De Sims 3 in de klas: dagboek van Kyta

Inleiding

Bijna een jaar lang zijn 4 Nederlandse De Sims 3 Custom Content maaksters (Angela, AneuskaB, Kyta en Mutske) voor EA Nederland en Codename Future bezig geweest met het maken van allerlei objecten voor in De Sims 3.

En het resultaat mag er zijn: vanaf 1 december 2010 kunnen leerlingen in leerjaar 2 en 3 van VMBO, HAVO en VWO een lessenserie volgen over duurzaamheid op basis van De Sims 3. Dit allemaal met het landelijke programma Natuur en Milieu Educatie; in die lessen kom je de objecten die gemaakt zijn dus tegen. Het is voor de eerste keer dat in Nederland een bekende videogame wordt gebruikt in het onderwijs.

De grote set objecten die Angela, AnoeskaB, Kyta en Mutske hebben gemaakt zullen gratis te downloaden zijn. In totaal zijn het ongeveer 65 downloads: een deel ervan zal hier op Sims 3 Nieuws te downloaden zijn en een ander deel op The Sims Resource. Net als in de lessen op de scholen zullen de thema’s (water, energie, groen, afval, CO2 en de samenhang daartussen) terug te vinden zijn in de gemaakte downloads. Dus ook als je niet meer op school zit is dit wel interessant genoeg om eens allemaal te lezen en natuurlijk je De Sims 3 game een ‘groener’ tintje te geven.


Kyta’s Geheime dagboek

Lief dagboek (15 – 22 April 2010)

Op maandag opende ik mijn mail maar weer eens, dat vergeet ik vaak, zie ik een mailtje staan van iemand waar ik al lang fan van ben. Eigenlijk is zij één van mijn favoriete Custom Content makers. Het rare idee dat zij mij mailde maakte me wel nieuwsgierig, dus opende ik de mail. Stom verbaast was ik!

Het bleek dat ik nog een mailtje had gehad maar dan van iemand anders. Ik ging snel naar mijn Inbox toe om bevestiging te vinden en ja hoor, daar stond het mailtje. Zomaar tussen de 61 mailtjes die ik nog open moest maken; zenuwachtig opende ik het mailtje, ja het is waar,.

Ohh.. ik schreeuwde het uit hier, toen ik vertelde ik thuis, “Ik ga naar EA-Games, ik mag meedoen aan een geheim project, ik en 3 andere Toppers“, stond iedereen naast me, mijn kinderen vonden het erg cool en mijn partner heeft meteen geregeld dat hij vrij was voor die dag.

De uitnodiging staat voor Woensdag om 14:00 uur.

Het leuke aan het eerste mailtje is dat de andere Custom Content makers al een soort van chat hadden geopend om samen te brainstormen wat het nu precies is of wat we volgende week nog krijgen te horen. We hebben ook afgesproken volgende week woensdag gezellig te gaan lunchen samen, voor we op het kantoor van EA Nederland worden verwacht, zodat we elkaar al vast een beetje kennen. Daarbij komt dat ik dus samen ga werken met mensen die erg goed meshes kunnen maken, en ik kan me geen betere leraressen wensen. Ze zijn erg aardig en willen me graag helpen.


Lief dagboek (21 – 28 April 2010)

Rond 10:15 uur reed ik aan naar Aalsmeer om daar de andere te ontmoeten, toen we allemaal veilig daar zaten, merkten we al snel dat het leuk is om begrepen te worden. Bij bepaalde termen moest ik wel even slikken, zolang ben ik er nog niet mee bekent om Custom Content te maken, maar kon het redelijk bijhouden.
We hebben gezellig allemaal een tosti op daar en hadden moeite om de tijd in de gaten te houden. Het is echt leuk om “De” mensen achter de schermen te ontmoeten, ik ben al jaren fan van hun. Ik voelde me erg vereert om samen met hun dit project te gaan doen.

Om 13:30 uur moesten we dan toch echt op weg naar EA Nederland, daarvoor hadden we ons weer verzameld.

Daar aangekomen, ondanks dat we onze auto’s niet terug konden vinden , waren we netjes op tijd. We hebben een gesprek gehad waarin details werden besproken waar we nu niets over mogen vertellen, sterker nog we hebben een contract getekend daarvoor.

Éénmaal thuis gekomen was ik natuurlijk erg enthousiast en wilde meteen beginnen, maar realiseerde me dat ik nog veel moest gaan leren op het gebied van Custom Content maken. Gelukkig kon ik advies en problemen voorleggen bij de andere.


Lief dagboek (29 April – 6 Mei 2010)

Ik heb deze week besloten niet veel op de S3N site te doen en me volledig te gaan storten op meshes maken, ik heb goed contact met de andere Custom Content makers, wat deze week ook erg leuk en gezellig maakte, ik bedoel we zijn allemaal toch gewone mensen. Ik heb ontzettend veel hulp gehad en merk dat ik alles steeds beter door krijg. Dan geef ik wel eerlijk toe dat ik me verschrikkelijk heb geërgerd aan mijn eerste object voor het project. Ik was niet te genieten thuis en heb het wel tig keer overnieuw gemaakt, maar heb inmiddels al wat objecten gemaakt en ben best tevreden.


Lief dagboek (6 – 13 Mei 2010)

Na samen te hebben overlegd, leveren we de eerste objecten 14 mei 2010 in, dus wel erg spannend deze week en dat gold niet alleen voor mij. Inmiddels ben ik al aardig gewent met meshes maken en krijg nu ook de laatste dingen door, (vergis je niet: je zult met meshes maken steeds nieuwe dingen erbij krijgen en steeds meer kunnen) mijn eerste objecten zijn klaar, tenminste die ingeleverd moeten worden. De andere 3 hebben ook alles klaar. Samen hebben we alles nog eens op een rijtje gezet en zijn er dan toch wel over uit dat dit een leuk project is om te doen. Vandaag gaan we de eerste objecten inleveren. Spannend..


Lief dagboek (13 – 20 Mei 2010)

Vrijdag moeten we de 2de set inleveren. We zijn ijverig verder gegaan en ook nu hadden we alle objecten op tijd klaar. Inmiddels leer ik ontzettend veel bij, maar voel me nog erg onzeker over de objecten die ik maak. Stom verbaast waren we toen we hoorde dat EA Amerika ook had gekeken naar onze objecten. Wij dachten echt dat het alleen vanuit EA Nederland zou zijn, het grote compliment dat we kregen, was wel iets waar we nog even over hadden doorgepraat. Ik bedoel een compliment uit Amerika “EA Amerika” is toch erg goed voor je.


Lief dagboek (20 – 27 Mei 2010)

De laatste objecten.. Phoe.. ik loop over van informatie over meshes maken. Ook merk ik dat als je vast zit aan objecten het anders is dan dat je zelf iets bedenkt, maar ook deze week is alles op tijd klaar en zijn we met z’n alle best tevreden over de objecten die we gemaakt hebben. Het zijn er erg veel samen, meer dan een accessoire pakket. We zijn erg nieuwsgierig hoe lang het gaat duren en hoe het verwerkt word in een project voor leerlingen.


Lief dagboek (27 Mei – 8 September 2010)

Alles is ingeleverd, alles is klaar! In deze periode is er een goede samenwerking geweest tussen EA Nederland, Code Name Future en ons, er waren wel een aantal objecten die aangepast moesten worden. Dus we waren nog niet helemaal klaar, het lespakket en de objecten moesten goed op elkaar worden afgestemd. Wel vonden we het steeds spannender worden en waren altijd blij als we weer een mailtje kregen hoe ver het was.

We hebben aan het eind van de vakantie een link gekregen om te kijken hoe het les pakket er uit zou zien. Ongelofelijk hoe leuk ze dat hadden opgezet. Het zou nu niet lang meer duren eer het in gebruik genomen zou worden. Dus de spanning steeg flink.


Lief dagboek (8 Sept. – 21 Oktober 2010)

Deze eerste week kregen we een mailtje met het verzoek nog extra objecten te maken, natuurlijk vonden we dat leuk om te doen en hebben we nog een aantal items gemaakt. Nu was het zover; de site voor het les pakket was ook bijna klaar, de objecten waren compleet en nu alleen nog wachten op de aankondiging. Op vrijdag 21 Oktober was het eruit het officiele pers bericht waar we zo lang aan hebben gewerkt.

Je kunt het officiële persbericht trouwens hier lezen.

Op dat moment waren we verbaast dat het zo snel ging allemaal, maar we mochten er eindelijk over praten en waren erg benieuwt ook hoe het zou gaan lopen.


Lief dagboek (21 Okt- 12 November 2010)

We kregen al vrij snel een mailtje dat ze erg tevreden waren met het project, de manier van leren.

Wel was er nog een klein dingetje niet goed, maar dat was snel hersteld. We hebben te horen gekregen dat in December 2010 het project op meerdere scholen in gebruik genomen gaat worden en dat er dan meer bekent over word gemaakt door EA-Nederland.

Ik persoonlijk en ook de 3 andere dames hebben met veel plezier hieraan meegewerkt en zijn erg benieuwt wat de toekomst met dit project gaat doen. De contacten die er zijn onstaan en de samenwerking met EA Nederland is een ware geweldige ervaring geweest. Dat zal zo blijven. Dankjewel Anita en Pien, natuurlijk Angela, Anja en Gea voor de ongelofelijke tijd en het geduld met mij. We Keep in touch..

Kyta


klik hier om terug te gaan naar ‘De Sims 3 in de klas’ informatie pagina.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *