrendeld bij het verbeteren van de vaardigheid.

Avondklok

Daarbij is het af en toe ook nodig een avondklok op te stellen op het speciale avondklok-bord. Een avondklok bepaalt de tijd waarop alle Sims in het huishouden binnen moeten zijn. Dit kan vanaf 19:00 uur, 21:00 uur of 23:00 uur zijn. Sims hoeven zich hier niet aan te houden, al werkt dat écht hard in op verantwoordelijkheid.

Avondklok
Met de avondklok kunnen ouders een tijd instellen wanneer alle Sims uit het huishouden thuis moeten zijn.

Overigens kan het bord ook gebruikt worden op leuke of minder leuke berichten achter te laten voor andere Sims, vergelijkbaar met hoe dat bij buren in appartementen in De Sims 4 Stedelijk Leven gaat.

Huisarrest

Een tweede vorm van straf is het opleggen van huisarrest. Dat houdt in dat je een Sim één dag lang een bepaalde activiteit verbiedt. Zo kun je bijvoorbeeld al het sociale contact met vrienden verbieden of juist verbieden de computer te gebruiken. Natuurlijk hoeven kinderen zich ook hier niet aan te houden als ze willen, al is dat ook hier slecht voor de verantwoordelijk. Ouders kunnen er dan ook voor kiezen hun kinderen opnieuw huisarrest te geven om zo de timer van de straf te resetten.

Huisarrest
De verschillende vormen van huisarrest in De Sims 4 Ouderschap.

Leerbaar moment

Af en toe zul je als ouder ook te maken krijgen met vragen van kinderen over bepaalde zaken. In de Live Broadcast was bijvoorbeeld een tiener te zien die aan haar ouders vroeg of ze voortaan mocht worden behandeld als een volwassene in plaats van een tieners omdat ze vond dat ze onderhand wel genoeg opgegroeid was. Als ouder krijg je dan de keuze dat goed te keuren of juist af te wijzen.

Leerbaar moment
Kinderen zullen af en toe met bepaalde vragen komen voor hun ouders, zogenaamde leerbare momenten. Als ouder kies je hoe je daar op reageert wat de karakterwaarden van kinderen zal beïnvloeden.

Welke keuzes je heribij maakt zijn van invloed op de karakterwaarden van kinderen. Zo kan het de ene karakterwaarde juist verbeteren terwijl het de andere verslechterd. Een betere Opvoedkunde vaardigheid van de ouders geeft daarbij meer inzicht in de situatie en geeft uiteindelijk ook bijvoorbeeld aan welke karakterwaarden zullen verbeteren of verslechteren bij een bepaalde actie.

Stemmingswisselingen en dagboeken

Tieners krijgen in het Game Pack te maken met stemmingswisseligen. Een slechte dag op school of een gevecht met iemand kan zoiets veroorzaken en geeft ze een negatieve emotie voor een flinke tijd. Dan krijgen ze ook een eigen depressieve loopje.

Stemmingswisselingen
Een slechte stemming vanwege stemmingswisselingen bij tieners veroorzaakt het nieuwe depressieve loopje.

Een goede manier om daar vanaf te komen is door het schrijven in een dagboek. Dagboeken worden bewaard onder bedden en zijn bovendien een van de manieren waarop tieners emotionele beheersing kunnen leren. Verstopte dagboeken kunnen overigens worden gevonden en gelezen door andere Sims, al kan dat tot een flink conflict leiden als de eigenaar van het dagboek erachter komt. Bovendien lijken er ook aardig wat nieuwe gemene interacties aanwezig om je op elkaar uit te leven!

Het lezen in andermans dagboek kan leiden tot een flinke confrontatie en sterk negatieve gemoedstoestanden zoals te zien was in de Live Broadcast.

Schoolprojecten

Kinderen kunnen thuis werken aan schoolprojecten. Het lijkt mij op het eerste oog enigszins vergelijkbaar met huiswerk, maar dan beduidend tastbaarder en doordachter. Een aantal voorbeelden die werden genoemd waren de chemische vulkaan, de raket, de robot of het diorama.

Schoolprojecten bouwen
Samen aan schoolprojecten werken versnelt het proces en verbetert de onderlinge band.

Voltooide schoolproject kunnen drie verschillende kwaliteiten hebben wat ook drie verschillende fysieke ‘decoratiestukken’ oplevert. Ze blijven simpelweg voor altijd bewaard en hebben ieder een eigen soort animatie; de raket kan worden afgevuurd, terwijl de robot juist een speciale beweging maakt. Tijdens het bouwen kunnen Sims ook de hele familie vragen mee te helpen wat ervoor zorgt dat het bouwen sneller gaat en ook goed is voor de sociale band.

Schoolprojecten slopen
Schoolprojecten slopen is niet zo’n goed idee, zeker niet in het bijzijn van de maker en een ouder…

Uiteraard kunnen schoolprojecten van andere Sims ook worden vernield met alle gevolgen vandien.

Bouwen

In bouwen geld eigenlijk hetzelfde als bij Creëer-een-Sim: er werd namelijk niet heel veel van getoond, al zie je er genoeg van voorbij komen tijdens de gameplay. Ook hier geld dus dat de voorwerpem voornamelijk een vrolijke, huiselijke sfeer uitstralen en eigenlijk wel passen in ieder familiehuis. Het lijkt enigszins op de stijl uit het basisspel, maar dan met beduidend meer details en ook beduidend mooier. Een goed voorbeeld daarvan is de badkamer met de nieuwe bad-douch combinatie; qua object is het misschien niet echt uniek, maar qua kleurenkeuzes en keuzes voor het patroontje op het gordijn heb je véél keuze.

Verder is het vooral een hoop decoratie zoals je in de screenshots hieromheen wel kunt zien. Veel nieuwe posters voor tieners of nieuw nachtlampje voor kinderen bijvoorbeeld om monsters te verjagen (die er wél mooi uitziet). Het zijn een paar voorbeelden die me zo opvielen; er zullen vast nog wel betere dingen in het pakket vinden, maar zoals gezegd werd er hier niet heel veel op ingegaan tijdens de Live Broadcast.

Woonkamer
Voor het eerst krijgen we in De Sims 4 een 2 bij 2 koffietafel.

Speelgoed

Spelen met speelgoed
Het spelen met speelgoed is goed voor te verbetering van karakterwaarden.

Wat wel een wat belangrijkere rol speelt binnen De Sims 4 Ouderschap zijn de verschillende nieuwe vormen van speelgoed. Bepaald speelgoed helpt kinderen namelijk verschillende karakterwaarden te verbeteren. Het doktersetje (zie screenshot hierboven) verbetert zo bijvoorbeeld empathie. Verder werd het samen bouwen met blokken en het tekenen voor kinderen getoond en zo zullen er nog wel wat meer opties zijn die wel duidelijk zullen worden als het spel straks uit is.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt ook inloggen om een reactie te plaatsen.

Je kunt de volgende HTML elementen en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>