De Sims 3 Ambities review: 4 – Nieuwe spullen, tijdreizen en SimBot

Nieuwe spullen

Als je ‘Ambities’ hebt geïnstalleerd en voor het eerst de koopmodus opent, valt je direct op, dat de hoeveelheid nieuwe spullen wat tegenvalt.

Veel van die spullen horen bij de nieuwe beroepen en vaardigheden. Ook voor het nieuwe onderdeel ‘de was doen’ zitten er de nodige nieuwe dingen in het spel. De was doen, is trouwens weer een van die leuke nieuwe dingen, die het spel absoluut completer maken. En als je er geen zin in hebt, plaats je gewoon geen wasmachine, droger of waslijn. Dan verschijnen de bergen wasgoed ook niet. Heel simpel, maar erg doeltreffend om je keuze te maken.

De hoeveelheid nieuwe meubels is te mager. Wat er in het spel is opgenomen, is overigens wel mooi en uitstekend te combineren met dingen, die al in het spel zaten.

Gelukkig is het zo, dat je via uitvinden, beeldhouwen en tijdreizen nog behoorlijk wat nieuwe spullen kunt ontsluiten. Daardoor kun je uiteindelijk toch nog behoorlijk wat extra, nieuwe spullen in je spel terugvinden.

Zo kwam mijn Sim terug van een van de tijdreizen met een echt, oud boek. En dit boek is er één, als elk ander boek. Je kunt het lezen, in de kast zetten of zelfs verkopen. Van een aantal andere tijdreizen kwamen mijn Sims terug in compleet nieuwe kleding, die niet in Creëer een Sim beschikbaar is.

Ook via uitvinden kun je de nodige dingen vrijspelen: siervoorwerpen, apparaten en speeltjes. Deze dingen zijn niet standaard in de koopmodus te vinden.

Via beeldhouwen tenslotte, zijn de nodige beelden vrij te spelen. Omdat dit niet alleen standbeelden zijn, maar ook beelden van bijvoorbeeld meubels, voegen ze echt extra spullen toe aan het spel. Zeker, omdat de meubelbeelden ook vaak echt als meubelstuk te gebruiken zijn.

Deze mogelijkheid van vrijspelen van extra spullen voegt zeker een element van spanning toe: het is altijd weer spannend welk beeld gemaakt wordt of wat er mee terug komt van een tijdreis. En voor degenen die de spullen niet op deze manier willen krijgen, is er altijd nog de kringloopwinkel. Veel van de nieuwe spullen kun je daar op enig moment ook kopen. Dan zul je wel iedere dag even een kijkje moeten nemen daar, want het assortiment varieert van dag tot dag.

Al met al zitten er dus best nog wel veel nieuwe spullen bij deze uitbreiding, maar is de hoeveelheid die je standaard al kunt gebruiken te klein gehouden.

Nieuwe kansen en wensen

Hierover kan ik eigenlijk vrij kort zijn. Ook bij deze uitbreiding komen er weer de nodige nieuwe kansen bij. Stuk voor stuk hangen deze samen met de nieuwe vaardigheden en beroepen. Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het blijft belangrijk om deze in je spel te betrekken om op die manier levenslange beloningen vrij te spelen en je Sim in een goed humeur te houden.

De 7 nieuwe levenslange beloningen hangen allemaal wel op de een of andere manier samen met de nieuwe beroepen. Ze leveren je absoluut voordeeltjes op. Mij bevalt toch vooral de beloning ‘Mijn beste vriend’ het allerbeste. Je krijgt dan een SimBot toegevoegd aan je huishouden.

Wat nog wel erg leuk is om te vermelden is, dat je Sim veel nieuwe gespreksonderwerpen krijgt. Welke dat zijn hangt vooral af van het beroep of de vaardigheid van je Sim. Een milieubewuste Sim kan nu bijvoorbeeld over waterbesparing gaan praten. En een spokenjager kan proberen een andere Sim te imponeren, door zijn SpokenBanner te tonen. Vooral het praten over het milieu heeft mijn Sim erg geholpen goede relaties op te bouwen: geen enkele Sim vond dat naar tot nu toe.

Tijdreizen

Een persoonlijke favoriet van mij is absoluut mijn Sim op een tijdreis sturen. Je ziet weliswaar regelmatig dezelfde verhaaltjes voorbij komen, maar het blijft altijd spannend wat het gevolg van een tijdreis is.

Zo was ik erg verrast, toen mijn vrijgezelle Sim alleen naar het verleden reisde en er even later een dochter van hem uit de tijdmachine stapte. Ik had echt niet gekozen voor een actie in die richting. En dan heb ik nog het geluk gehad, dat mijn Sim tot nu toe telkens met dezelfde eigenschappen terug is gekomen als waar hij mee vertrok. Want ook die kunnen veranderen als je naar een andere tijd reist.

Ook heb ik het al meegemaakt, dat mijn Sim er, na een tijdreis, ineens een beste vriend uit een andere familie bij had, omdat hij in het verleden iemand heeft geholpen. En dan de dingen, die je Sim meeneemt van een tijdreis. Ik ben telkens weer benieuwd of mijn Sim een souvenir of geld in zijn inventaris heeft, als hij terugkomt. Ik raad iedereen aan om zijn of haar Sim eens op een tijdreis te sturen in zijn vrije tijd.

SimBot

Hij is al een paar keer ter sprake gekomen: SimBot. Dit is de Sims 3 versie van de robot in het spel. Maar Simbot is veel meer dan al zijn voorgangers.

SimBot kun je krijgen, door hem zelf uit te vinden. Dit gebeurt via een serie van kansen, die jouw uitvinder krijgt. Gelukkig voor al die Sims, die geen uitvinder zijn, kun je hem ook krijgen als levenslange beloning. En dan heb je een SimBot, maar wat dan?

Een SimBot wordt een volwaardig lid van je huishouden, compleet met zijn behoeften en een eigen naam en de achternaam van het gezin. De behoefte douchen, heeft een SimBot niet. En dat is maar goed ook. Wie wil er nu kortsluiting? Een SimBot is erg goed in het repareren van dingen. Maar pas daar bij op. Als er dan kortsluiting optreedt, raakt je SimBot uitgeschakeld. Door hem te repareren kun je hem weer aan de praat krijgen. Dat is ook het enige moment om zijn eigenschappen te veranderen, via de optie ‘opnieuw programmeren’. Heel handig.

Een Simbot rent nooit, hij vliegt op straalmotoren als hij snel ergens heen wil. Het gewone lopen van SimBot is trouwens erg grappig geanimeerd. SimBot kan verder alle dingen leren, die ook je gewone Sims kunnen leren. Hij kan zich als zelfstandige registreren of een baan of beroep uitkiezen. Kortom, het lijkt bijna een gewone Sim. Lijkt …. want dat het toch een machine is zie je als jouw SimBot gaat staan rouwen bij een kapotte tv of computer.

Ik ben in ieder geval verkocht en wil een SimBot in al mijn Sims – families.

Pagina 1: Introductie en Twinbrook
Pagina 2: Sims creëren, bouwen en buurtbewerking