De Sims 3 Ambities review: 1 – Introductie en Twinbrook

Do you want to read this Review in English? Then click here.

De Sims 3 Ambities is het tweede uitbreidingspakket voor ‘De Sims 3’. De spelers, die een kloon van het populaire ‘De Sims 2 Gaan het maken’ verwachten, zullen waarschijnlijk teleurgesteld zijn. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Maar als je als speler, deze verwachting los kunt laten, zul je een prettig speelbare uitbreiding ontdekken; een uitbreiding, die veel nieuwe en lang gewenste elementen aan het spel toevoegt. Opnieuw is EA er in geslaagd een uitbreiding boordevol te stoppen met allerlei leuke dingen, die het spelen weer tot een ware ontdekkingstocht maken. In deze review zal ik proberen daarvan zoveel mogelijk op te nemen, maar het is bijna onmogelijk daarbij volledig te zijn.

Introductie

In deze uitbreiding staat het volgen en kunnen besturen van je Sims gedurende hun werkdag centraal. Daarvoor zijn er 5 totaal nieuwe beroepen in het spel opgenomen. Daarnaast is de oude, medische carrière omgetoverd tot een zogenaamd hybride-beroep. Daarbij verdwijnt je Sim nog steeds in een zogenaamd rabbithole, maar zullen er vanaf een bepaald niveau ook opdrachten buiten de rabbithole uitgevoerd moeten worden. Daarmee wordt dit beroep meer vergelijkbaar met de oude banen in de ordehandhaving of journalistiek, waarbij je ook al Sims moest ondervragen of sportwedstrijden moest bezoeken. Helemaal nieuw is hybride dus niet.

Nieuw is ook, dat je vanuit een aantal van deze beroepen al spelend invloed uit gaat oefenen op de buurt, waarin je speelt. Wanneer je bijvoorbeeld als stilist een andere Sim een make-over geeft, ga je op zich nog steeds naar een soort van ‘Creëer een Sim’. Maar omdat dat al spelend gebeurt voelt het toch echt anders. En het is absoluut leuk om die Sim later weer ergens in je stad tegen te komen, zoals jij hem hebt veranderd. Hetzelfde geldt voor het beroep van architect; je gaat weliswaar naar de bouwmodus, maar de beperking van het budget en de wensenlijst van de klant, maken dit echt een onderdeel van het spelen. En langzaam maar zeker zie je de huizen en de tuinen in je stad door jouw toedoen veranderen.

Naast deze grote wijzigingen zit deze uitbreiding weer vol met nieuwe vaardigheden, levenswensen en eigenschappen, die allemaal wel iets met die beroepen te maken hebben. Verderop zullen we die, samen met andere nieuwe dingen in het spel nog tegenkomen.

Om het spelen voor de speler prettiger te maken, heeft EA ook de spelinterface een kleine facelift gegeven. Het op het buurtoverzicht zoeken naar een bepaald soort locaties is prettiger geworden door de toevoeging van een zoekfilter. De bij de opdrachten horende instructie wordt op een duidelijke manier op de linkerhelft van het scherm geplaatst. Alleen de nieuwe manier van korte berichtjes projecteren in de rechterbovenhoek is duidelijk even wennen. Het is prettig, dat de berichtjes ook later nog terug te halen zijn, maar tijdens het spelen verwijder ik ze nog te vaak te snel.

De nieuwe stad: Twinbrook

De nieuwe stad Twinbrook is een stad, die de een meer aan zal spreken, dan de ander. Persoonlijk vind ik het zeer geslaagd als nieuwe plek om mijn Sims te laten wonen.

Deze stad is een stad met twee gezichten. Aan de ene kant heb je het goed onderhouden, nette gedeelte. Vooral het stadscentrum met zijn centrale park en de boulevard langs het meer zien er goed uit. In dit deel vinden we ook de meeste bekende en nieuwe openbare gebouwen en werkplekken.

Aan de andere kant heb je het meer lugubere, moerasdeel van de stad. Vooral de constante mist, die hier hangt, samen met het in de bomen hangende mos zorgen er voor, dat de sfeer hier goed getroffen is. In dit deel is het aantal kavels duidelijk minder. En hoewel de huizen, die er staan qua uiterlijk prima in dit landschap passen, krijg je al snel het gevoel, dat ze allemaal hetzelfde zijn. Ik had graag iets meer variatie in de gebruikte ‘materialen’ gezien. Nu lijkt het alsof ze allemaal met hetzelfde hout gemaakt zijn.

Nieuwe openbare gebouwen en werkplekken

Naast nieuwe versies van de al bekende werkplekken en openbare gebouwen zijn er in Twinbrook ook een aantal nieuwe gebouwen en werkplekken te vinden.

Allereerst is er een brandweerkazerne. Dit is één van de nieuwe, open werkplekken, waar je jouw Sim dus ook wanneer hij werkt kunt blijven volgen en besturen. De kazerne is zo compleet ingericht, dat je Sim er bijna kan gaan wonen. Je hebt er bijvoorbeeld fitnesstoestellen, een keuken, douches en bedden.

De andere open werkplek is de salon. Hier werkt je Sim als stilist. Sims, die in aanmerking komen voor een make-over, komen hier naartoe. Ook voor het zetten of laten zetten van een tatoeage is dit de plek om naartoe te gaan.

Het eerste nieuwe, openbare gebouw is de wasserette. Hier kunnen je Sims naartoe om hun was te doen, wanneer ze zelf niet over een wasmachine beschikken.

Een tweede nieuw, openbaar gebouw is de kringloopwinkel. Hier kunnen Sims hun zelfgemaakte schilderijen, beelden en uitvindingen verkopen. Dit gebouw speelt een belangrijke rol, wanneer jouw Sim zich als zelfstandige heeft geregistreerd. Daarover verderop meer.

Tenslotte is er nog de schroothoop. Hier kunnen de Sims naar toe om schroot te verzamelen, dat ze gebruiken bij het uitvinden. En SimBot kan hier ‘uit eten gaan’. Een SimBot eet immers schroot.

Uiteraard zijn al deze gebouwen te vinden in Twinbrook. Voor de ‘oude’ steden Sunset Valley en Riverview werkt het iets anders. Als je daar een nieuw spel mee opstart, worden er automatisch aangepaste versies van deze gebouwen op lege kavels gezet. Wil je ze in een bestaand spel hebben, dan zul je ze zelf moeten plaatsen, door een gebouw via het bewerken van een openbare kavel te plaatsen. Helaas krijg je in allebei de gevallen niet alle gebouwen in je buurt. De wasserette wordt niet automatisch geplaatst en staat ook niet in de bibliotheek om te plaatsen. Voor mij onbegrijpelijk, dat EA dit over het hoofd heeft gezien.

Pagina 1: Introductie en Twinbrook (deze pagina dus)
Pagina 2: Sims creëren, bouwen en buurtbewerking
Pagina 3: Beroepen, vaardigheden en kringloopwinkel