De Sims 3 Ambities review: 2 – Sims creëren, bouwen en buurtbewerking

Sims creëren

Tot nu toe vond ik in ‘De Sims 3’ met name sommige van de kleuren bij de diverse make-up erg hard. Lichter maken van de kleur kwam op mij altijd over als een noodoplossing. Met de komst van dit uitbreidingspakket maakt EA daar een eind aan. Eén van die kleinere, nieuwe dingen, die is toegevoegd is een schuifregelaar voor de transparantie van je make-up (met uitzondering van de ‘schmink’), waarmee je nu de ‘zichtbaarheid’ helemaal naar je eigen zin kunt bewerken.

Je kunt hiermee de ‘kracht’ van bijvoorbeeld de lipstick van ‘heel vaag en bijna niet zichtbaar’ tot ‘overduidelijk te zien’ instellen. Dit maakt het nog beter mogelijk je Sims helemaal naar jouw zin te maken en is als nieuw gereedschap dan ook een absolute voltreffer.

En EA heeft nog een toevoeging bedacht. Vanaf nu kun je tatoeages op je Sims aanbrengen. Dit kan al in ‘Creëer een Sim’, maar later ook in het spel vanuit de nieuwe vaardigheid ‘tatoeëren’. Achter de knop ‘uiterlijk’ is een nieuw tabblad ‘tatoeages’, waar je een collectie motieven kunt vinden waaruit je kunt kiezen.

Via de geavanceerde functie kun je meerdere lagen aanbrengen en kun je het formaat van iedere laag apart aanpassen. Je kunt de kleur(en) van de verschillende patronen natuurlijk ook moeiteloos aanpassen. Ook hier is er een schuifregelaar, waarmee je de transparantie van alle lagen tegelijkertijd aan kunt passen.

Dat laatste vind ik zelf nog wel een beperking. Soms wil je een bepaald motief net even wat minder helder zichtbaar hebben als de rest. Helaas gaat dat nu nog niet. Ook het aantal motieven, dat je gebruiken kunt, is nog best wel beperkt. Natuurlijk kun je, door handig combineren, al veel unieke tatoeages samenstellen. Toch hoop (en verwacht) ik, dat EA dit aantal in de toekomst bij uitbreidings- en accessoirepakketten nog verder uit gaat breiden; net zoals ze dat nu met kleding, kapsels en make-up al doen.

Nieuwe eigenschappen en levenswensen

Bij het maken van een Sim kies je natuurlijk ook de eigenschappen van die Sim. Ook met dit uitbreidingspakket komen er daar weer een aantal bij; 6 om precies te zijn. Alle 6 zijn op de één of andere manier wel verbonden met de andere nieuwe dingen in het spel. Zo zal een ‘milieuvriendelijke’ Sim bij voorkeur zijn was niet zelf doen. En een ‘opmerkzame’ Sim zal het prima doen als privé detective.

Met steeds meer eigenschappen wordt het steeds lastiger om de perfecte combinatie voor die ene Sim met dat ene beroep te kiezen, zeker omdat je nog steeds maar 5 eigenschappen mag toekennen. Maar daarin zit misschien ook wel de uitdaging. En omdat het aantal mogelijke combinaties groter en groter wordt, zullen je Sims nog meer unieke persoontjes worden.

Ook het aantal levenswensen is weer uitgebreid met 8. Daarvan zijn er 7 direct verbonden met de nieuwe beroepen en vaardigheden. Enkel ‘Bezit is ook maar relatief’ is een beetje een vreemde eend in de bijt; die is toch meer aan de ‘oude’ criminele carrière te koppelen. Al zouden ‘slechte’ binnenhuisarchitecten, brandweerlieden en privé detectives deze wens ook kunnen hebben.

Verwacht niet, dat alle carrières appeltje, eitje zijn om te voltooien. Mij viel vooral ‘topbinnenhuisarchitect’ op. Om die wens te voltooien moet je maar liefst 100 topscores behalen. Zeker in het begin van de carrière haal je die niet zo maar. En als je dan de levensduur op normaal, dus 90 dagen, hebt staan zul je keihard je best moeten doen om deze wens te voltooien. Is dat erg? Nee, ik denk het niet. Het is best wel fijn, dat er dergelijke, moeilijke levenswensen in het spel zitten. Er zullen voldoende spelers zijn, die deze uitdaging maar al te graag aangaan.

Buurtbewerking en bouwen

Wat iedereen misschien nog wel het meest gemist heeft in ‘De Sims 3’, was de mogelijkheid om zelf kavels toe te voegen. Daarover zijn wereldwijd duizenden vragen gesteld. EA heeft dit ter harte genomen en vanaf nu is het gelukkig weer mogelijk zelf kavels te plaatsen in je buurt. Je kunt daarbij kiezen uit een aantal lege kavels met een standaardgrootte.

Het kavel wordt groen, zodra je het kunt plaatsen. Draaien kan in de bekende stapjes van 45 graden, maar met de ALT-toets ingedrukt ook traploos. Bomen en andere voorwerpen op de gekozen plek worden automatisch verwijderd. Een kavel hoeft niet direct aan de weg te grenzen.

Dit nieuwe gereedschap gaat echter een stapje verder. Je kunt hiermee ook bomen, stenen en buurtvoorwerpen buiten de kavels plaatsen. Dit is compleet nieuw voor ‘De Sims’. Ook dat is één van de beter geslaagde toevoegingen. Je kunt nu immers eindelijk dat bos maken, waarvan je vind, dat dat net naast jouw kavel hoort te liggen.

Toch krijg ik bij dit gereedschap het gevoel, dat het een beetje half, half is. Het is bijvoorbeeld jammer, dat je enkel bomen kunt plaatsen en geen struiken en bloeiende struiken. Ook mis ik een mogelijkheid om het terrein te verven. En tenslotte vind ik het jammer, dat je niet de mogelijkheid hebt om al bebouwde (openbare) kavels te plaatsen. Nu moet je nog steeds zoeken, wat nu ook al weer de goede maat voor bijvoorbeeld het sportstadion is. Kortom, een prima eerste stap in deze richting, maar volgens mij is hij nog voor verbetering vatbaar.

Ook bij het bouwen in de bouwmodus vinden we een paar nieuwe dingen. Allereerst is er nu de mogelijkheid om simpel via klikken en slepen de verschillende dakdelen op een kavel hoger en lager te maken.

Wat tot nu toe, dus enkel via het doorlopen van een aantal stappen in de juiste volgorde was, kan nu in één handeling. Wederom is dit een hele verbetering.

En wat te denken van de nieuwe mogelijkheid om de zijkanten van de vloertegels bij balkons en in trapgaten van kleur te veranderen. Eindelijk is het mogelijk om die nare en voor velen storende grijze randjes weg te werken.

Het zal wel een technische oorzaak hebben, maar ik vind het hierbij nog jammer, dat je alleen maar al die randen op het hele kavel in één keer bewerkt op deze manier; een balkon en een trapgat apart en verschillend bewerken kan helaas niet.

Een andere nieuwigheid is de mogelijkheid om de zuilen verschillende hoogtes te geven; tot 3 verdiepingen aan toe. Tot nu toe is dit maar voor een beperkt aantal zuilen mogelijk. Hiermee kun je nu echt van die kolossale, monumentale gebouwen neerzetten.

Tenslotte wil ik hier nog even de mogelijkheid om plafonds te bewerken noemen. Met de komst van ‘Ambities’ kun je de plafonds aanpassen met de speciale hiervoor opgenomen ‘plafondtegels’, maar ook met elk ander tegelpatroon in het spel.

Deze optie is vooral voor de makers van filmpjes erg prettig. Of de bouwers er ook veelvuldig gebruik van maken blijft een beetje de vraag, want ook hier zitten nog wel wat haken en ogen aan. Zo moet je een zeer lage camerapositie innemen en is dat lastig in vooral kleinere ruimtes. Met de muren naar beneden wordt dit overigens wel wat makkelijker. Verder is het best een behoorlijke puzzel om mooie plafonds te maken met de speciale tegels met ‘gipsornamenten’ . En daarbij lijkt het of net niet alle tegels er zijn: hoeken de ene kant op wel, maar de andere kant op niet.

Ondanks deze kanttekeningen is het absoluut mogelijk om vrij eenvoudig een mooi plafond in je kamers aan te brengen.

Pagina 1: Introductie en Twinbrook
Pagina 2: Sims creëren, bouwen en buurtbewerking (deze pagina dus)
Pagina 3: Beroepen, vaardigheden en kringloopwinkel
Pagina 4: Nieuwe spullen, tijdreizen en SimBot
Pagina 5: Bugs, plussen en minnen en conclusie


Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *