De Sims 4 Gids: Kinderen

Mentale kindervaardigheid
De mentale vaardigheid wordt voornamelijk verbeterd met het oefenen op de wetenschapstafel.

Doelen

Waar peuters nog eigen karaktereigenschappen kenden, krijgen kinderen al toegang tot dezelfde vaardigheden als volwassenen. Ze zijn nog niet allemaal beschikbaar – ‘flirterig’ of ‘op familie gericht’ bijvoorbeeld – maar die kunnen toch nog niet gebruikt worden. Eentje kunnen ze er nu kiezen, de andere twee komen wanneer ze opgroeien tot tiener en tot jongvolwassene.

Kinderen
Kinderen zijn een stuk zelfstandiger dan peuters en kunnen voor het eerst de wereld zelfstandig verkennen.

Wel hebben ze vier eigen doelen. In tegenstelling tot de doelen voor volwassenen geven deze geen eigen karaktereigenschap en richten ze zich ieder op een van de vier gebieden van gedrag bij kinderen: creativiteit, mentaal, motoriek en sociaal – tevens de vier kindervaardigheden; daarover later meer in deze gids. Het is dan ook niet voor niets dat het verbeteren van die desbetreffende vaardigheid centraal staat bij de doelen, de overige opdrachten zijn daaromheen gebouwd. Bovendien kun je die overige opdrachten vaak zo doen en zit de meeste tijd ‘m vooral in het verbeteren van de vaardigheid. Uitleg vereist het daarom het ook niet echt.

Het voltooien van een doel levert een speciale eigenschap op welke ervoor zorgt dat je een boost van 25 procent krijgt bij alle vaardigheden die erop aansluiten. Welke vaardigheden dat zijn, vind je op deze algemene pagina over vaardigheden onder de desbetreffende kop. Die boost kan zeer waardevol zijn, dus is het ook zeker de moeite waard om daar voor te gaan, met name bij de creatieve en mentale vaardigheden (omdat beiden aardig wat vaardigheden kennen die je vaak tegen zult komen). Bovendien kun je op dat moment ook al eerder beginnen aan bepaalde vaardigheden voor volwassenen zoals je in het stuk over de vaardigheden hieronder kunt vinden.

Artistiek wonderkind (creatief)

Deze Sim droomt ervan het te maken in de kunst!

  1. Rijke fantasie
    • Een knutseltafel bezitten (50)
    • Geïnspireerd 2 plaatjes tekenen (50)
  2. Dagdromer
    • Niveau 5 van de creatieve vaardigheid bereiken (150)
    • Met 3 stuks speelgoed spelen (150)
  3. Artistiek wonderkind
    • In totaal 5 uur lang instrumenten bespelen (200)
    • Alle 5 soorten plaatjes op de knutseltafel tekenen (250)
    • Niveau 10 van de creatieve vaardigheid bereiken (250)

Wondernerd (mentaal)

Deze Sim wil het slimste kind van school zijn!

  1. Vroegrijp
    • 3 schaakpartijen spelen (75)
    • 2 uur lang voorgelezen worden door een volwassene (50)
  2. Junior-wetenschapper
    • Niveau 5 van de mentale vaardigheid bereiken (150)
    • 2 keer huiswerk afmaken terwijl je Sim geconcentreerd is (150)
  3. Wondernerd
    • Een 10 halen op school (250)
    • 3 emotiedrankjes maken (250)
    • Niveau 10 van de mentale vaardigheid bereiken (250)

Onstuimige rakker (motoriek)

Deze Sim wil speels en lenig zijn!

  1. Energiek
    • Speels in de apenkooi spelen (75)
    • Niveau 2 van de motorische vaardigheid bereiken (50)
  2. Behendige ontwikkelaar
    • Niveau 5 van de motorische vaardigheid bereiken (100)
    • 4 uur typen oefenen (150)
  3. Onstuimige rakker
    • 3 keer over het klimrek klimmen (100)
    • Een record met de typegame verdienen (200)
    • Niveau 10 van de motorische vaardigheid bereiken (250)

Sociale vlinder (sociaal)

Deze Sim wil met iedereen kletsen en vrienden maken!

  1. Kletskous
    • Een nieuwe vriendschap sluiten (75)
    • 5 nieuwe Sims ontmoeten (50)
  2. Populair kind
    • Niveau 5 van de sociale vaardigheid bereiken (150)
    • Een beste vriend(in) voor altijd maken (150)
  3. Sociale vlinder
    • Met 3 andere kinderen bevriend raken (150)
    • Met 2 volwassenen bevriend raken (150)
    • Niveau 10 van de sociale vaardigheid bereiken (250)

Vaardigheden

Net zoals peuters kennen ook kinderen hun eigen vaardigheden. In een zekere zin vormen deze vier vaardigheden letterlijk het vervolg op de peutervaardigheden (zie ook het lijstje hieronder); hoe ver je in die vaardigheden bent gekomen, hoe groter de bonus zal zijn voor de bijbehorende kindervaardigheid. Zo kun je al nagenoeg op niveau 3 van een kindervaardigheid beginnen als je de bijbehorende peutervaardigheid hebt gemaximaliseerd. Alleen de potjevaardigheid kent geen vervolg; de reden daarvan lijkt me duidelijk.

  • Beweging: motoriek
  • Communicatie: sociaal
  • Denken: mentaal
  • Fantasie: creatie

Zodra kinderen een bepaalde kindervaardigheid hebben gemaximaliseerd, krijgen ze (met uitzondering van motoriek) al toegang tot de bepaalde bijbehorende vaardigheden voor volwassenen. Het geeft je alvast een voorsprong, al is het op dit moment verstandiger om je eerder te focussen op een ander kinderdoel. Die wil je nu namelijk zo veel mogelijk voltooien.

Creatief

Het gebruiken van je verbeelding is een van de hoogtepunten van kind zijn en het ontwikkelen van die verbeelding kan je in de toekomst heel wat opleveren.

Voor het verbeteren van de creatieve vaardigheid zijn er een paar handige voorwerpen. Allereerst heb je de ‘Creatieve creatieveling’ Knutseltafel (§300) nodig, te vinden in Voorwerpen op functieKinderenKinderactiviteiten. Dat is op papier het beste voorwerp aangezien het tevens het meeste plezier geeft, al maakt het in de praktijk niet heel veel uit. Een van de twee kinderviolen uit datzelfde menu kunnen ook worden gebruikt, al leveren die minder plezier op en speel je er ook geen nieuwe interactie voor vrij.

Als laatste helpt het spelen met het speelgoed of het poppenhuis. Dat laatste kun je overigens ook met meerdere Sims tegelijk doen om ook tegelijk aan de sociale vaardigheden te kunnen werken.

Creatieve kindervaardigheid
Tekenen is een van de manieren waarop je Sim aan de creatieve vaardigheid kan werken.

De ideale emotie voor creatief is geïnspireerd. Het maximaliseren van de vaardigheid geeft toegang tot piano- en vioolvaardigheden.

Vaardigheidsniveaus

Niveau 2
  • Voertuigen tekenen (tekentafel)
Niveau 3
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Als piraat/ruimteavonturier spelen” (Speels +1 – 4 uur) bij het spelen in de apenkooi.
Niveau 4
  • Sims tekenen (tekentafel)
  • Uit de duim gezogen verhaal vertellen (interactie)
  • Dagdromen (interactie)
Niveau 5
  • Spelen met het poppenhuis kan de “Poppenhuisinspiratie”-gemoedstoestand (Geïnspireerd +1) geven.
Niveau 6
  • Dieren tekenen (tekentafel)
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Lekker aan het spelen” (Speels +1 – 4 uur) bij het spelen met speelgoed.
Niveau 7
  • Poppenhuisverhaal schrijven (computer)
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Als piraat/ruimteavonturier spelen” (Speels +1 – 4 uur) bij het spelen in de apenkooi.
Niveau 8
  • Monsters tekenen (tekentafel)
Niveau 9
  • Poppenhuisverhaal vertellen

Mentaal

De hersens van kinderen mogen fysiek dan kleiner zijn, ze zijn ook minder volgestopt met onzin als grappige weetjes over lama’s of algebra. Kinderen die hun mentale kunsten al vroeg verbeteren, kunnen later in hun leven complexe situaties eenvoudiger aan.

Mentaal lijkt heel veel op de inzicht vaardigheid en daarom is ook een van de gemakkelijkste manieren om de vaardigheid te verbeteren te gaan schaken. Doe je dit samen met een andere Sim, dan kun je ook meteen werken aan de sociale vaardigheid. Daarnaast kan je Sim ook aan de slag op de speciale ‘Jonge starters’ Scheikundeset (§210), te vinden in Voorwerpen op functieKinderenKinderactiviteiten.

Mentale kindervaardigheid
De mentale vaardigheid wordt voornamelijk verbeterd met het oefenen op de wetenschapstafel.

De ideale emotie voor mentaal is geconcentreerd. Het maximaliseren van de vaardigheid geeft toegang tot de inzicht, game en visvaardigheid.

Vaardigheidsniveaus

Niveau 2
  • Rekenkunde games spelen (computer)
Niveau 4
  • 25 procent sneller de gemoedstoestand “Highscore!” (Blij +1 – 4 uur) bij het spelen van rekenkunde games.
  • Gezondheidsdrankje maken (wetenschapstafel)
Niveau 5
  • Fracties bespreken (interacties)
Niveau 6
  • Onderzoeken op Simpedia (computer)
Niveau 7
  • Emotiedrankje maken (wetenschapstafel)
  • 50 procent sneller de gemoedstoestand “Highscore!” (Blij +1 – 4 uur) bij het spelen van rekenkunde games.
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Als ruimteavonturier spelen” (Speels +1 – 4 uur) bij het spelen op het ruimteschip-klimrek.
Niveau 9
  • Vaardigheid sneller ontwikkelen door Simpedia en rekenkundegames spelen.
  • Mentale telepathie
Niveau 10
  • Stankdrankje maken (wetenschapstafel)
Wetenschapstafel

Met de wetenschapstafel kunnen in totaal drie verschillende drankjes worden gemaakt met ieder een eigen effect:

De verschillende drankjes die met de wetenschapstafel kunnen worden gemaakt door kinderen inclusief hun effect.
Drankje Vaardigheidsniveau Effect
Gezondheidsdrankje 4 Hongerbehoefte neemt met 75 % toe, blaasbehoefte neemt met 20 % af.
Emotiedrankje 7 Geeft de gemoedstoestand “Borrelend van zelfvertrouwen” (Zelfverzekerd +2 – 4 uur), “Warm en vrolijk” (Blij +1 – 4 uur), “Geen effect” (Verveeld +1 – 4 uur), of “Smerige brij” (Ongemakkelijk +1 – 4 uur)
Stankdrankje 10 Blaasbehoefte neemt met 20 % af, geeft Sims in de buurt de “Bewusteloos”-gemoedstoestand (Ongemakkelijk +1 – 30 minuten).

Motoriek

De motorische vaardigheid is essentieel voor alle kinderen, maar behalve dat ze die nodig hebben om gewoon te kunnen lopen, rennen en springen, komen motorische vaardigheden ook van pas bij het ontwikkelen van de spieren en een fitte levensstijl.

Motoriek lijkt veel op fitness: je verbetert het namelijk door te bewegen. Voor kinderen betekent dit voornamelijk veel spelen op een klimrek of apenkooi, of door zwemmen in een zwembad. Geschikte klimrekken kun je vinden in Voorwerpen op functieKinderenDiversen. Hiernaast kunnen kinderen dit ook verbeteren door typen te oefenen op een computer.

Motorische kindervaardigheid
Motoriek kan worden verbeterd door veel te spelen, bijvoorbeeld in deze klimrekken.

De ideale emotie voor mentaal is energiek. In tegenstelling tot de andere vaardigheden geeft het maximaliseren van motoriek niet al direct toegang tot een vaardigheid voor volwassenen – ook niet fitness. Dat komt omdat kinderen toch geen gebruik kunnen maken van de fitnessapparaten en ze dus ook maar weinig hebben aan de vaardigheid.

Vaardigheidsniveaus

Niveau 3
  • Om typtips vragen (interactie)
Niveau 4
  • Keyboard Commander spelen (computer)
Niveau 5
  • Chillen (klimrek)
Niveau 6
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Highscore!” (Blij +1 – 4 uur) bij het spelen van Keyboard Commander.
Niveau 7
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Aapmeester” (Blij +1 – 4 uur) bij het spelen op het klimrek.
Niveau 9
  • Soms beter ontwikkelde vaardigheden
Niveau 10
  • Meer kans op de gemoedstoestand “Aapmeester” (Blij +1 – 4 uur) bij het spelen op het klimrek.

Sociaal

Leren praten is de eerste stap in het leven van elk kind om een sociaal wezen te worden. Kinderen die besluiten zich op sociale vaardigheden te concentreren, zullen veel makkelijker vriendschap met andere Sims sluiten.

De laatste kindervaardigheid is sociaal en die houdt zich voornamelijk bezig met communicatie. Logischerwijs is de meest voor de hand liggende manier om de vaardigheid te verbeteren dan ook praten met andere Sims.

In je eentje zijn er echter ook manieren om aan de vaardigheid te werken. Zo kun je bijvoorbeeld ook praten tegen de grote knuffelberen, een toespraak oefenen bij de spiegel, of chatten op het internet.

Sociale kindervaardigheid
De sociale vaardigheid kan worden verbeterd door veel te praten, ook met knuffels.

Sociaal kent geen specifieke ideale emotie, dus is blij dan in principe je beste optie. Het maximaliseren van de vaardigheid geeft toegang tot de charisma- en ondeugdvaardigheden.

Vaardigheidsniveaus

Niveau 2
  • Naar Sim.tv kijken (computer)
Niveau 4
  • Betere gemoedstoestand Sim.tv
Niveau 5
  • Betere gemoedstoestand knuffel
Niveau 6
  • Praten met een gigantische knuffel vermindert verdriet.
  • Idiomen onderzoeken (computer)
Niveau 7
  • Over school praten (interactie)
Niveau 9
  • Praten met een gigantische knuffel vermindert schaamte, stress en ongemak.
Niveau 10
  • Gemoedstoestanden belachelijk maken (interactie)

Cheats

Natuurlijk bestaat er ook de mogelijkheid om je Sim’s kindervaardigheid ineens tot niveau 10 te cheaten. Gebruik daarvoor de cheats TestingCheats true in combinatie met een van de onderstaande:

  • Creatief: stats.set_skill_level Skill_Child_Creativity 10
  • Mentaal: stats.set_skill_level Skill_Child_Mental 10
  • Motoriek: stats.set_skill_level Skill_Child_Motor 10
  • Sociaal: stats.set_skill_level Skill_Child_Social 10

Naar de basisschool gaan

Kinderen gaan voor het eerst naar school en zetten daar hun eerste stappen naar een succesvolle baan later. School begint iedere werkdag (maandag tot en met vrijdag) om 8:00 uur ’s ochtends en eindigt ’s middags om 15:00 uur. School heeft heel veel weg van werk. Je Sim kan er namelijk ‘promotie’ maken door een hoger cijfer te halen wat dan weer bereikt kan worden door je Sim’s schoolprestaties te verbeteren en te voldoen aan de taken voor promotie. In totaal zijn er vijf verschillende niveaus: een 4, 5, 6, 8, of 10 als gemiddelde cijfer.

De verschillende niveaus op de basisschool en hun taken voor promotie.
Niveau Beoordelingstaken
4 als gemiddelde
5 als gemiddelde
6 als gemiddelde Met 1 vaardigheid niveau 2 bereiken
8 als gemiddelde Met 1 vaardigheid niveau 4 bereiken
10 als gemiddelde

Op ieder niveau is geconcentreerd de ideale emotie.

Op school kun je kiezen hun hard je Sim zich inzet door op de twee Sim-poppetjes te klikken rechtsboven de Sim. Iedere optie heeft een andere invloed op de schoolprestaties en de behoeftes van je Sim:

De verschillende vormen van inzet en hun effecten.
Inzet Schoolprestaties (%) Behoeftes Effect
Normaal 100
Lummelen 0 Plezier +0,58 50 % kans op “Blij door school”-gemoedstoestand (Blij +1 – 4 uur).
Hard studeren 150 Plezier -0,1 50 % kans op “Stress door school”-gemoedstoestand (Gespannen +1 – 4 uur).
Vrienden maken 0 Sociaal +0,583 Geeft nieuwe relaties

Als laatste heb je ook nog de optie op school vroegtijdig te verlaten, en dat doet dan ook wat je verwacht. Het gemiddelde maakt nu nog niet al teveel uit, maar geeft wel enige voordelen als tienerSim. Met de 10 gemiddeld begin je namelijk met een 8 gemiddeld op de middelbare school en op niveau 2 van de tienerbijbanen. Met een 8 gemiddeld als kind kun je ook op niveau 2 beginnen, al gaat je gemiddelde dan wel naar een 6. Met een 6 gemiddeld blijft alles gelijk, en met een 4 of 5 ga je naar een 5 gemiddeld. Zorg er overigens voor dat je niet naar een 4 zakt, omdat je dan kans hebt dat je kind wordt meegenomen door een sociale medewerker.

Spijbelen

Al kies je ervoor om een dag niet naar school te gaan, dan krijg je rond 10:00 uur vaak een telefoontje van het schoolhoofd. Meestal geeft dat, net als wanneer je op een dag eerder naar huis gaat, een prestatiedaling van grofweg tien tot twintig procentpunt.

Overigens heb je net zoals bij een baan ook genoeg snipperdagen. Je kunt dus altijd een keertje vrij nemen om te werken aan bijvoorbeeld je Sim’s vaardigheden. Maak daar ook gebruik van omdat je schoolcijfer nu nog relatief weinig uitmaakt, en het bovendien op normale snelheid en levensduur al moeilijk genoeg is om een vaardigheid tot niveau 10 te krijgen! Aan betere vaardigheden heb je later veel meer vanwege die boost van 25 procent.

Huiswerk

Iedere dag na school moet je Sim thuis z’n huiswerk maken, vergelijkbaar met de dagelijkse taken van carrières. Het kost normaal zo’n anderhalf tot twee uur, maar kan worden gehalveerd door een oudere Sim te laten helpen. Verder kun je met het verbeteren van de vier kindervaardigheden de tijd ook nog flink inkorten: ieder niveau per vaardigheid is namelijk goed voor een cumulatieve bonus van zeven procent. Per vaardigheid kun je zo een bonus behalen van maximaal 70 procent en alle vier de vaardigheden bij elkaar zelfs 835 procent!

Huiswerk maken
Huiswerk maken onder begeleiding van een oudere Sim zorgt ervoor dat het tweemaal zo snel gaat.

Als je Sim’s huiswerk af is en je Sim minimaal een 8 heeft als gemiddelde, kun je er ook nog voor kiezen om extra werk te doen. Dat is in feite gewoon hetzelfde als huiswerk, dus geldt ook hier hetzelfde voor.

Karakterwaarden en kinderfases

Het game pack De Sims 4 Ouderschap breidt het opgroeien van kinderen nog verder uit met karakterwaarden en kinderfases. De vijf verschillende karakterwaardes – conflictoplossing, emotionele beheersing, empathie, manieren en verantwoordelijkheid – laten zien hoe goed een kind zich ontwikkelt in een van die gebieden van gedrag. Kinderfases zijn dan weer juist fases waarin kinderen ‘speciaal’ gedrag vertonen zoals het enkel willen dragen van berenoutfits. Meer over dit alles vind je in de aparte gids over karakterwaarden.