Je kunt gewoon niet zonder!

De Sims 4 Gids: Klanten (Aan het Werk)

SN Gids: Klanten

In het uitbreidingspakket De Sims 4 Aan het Werk heb je de mogelijkheid tot het openen van je eigen winkel. In een winkel kun je eigenlijk zo goed als alles wat los en vast zit, van gevonden verzamelobjecten tot kledingstukken, wel zo’n beetje verkopen. Zodra je winkel een beetje begint te lopen, krijg je langzamerhand steeds meer klanten en kan het nodig zijn om personeel aan te nemen of speciale verkoopvoordelen te kopen om je winkel in goede banen te blijven kunnen leiden. In deze gids vertellen we je meer over het runnen van een succesvolle winkel en waar je op moet letten. Omdat het teveel was om op één pagina te zetten, is deze gids verdeeld over drie pagina’s:

| Winkels | Klanten | Werknemers |

Aantrekkelijkheid van je winkel

Klanten aantrekken

Om een succesvolle winkel te kunnen runnen heb je klanten nodig. Hoeveel klanten je per dag in je winkel krijgt hangt voornamelijk samen met de aantrekkelijkheid van je winkel. De aantrekkelijkheid van je winkel wordt bepaald door de hoeveelheid winkelborden, zoals uithangborden en neonborden, die je aan de voorkant van je winkel hebt hangen, door de hoeveelheid decoratie die in je winkel te vinden is en eventueel door gemaakte reclame, maar wordt negatief beïnvloed door vieze plekken in je winkel. Het duurt zeker in het begin een tijdje voordat je winkel genoeg heeft opgeleverd om meer decoratie te kopen en dan zul je het moeten doen met een klant of vier, maar na verloop van tijd kan dit gemakkelijk oplopen tot een stuk of tien. Neonborden kunnen bovendien ook nog worden geüpgraded door Sims met voldoende Handigheid waardoor je de aantrekkelijkheid van je winkel nog verder omhoog zal gaan.

Klanten helpen

Klanten helpen

Klanten in je winkel zullen normaliter niet zomaar iets kopen; als winkeleigenaar is het jouw taak om je klanten te helpen en ze over te halen spullen uit jouw winkel te kopen. De kans dat klanten iets kopen is te zien aan het blauwe balkje boven hun hoofd: hoe voller, hoe groter de kans dat ze iets kopen. De balk hoeft dus zeker niet vol te zijn om iets te kunnen verkopen, zolang de balk maar niet leeg raakt, want dan vertrekken de klanten uit je winkel. De balk loopt automatisch leeg, maar kan steeds weer voor een stukje worden gevuld door het uitvoeren van de speciale winkelinteracties. Als je Sim daarnaast Geconcentreerd of Boos is, verschijnen er respectievelijk de extra opties ‘Deal sluiten’ en ‘Druk uitoefenen iets te kopen’. Deze interacties zijn een flink stuk riskanter uit te voeren, maar leveren bij succes ook meer op. De andere winkelinteracties zijn te verkennen aan het kassa-logootje, en kun je vinden onder de groep ‘Winkel…’.

Nieuwe klanten:

  • Deal sluiten (Alleen als je Sim Zelfverzekerd is)
  • Druk uitoefenen iets te kopen (Alleen als je Sim Boos is)
  • Klant begroeten (Alleen bij klanten die je Sim niet kent)
  • Naar budget vragen
  • Vragen beantwoorden
  • Winkelvoordelen bespreken
  • Zekere verkoop (Verkoopvoordeel waarmee de klant garandeert iets koopt)

Gevorderde klanten: (Vanaf 50%)

  • Informatie geven
  • Mogelijkheden voorstellen
  • Over winkel enthousiasmeren

Vergevorderde klanten: (Vanaf 80%)

  • Enthousiast zijn over prijzen
  • Producten aanbevelen

De klant raakt ongeduldig

Afrekenen

Wanneer klanten zover zijn dat ze willen gaan afrekenen verschijnt er een melding van in je tijdbalk en verschijnt er boven de Sim een wolkje met daarin een blauwe kassa. Al klik je nu op die Sim zijn er geen winkelinteracties meer beschikbaar en is daarvoor in de plaats de interactie ‘Afrekenen met klant’ gekomen. Met deze interactie reken je af met de desbetreffende klant. Dit duurt ongeveer 30 minuten, maar kan worden versneld door de verkoopvoordelen Sneller afrekenen (klein) (tot ongeveer 20 minuten) en Sneller afrekenen (groot) (tot ongeveer 15 minuten) of door het hebben van werknemers met een hoge Verkoop vaardigheid. Na het afrekenen loopt de Sim naar het voorwerp toe dat hij of zij wil kopen, neemt het weg en daarvoor in de plaats komt er een bordje waarop te zien is dat het voorwerp uitverkocht is en je het moet gaan aanvullen. Als je echter te lang wacht tot je begint met het afrekenen, verandert de blauwe kassa in het wolkje in een knipperende rode kassa. Op dit moment begint de klant ongeduldig te worden, en als je dan nog langer wacht zal de klant vertrekken zonder iets te kopen.

Reclame

Reclame

Een van de manieren om meer klanten te werven, is door het maken van reclame. Je kunt reclame maken door op de kassa van je winkel te klikken en vervolgens op de optie ‘Advertenties kopen…’. Iedere advertentie heeft zo steeds twee verschillende kenmerken: de tijdsduur (lang of kort) en het medium (internet of televisie). Het verschil tussen internet- en televisiereclames is dat internetreclames meteen voor een flinke boost aan klanten zorgen, maar dat dat slechts van korte duur is, terwijl televisiereclames tijdens hun gehele looptijd voor een, weliswaar kleinere, boost aan klanten zorgt. Dit geeft de volgende reclamemogelijkheden:

  • Korte internetcampagne – §250
  • Kortlopende televisiereclame – §600
  • Langdurige internetcampagne – §750
  • Langlopende televisiereclame – §1.800

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt ook inloggen om een reactie te plaatsen.

Je kunt de volgende HTML elementen en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>