De Sims 3 Bovennatuurlijk Hands-On: deel 1

(For the English version of our handson please click here)

Inleiding

10 juli 2012 – Dit was de datum dat wij, AnSjJ2 en I_mJimmy, ons richting het kantoor van EA Benelux begaven, samen met nog een aantal fansites. En wat gingen wij daar doen? Je raad het natuurlijk al, De Sims 3 Bovennatuurlijk spelen! Van magische taferelen tot griezelige verschijningen, het zit er allemaal in.

Het was elf uur ‘s ochtends, beide uit een verschillende provincies komende, spraken we af op Amsterdam Centraal. Vanuit hier pakte we de eerste de beste trein die langs Schiphol kwam, om daar vervolgens de bus naar het kantoor van EA te pakken. Maar, wij waren uit enthousiasme natuurlijk weer veel te vroeg… Dus besloten we op Schiphol nog wat te eten en drinken, waarna we toch nog steeds te vroeg de bus pakte.

En dat was overigens ook nog een heel gedoe, we hadden geen idee of we moesten overstappen, en onze telefoons werkte ook niet bepaald mee op dat moment. Uiteindelijk kwamen we goed aan, en konden we nog een uurtje in de wachtkamer zitten, wachtend op de rest, maar we hadden het erg naar ons zin.

Als ik er zo over na denk, dat klinkt tot nu toe niet echt magisch of spannend. Nee, totaal niet.. Maar dat komt nog! Jordy – community manager van EA Benelux – haalde ons allemaal op, want iedereen was inmiddels binnen gedruppelt. We kregen eerst een presentatie, waarbij de belangrijkste punten en aspecten van het komende uitbreidingspakket, De Sims 3 Bovennatuurlijk, werden uitgelicht. Iedereen zat op het puntje van zijn of haar stoel, mede omdat dit een pakket is wat nog nooit eerder voorkwam in de volledige Sims-franchise.

Goed, nog steeds niks magisch, voor jullie dan. Wij keken onze ogen uit tijdens de presentatie. Maar nu komen we bij het punt dat we ein-de-lijk zelf mochten gaan spelen, het moment waar we die hele morgen al op hadden gewacht.

Voordat we echt beginnen met ons verslag, willen we nog even duidelijk maken dat we nog een apart stuk online gaan zetten over de heksen en vampiers. Waarom? We hebben jammer genoeg een embargo tot 13 augustus daarop.

Create A Sim

In de CAS, zijn net als bij elke uitbreiding, verschillende dingen veranderd. Zoals het feit dat je nu kan kiezen of je een menselijke of magische Sim wilt creëren. Dit is een nieuwe button in het begin, je kan kiezen uit een fee, weerwolf, vampier, heks of geest, en daarbij natuurlijk nog de normale menselijke vorm. Zes in totaal.

Als je een fee maakt, kan je uit zes paar verschillende vleugels kiezen, van uitbundig groot tot zo klein dat het bijna sneu is. Bij een weerwolf heb je de keuze of je hem bewerkt in de getransformeerde of normale vorm, en bij een geest kan je zijn doodsoorzaak kiezen, erg leuk, wat dan verandert hij of zij van kleur! Je kent het wel, blauw bij verdrinking, rood bij verbranding, grijs bij ouderdom..

Er zijn ook behoorlijk wat nieuwe kapsels en kledingstukken bij gekomen, en ook voor verschillende leeftijden. De kleding past soms maar bij één bepaald bovennatuurlijk wezen, maar als je zou willen zou je een weerwolf de kleding van een elf aan kunnen laten trekken. Of het heel charmant staat, is dan wel de vraag.

Er zijn ook veel nieuwe karaktereigenschappen bij gekomen, zes als we goed geteld hebben, maar welke dat zijn gaan we nog niet vertellen, dat verpest de verrassing. Wel kunnen we zeggen dat sommige eigenschappen echt gebonden zijn aan de wezens die je kan zijn in het spel. Ook levenswensen, gerechten en muziek is weer aangevuld, maar dat was te verwachten.

Moonlight Falls

Een stad vol mysterie, verschillende wijken en typische bewoners. En ook veel ruimer dan je verwacht, op plaatjes is dat niet goed te zien, maar de buurt is veel ruimer opgezet dan Sunset Valley of Bridgeport. Of het fijn is ligt aan je voorkeur, wij vonden het allebei erg fijn.

De rabbitholes zijn ook weer vernieuwd, het stadhuis is veranderd in een soort kerk-achtig gebouw, wat erg goed bij de stad past. En ook is er ook het een en ander bijgekomen, twee nieuwe rabbitholes zijn namelijk de Feeën-tuin en de Woonwagen. Over allebei gaan we het later nog hebben.

De families uit deze stad hebben allemaal hun eigen verhaal en achtergrond, je hebt gecombineerde families, die bestaan uit zowel feeën en heksen, als families die volledig uit weerwolven bestaan. Je kan spelen met het gene waar jij van houdt.

Huizen zijn ook net iets anders in deze stad, groter dan in Appaloosa Plains, en erg barok. Er wordt veel gebruik gemaakt van gebroken wit in de ramen en deuren, en de meubels waren mooi afgewerkt. We hebben zeker slechter gezien dan dit, maar als we eerlijk zijn ook wel wat mooier/unieker soms. De stijl lijkt een beetje op die van Twinbrook.

Wat openbare gelegenheden betreft, zijn er verschillende kavels voor elk type wezen. Je hebt clubs voor vampieren, en een grote tuin voor de feeën. Hier zul je dan ook alleen hun soort tegen komen.

Als laatste onderwerp over de stad, wil ik het hebben over dat grote ronde ding dat er ‘s nachts boven zweeft. Inderdaad, de maan.

Met de aankondiging van Bovennatuurlijk werd een heel nieuw systeem met de maan geïntroduceerd, namelijk een maancyclus. Dat houdt in dat elke nacht een ander soort maan boven de huizen hangt. Dit kan je overigens zelf helemaal aanpassen. Je kan er zelfs voor kiezen elke nacht volle maan te hebben.

Maar met volle maan gebeurt er veel in je stad, het gehuil van de wolven is te horen en schimmen schieten voorbij. En we hopen dat je niet te gehecht bent aan je bloemetjes, want die kunnen er nog wel eens aan gaan als er zombie’s uit de grond kruipen.

Bouw- en koopmodus

Normaal valt er niet zoveel te vertellen over de bouw- en koopmodus, maar dit keer zaten er een paar erg leuke en unieke objecten bij. Sommige kende wel al van voorgaande Sims-spellen, en sommige waren verrassend nieuw. Drie van deze objecten willen we echt uitlichten, omdat ze gewoon zo leuk waren.

Bonehilde:

Bonehilde is een schoonmaakster, bestaande uit botten en een jurkje. Ze slaapt in een grafkist en doet alles wat je wilt. Het lijkt te mooi om waar te zijn, niet? Of is het voor jouw Sims te eng? Wat ze ook allemaal niet mag zijn, één ding is zeker, ze is érg handig en niet te breken (ha-ha)!

Bijenkast:

Altijd al bijen willen houden? Dat is nu eindelijk mogelijk, aangezien dit in De Sims 3 Bovennatuurlijk zit. Voed ze, verzorg ze en vergas ze, de opties van de bijenkast. En als je geluk hebt, krijg je er aan het einde nog wat honing voor ook.

Feeën-huis:

In dit kleine huisje dat veel weg heeft van een brievenbus, maar in werkelijkheid is het een huisje voor feeën in hun kleine vorm! Zowel peuters als ouderen kunnen zich erin verstoppen, feesten en slapen. Een prima oplossing als je dus ruimte tekort komt in huis.

Feeën

Dus, we starten maar met het eerste bovennatuurlijke wezen waarmee we begonnen te spelen, de fee. Vrolijk, giechelend, misschien een beetje irritant en altijd in voor een geintje. Ik denk dat je een fee zo wel kan beschrijven. Met hun vleugels vliegen ze vrolijk rond door de nieuwe stad Moonlight Falls.

Voor zover wij feeën hebben kunnen testen, we hadden natuurlijk maar drie uur, kan je ze een aantal dingen laten doen. Zo hebben ze de optie ‘Ik kan vliegen!’, dan laten ze met een uitbundige koprol in de lucht zien waarvoor die vleugels dienen. Ook kunnen ze een aura activeren, het aura van lichaam, geest en kalmte.

Daarbij houden feeën van tuinieren, sterker nog, het is hun grootste passie. Je zal dan ook regelmatig een fee tegenkomen die een heel gesprek met de eerste de beste boom voert, niet raar van gaan opkijken dus!

In een speciale feeën-tuin, zul je ook veel zien tuinieren. Het leuke aan deze kavel is, is dat er een soort koepeltje in het midden staat, waarin ze andere feeën kunnen ontmoeten, of bepaalde spullen kunnen vinden, en nog veel meer. Jammer genoeg is het wel een rabbit-hole, ze gaan erin, en komen er weer uit zonder dat jij ook maar iets ziet.

Willekeurige Sims voor de grap houden is óók een van hun hobbies, want zeg nou zelf, wat is er leuker dan het voorschut zetten van iemand die je totaal niet kent? De feeën hebben daar maar een antwoord op; niks! Met hun magische krachten kunnen ze hun mede-Sims betoveren wanneer zij dat maar willen. Maar onthoudt goed, die kracht houdt een keer op.

Weerwolven

Het gehuil van de honden klinkt, diep in de nachten met volle maan. Of wacht, nee, dat zijn de weerwolven.. Pas maar op voor deze harige, niet-zo-schattig-als-de-meeste-honden, wezens! Diep in de nacht rennen ze rond op vier poten, handen, klauwen.. Ja hoe noem je dat bij hun eigenlijk… In ieder geval, ze rennen rond, op zoek naar hun prooi, en die zullen ze vinden.

Dus, wat kan je nou eigenlijk met deze beesten? Meer dan genoeg, dat sowieso. Weerwolven zijn te herkennen zodra ze transformeren, daarvoor heb je het eigenlijk niet door, behalve als je in hun ogen kijkt. En zodra ze in hun weerwolven-vorm zijn, en met hun roedel rond dwalen, huilen ze naar de maan.

Waar komt dit op neer; het zijn net honden. Ze verwoesten spullen in huis, je kan ze daar overigens ook zelf toe zetten als je eindelijk eens van die lelijke bank af wilt, of een excuus zoekt om een nieuwe TV aan te schaffen. Maar al met al zijn het wel Sims met een warm hart, en daar gaat het om.

Geesten

Geesten zijn eigenlijk de minst verrassende wezens van het spel. We kende ze al, alleen konden nooit echt met ze spelen, en nu zijn ze in de CAS al te creëren. Allerlei unieke geesten, met elk een eigen dood maken nu deel uit van een huishouden in Moonlight Falls. Ze kunnen niks extra’s, maar zijn nog steeds doodeng.

Een klein leuk weetje, er zijn wél nieuwe doodsoorzaken bijgekomen, wat inhoud dat er dus ook nieuwe kleuren geesten zijn.

Waarzegster

Wat mag dan natuurlijk niet missen bij zo’n geweldig nieuwe uitbreiding, als je dat natuurlijk ook over dit pakket denkt, een nieuw beroep. En dit keer is het de waarzegster, zoals we die kennen uit De Sims 2 Nachtleven.

In haar woonwagen aan de rand van de stad, achter een brug gehuld in mist die zo nu en dan hangt over de weilanden om het centrum, komen Sims van her en daar om advies vragen. Gelukkig weet niemand dat haar adviezen flut zijn, en ze je portemonnee leeg rooft. Maar dat is iets om zelf achter te komen.

Naast gewoon naar haar toe gaan voor advies, kan je Sim ook besluiten het beroep zelf dus uit te gaan oefenen. Je begint onderaan, en klimt langzaam omhoog op de ladder van succes. Op een bepaald punt kan je voor twee kanten kiezen, dat kennen we al uit voorgaande beroepen zoals de ‘Muziek’-carrière. Wordt je een oplichter, of niet? De keuze is aan jou.

Conclusie

Jimmy ~ Zoveel informatie in zo’n korte tijd, dat was mijn indruk van deze eerste hands-on met De Sims 3 Bovennatuurlijk. Ik heb een erg goede indruk van het spel gekregen, en ben erg trots op hoe EA het toch voor elkaar krijgt een volledig nieuwe uitbreiding te maken.

Die korte tijd houdt ook in, dat ik vrij weinig weet over hoeveel diepgang het spel heeft, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb een klein beetje gezien van elk wezen, maar het zijn er best wel veel. En wat ik echt hoop is dat niet alles een beetje onuitgewerkt en afgeraffeld is als je het spel een tijdje speelt, en ik ben er eerlijk gezegd wel een beetje bang voor.

Hoe dan ook, het is zeker dat ik deze uitbreiding ga aanschaffen, en het is zeker dat ik daar geen spijt van krijg, want of het nou diepgang heeft of niet, het spel zit vol leuke en nieuwe mogelijkheden, en het gaat natuurlijk altijd om de fantasie die je erbij gebruikt. Ik wil EA Benelux en in het speciaal nog even Jordy bedanken voor deze ge-wel-dige middag, dus bedankt!

AnSjJ2 –
Het was een dag vol informatie en een allereerste goede indruk van het nieuwe spel. Ik zelf ben redelijk enthousiast geworden van het spel. Ik ging er met een neutrale indruk heen en had het idee van: Ik zie wel of dit pakket wat wordt of niet! Maar het wordt inderdaad een heel mooi en goed gevult pakket waar de meeste van onze sims fans heel blij mee gaan zijn. Of ik veel ga spelen met de nieuwe wezens, weet ik nog niet maar ik ga de nieuwe uitbreiding sowieso aanschaffen voor alle leuke nieuwe coole dingen!

Ik wil EA Benelux en in het speciaal ook nog Jordy bedanken voor deze gezellige leuke middag! Het was echt een top dag!

AnSjJ2 en I_mJimmy


( klik hier om terug te gaan naar De Sims 3 Bovennatuurlijk Hands On overzicht pagina )

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *