Je kunt gewoon niet zonder!

SN Gids voor De Sims 4: Vampierkrachten en -zwaktes (Vampieren)

Met behulp van vampierkrachten kun je bijvoorbeeld nietsvermoedende Sims laten hallucineren.

Vampierkrachten en -zwaktes vormen een belangrijk gameplay-element uit De Sims 4 Vampieren waarmee je je kunt onderscheiden van andere vampierSims. Vampiers vergaren langzaamaan ervaring waarmee ze nieuwe krachten vrijspelen en tegelijkertijd krachtpunten verdienen om die krachten te kunnen kopen. In deze gids leer je meer over het vergaren van ervaring en de verschillende vampierkrachten en -zwaktes die je ermee kunt kopen.

| Vampiers | Vampierkennis | Vampierkrachten en -zwaktes |

Inhoud

Vampierrangen

VampierSims hebben in De Sims 4 voortaan een bepaalde rang: deze rang bepaalt hoe sterk ze zijn in onderlinge duels, maar in het bijzonder ook tot welke vampierkrachten je toegang hebt. In totaal zijn er vijf verschillende vampierrangen: Ontluikende vampierMinderwaardige vampierHoogwaardige vampier, Meestervampier en Grootmeester.

Behoeftes van een vampierSim

Welke rang je op dit moment bezet, is te herkennen aan het icoontje linksonder in het vampierbehoeftes menu. Al beweeg je daar met je muis overeen, dan krijg je te zien welke rang je op dit moment bezit. Daarlangs vind je de progressie bar waarin je kunt aflezen hoe lang het nog duurt voordat je de volgende rang bereikt en helemaal rechts staat het aantal krachtpunten dat je kunt uitgeven aan nieuwe vampierkrachten. Op het boek-icoontje erlangs klikken opent het menu om vampierkrachten aan te schaffen en vampierzwaktes te selecteren.

Ervaring verdienen

Plasma drinken
Het bijten van andere Sims om de dorstbehoefte van je vampierSim te stillen, levert het meeste ervaring op, maar werkt negatief op jullie onderlinge relatie.

Ervaringspunten kun je verdienen door het uitvoeren van verschillende vampierinteracties, zoals het bijten van Sims en het gebruiken van vampierkrachten. Vrijwel alle vampierinteracties (uitgezonderd de sociale interacties) – vaak te herkennen aan het blauwe vleermuis-icoontje – leveren je ervaring op. De meeste interacties leveren je hierbij 10 ervaring op, terwijl het bijten van andere Sims juist tweeënhalf maal zoveel oplevert. In de spelbestanden wordt ook verwezen naar acties die 50 ervaringspunten opleveren, al wordt die actie op dit moment niet gebruikt door een interactie.

  • 10 ervaringspunten: duistere meditatie, vampierkrachten gebruiken, vampirisch sparren of vampirische training ontvangen.
  • 25 ervaringspunten: andere Sims bijten of veranderen in vampiers.

Hoe ver je in je huidige rang gevorderd bent, valt te zien in het vampierbehoeftes menu. Het bereiken van de Minderwaardige vampier-rang is nog niet te moeilijk, terwijl alle rangen daarna steeds ruim het dubbele vereisen aan ervaring. Hoeveel je voor iedere rang nodig hebt, staat hieronder opgesomd. Tussen haakjes staat het totaalaantal ervaring dat je tot dan hebt.

  • Minderwaardige vampier: 202 ervaringspunten (202)
  • Hoogwaardige vampier: 428 ervaringspunten (630)
  • Meestervampier: 428 ervaringspunten (1058)
  • Grootmeester: 428 ervaringspunten (1486)

Sneller ervaringspunten verdienen

In het begin zijn er nog maar een paar manieren waarop je ervaring kunt verdienen, hoofdzakelijk het bijten van Sims of het uitvoeren van een duistere meditatie. Zeker het bijten van andere Sims geeft je best een aardige hoeveelheid ervaring, maar heeft als nadeel dat het sterk negatief werkt op jullie onderlinge relatie en dat is niet altijd even welkom. Natuurlijk zijn er daarom ook manieren waarop je beter ervaring kunt verkrijgen. Hieronder staan een aantal van die tips.

Vampierkennis

Het lezen van de Vampirica Encyclopedieën is allereerst een goede manier om een constante bron van ervaring binnen te krijgen en bovendien je vampierkennis te verbeteren. Deze boeken kun je lezen door eerst op de computer naar informatie over vampiers te zoeken, te vinden onder het Vampiergeheimen…-menu. Al snel bereik je dan niveau 2 van de vaardigheid en kun je beginnen aan de boeken. Meer hierover vind je in de aparte gids over vampierkennis.

Vampirica Encyclopedieën
De vier verschillende Vampirica Encyclopedieën.

Overigens hoef je de boeken niet per se aan te schaffen en kun je ook enkel naar informatie op de computer blijven zoeken. Dat levert immers toch even snel ervaring op, maar daar staat dan wel tegenover dat je dan geen vooruitgang meer zult boeken binnen je vampierkennis vaardigheid. Datzelfde geldt voor het blijven lezen van oude boeken.

Vampierkrachten

Later kun je ook vampierkrachten gaan gebruiken om snel ervaring te verdienen. Met name de krachten die je op andere Sims kunt gebruiken zijn daarbij een aardige bron van ervaring. Hallucinatie uitspreken bijvoorbeeld, een kracht die vanaf het begin al beschikbaar is, lijkt op het eerste oog misschien ietwat overbodig, maar kan vaak gebruikt worden en levert je bovendien best een aardige hoeveelheid ervaring op. Zeker op openbare kavels zijn er zo genoeg slachtoffers te vinden om je even bezig te houden. Een Sim in trance kan niet nogmaals worden betoverd binnen de 4 uur dat de kracht werkt, maar kan wel nog worden gebeten voor extra ervaring.

Dergelijke vampierkrachten vereisen echter best wat van de Vampierenergie-behoefte van een vampierSim (10 tot 20 procent, afhankelijk van de kracht), dus kan het ook verstandig zijn te investeren in de Occultleering kracht. Die kracht reduceert de hoeveelheid energie vereist voor een kracht en heeft bovendien drie verschillende niveaus. Je zult al gauw merken of je het echt nodig hebt of niet, want natuurlijk doet een simpele duistere meditatie ook al wonderen. Het nadeel van een duistere meditatie is alleen dat het een aardige cooldown-tijd heeft.

Vampirisch sparren en trainen

Vampirisch Sparren
Vampiers kunnen met elkaar sparren om hun krachten te testen en ervaringspunten te verdienen.

Als laatste bestaat er tussen twee vampiers onderling ook de mogelijkheid om vampirisch te sparren. Hoewel het lijkt op een gevecht, is het eigenlijk een vriendelijke manier om je krachten te testen en samen te trainen. Daardoor is het dus positief voor jullie band én levert het een aardige hoeveelheid ervaring op.

Vergelijkbaar kunnen vampiers elkaar ook trainen. Vampiers die een hogere vampierrang bezitten kunnen andere vampierSims namelijk trainen wat ze tevens een aardige hoeveelheid ervaring verschaft. Andersom kun je ook om training vragen bij een krachtigere vampier. Een goede strategie hiervoor is om langs te gaan bij Vlad in zijn villa bovenaan Forgotten Hollow.

Krachtpunten

Iedere nieuwe rang biedt je toegang tot nieuwe vampierkrachten en levert je bovendien een bepaalde hoeveelheid krachtpunten op. Krachtpunten kunnen worden ingewisseld tegen vampierkrachten, variërend tussen de één en zes krachtpunten. Iedere rang heeft daarentegen ook nog eens drie ‘sub-rangen’ welke je steeds bereikt op 25%, 50% en 75% van iedere rang. Deze sub-rangen zijn in het behoeftes-menu te herkennen aan de ruitjes op een stokje en leveren je ieder eveneens een hoeveelheid krachtpunten op gelijk aan je huidige vampierrang.

  • Ontluikende vampier: 1 krachtpunt
  • Minderwaardige vampier: 202 ervaringspunten, 2 krachtpunten
  • Hoogwaardige vampier: 630 ervaringspunten, 3 krachtpunten
  • Meestervampier: 1058 ervaringspunten, 4 krachtpunten
  • Grootmeester: 1486 ervaringspunten, 5 krachtpunten

Na de laatste rang kun je nog steeds nieuwe krachtpunten blijven verdienen, maar gaat het wel beduidend langzamer. Iedere keer dat je dan namelijk de bar vol krijgt, krijg je steeds twee extra krachtpunten. Nieuwe zwaktes hoef je daarentegen niet meer te kiezen.

Vampierkrachten en -zwaktes

Vampierkrachten en -zwaktes
Met behulp van vampierkrachten kun je bijvoorbeeld nietsvermoedende Sims laten hallucineren.

Krachten

In totaal zijn er 25 verschillende vampierkrachten om uit te kiezen. Hoofdzakelijk kun je deze onderverdelen in drie verschillende categorieën:

  • Krachten die zich richten op transportatie, zoals vleermuisvorm of bovennatuurlijke snelheid. Dit zijn veelal manieren om je sneller te verplaatsen, maar zijn over het algemeen het minst nuttig. Het levert wat ervaring op, maar kost ook vampierenergie.
  • Krachten die passief werken en bijvoorbeeld het aanleren van vaardigheden boost. Ze kosten geen vampierenergie om te gebruiken, maar leveren tegelijkertijd ook geen ervaring op. Het grootste deel van de krachten valt hieronder.
  • Krachten die je op andere Sims kunt gebruiken. Dit zijn vaak ‘spreuken’ die een andere Sim verwarren of dingen laat doen die jij wilt, maar je niet per se iets ‘opleveren’ of direct nuttig zijn. Zoals gezegd is dit echter juist wel dé categorie die je wilt hebben als je snel ervaring wilt verdienen.
Vampierkrachten menu
Een overzicht van alle vampierkrachten en -zwaktes. Aan de linkerkant staat aangegeven welke vampierrang je op dit moment hebt. Onderaan vind je de beschikbare krachtpunten en hoeveel zwaktes je nog moet nemen.

Het aanschaffen van krachten kost steeds een bepaald aantal krachtpunten, wisselend tussen één en zes. Niet iedere kracht is echter meteen beschikbaar: per vampierrang speel je namelijk steeds vijf nieuwe krachten vrij om uit te kiezen. Het kan daardoor zinvol zijn om je krachtpunten te sparen om ze later uit te geven.

NaamVampierrangKrachtpuntenEffect
Persoonlijkheid detecteren
Kom alles te weten over eigenschappen van een andere Sim.

Laat de vermoeiende prietpraat en kennismakingsgesprekjes maar voor wat ze zijn. {Sim} kan de persoonlijkheid van anderen gewoon ontdekken door een kijkje in hun hersenpan te nemen.

Ontluikende vampier2Toont meteen alle drie de karaktereigenschappen van een Sim.
Vleermuisvorm
Verdien de mogelijkheid om overal als vleermuis heen te vliegen.

Niemand verdenkt ooit een vleermuis, dus hij/ze kan in die vorm rustig rond vliegen. Ga van her naar der en vind zelfs de liefde als een nachtwezen met sonar.
Ontluikende vampier1Een alternatieve manier om je te verplaatsen welke sneller is dan om gewoon te lopen.
Hallucinatie uitspreken
Laat een andere Sim tegen zichzelf praten!

Iedereen heeft vrienden nodig, toch? Wat als je vriendje een verzinsel is van {Sim} en niet echt bestaat? Niemand zal het in de gaten hebben!
Ontluikende vampier1Geeft de andere Sim de gemoedstoestand Vampirische Hallucinatie (Beduusd +10 - 2 uur). Tijdens deze periode zal de Sim de hele tijd tegen zichzelf praten.
Eeuwig welkom
Verwerf de macht om deuren van huizen van andere Sims te ontgrendelen en vergrendelen.

Het is zo gewoontjes om toegang te moeten vragen om ergens binnen te mogen komen. Niet alleen mag {Sim} zonder uitnodiging ergens naar binnen gaan, maar door een klein beetje vampirische energie te gebruiken kan hij/ze naar hartenlust deuren ontgrendelen en vergrendelen. Is hij/ze van plan om ergens ongevraagd binnen te stormen? Ja, natuurlijk!
Ontluikende vampier1Geeft je de mogelijkheid om altijd andermans huis binnen te komen. Dat kan bijvoorbeeld van pas komen als je 's nachts naar plasma zoekt.
Occultstudent (1/3)
Gebruik minder vampirische energie!

{Sim} begint zijn/haar vampirische energie en de vele manieren waarop die gebruikt kan worden te bestuderen. Hij/Ze kan hetzelfde effect bereiken door minder energie te verbruiken. Met verder onderzoek kan er zelfs nog minder vampirische energie verbruikt worden...
Ontluikende vampier1Verlaagt de hoeveelheid Vampier energie die wordt gebruikt bij vampierkrachten met 20%.
Occultleerling (2/3)
Gebruik minder vampirische energie!

Door middel van onderzoek en oefening heeft {Sim} de hoeveelheid energie die nodig is om zijn/haar krachten aan te drijven verminderd. Door nog meer onderzoek te doen, zal de efficiëntie verder toenemen...
Ontluikende vampier2Verlaagt de hoeveelheid Vampier energie die wordt gebruikt bij vampierkrachten met 35%.
Occultmeester (3/3)
Gebruik minder vampirische energie!

{Sim} is een meesterlijke manipulator van occulte krachten en heeft de vampirische energie helemaal in de vingers gekregen. De kosten om alle krachten te gebruiken zijn flink afgenomen.
Ontluikende vampier3Verlaagt de hoeveelheid Vampier energie die wordt gebruikt bij vampierkrachten met 60%.
Vampiercharme (1/3)
Zorg ervoor dat Sims in de buurt {Sim} aantrekkelijk vinden.

De vampiercharme van {Sim} zorgt ervoor dat hij/ze efficiënter is in de liefde.
Minderwaardige vampier3Romantische interacties hebben een hogere slagingskans.
Vampirische allure (2/3)
Zorg ervoor dat Sims in de buurt je aantrekkelijk vinden.

Jouw talent om andere Sims aan te trekken en te verleiden is geëvolueerd van charme tot volledige allure.
Minderwaardige vampier3Romantische interacties hebben een hogere slagingskans.
Vampirische fascinatie (3/3)
Zorg ervoor dat Sims in de buurt je aantrekkelijk vinden.

Met slechts één enkele blik kun je dankzij je verleidelijke charisma een fascinerende sterveling naar je toe lokken...
Minderwaardige vampier3Romantische interacties hebben een hogere slagingskans.
Vampirische kracht (1/3)
Win vaker gevechten en train efficiënter.

Vampirische kracht geeft {Sim} een voordeel met betrekking tot sportiviteit, sparren of vechten.
Minderwaardige vampier333.3% meer kans een vampiergevecht te winnen. Vampiergevechten leveren 10% meer ervaring op.
Vampirische branie (2/3)
Verhoogt Kracht.

nDe onnatuurlijke kracht van {Sim} neemt toe, wat hem/haar een groot voordeel geeft op alles wat betrekking heeft op sportiviteit, vechten en sparren.
Minderwaardige vampier350% meer kans een vampiergevecht te winnen. Vampiergevechten leveren 10% meer ervaring op.
Vampirische macht (3/3)
Ontgrendelt de mogelijkheid om metaal en kristal te verpulveren tot elementen.

Jouw bovennatuurlijke kracht heeft de top bereikt. Je bent niet alleen extreem superieur tijdens gevechten, maar je kunt ook met blote handen rauwe elementen verpulveren tot verfijnde mineraalmonsters.
Minderwaardige vampier360% meer kans een vampiergevecht te winnen. Vampiergevechten leveren 50% meer ervaring op.
Bevelen
Beheers de breinen van andere Sims.

Wanneer je saaie, alledaagse klusjes moet doen, kunnen de nagelriemen en zachte, eeuwenoude handen van {Sim} bespaard worden door anderen te bevelen om hen te laten Schoonmaken, Repareren en andere leuke huishoudelijke taken uit te laten voeren.
Minderwaardige vampier3Je kunt andere Sims bevelen
Knoflookimmuniteit
Raak immuun voor de negatieve effecten van producten met knoflook.

Knoflook is een vervelend en schadelijk onkruid dat helaas een negatief effect heeft op vampieren. Maar nu niet meer, als {Sim} zich tenminste aan weet te passen met knoflookimmuniteit.
Minderwaardige vampier1Zorgt ervoor dat je vampierSim niet langer de negatieve gemoedstoestand krijgt in het bijzijn van knoflook.
Vampiercreatie
Verdien de macht om andere Sims in vampieren te transformeren.

{Sim} wil misschien de vampierbevolking vergroten, zodat hij/ze voor altijd vrienden om zich/haar heen heeft voor zijn/haar eeuwige leven, of om groter te worden dan de Simbevolking. Met 'Vampirische creatie' kan {Sim} Sims omtoveren tot vampieren, waardoor ze voor de eerste keer het leven als een ondode kunnen ervaren.
Minderwaardige vampier3Biedt je de mogelijkheid andere Sims in vampierSims te veranderen.
Hypnose
Zorg ervoor dat een andere Sim in een trance raakt.

Wanneer een prooi te snel beweegt, of maar door ratelt, of {Sim} iemand gewoon in een catatonische staat wil brengen, heeft hij/ze gewoon 'Hypnose' nodig.
Hoogwaardige vampier4Geeft de andere Sim de gemoedstoestand Vampirische Hallucinatie (Beduusd +10 - 2 uur). Tijdens deze periode zal de Sim niet meer bewegen.
Maankind (1/3)
Word 's nachts sterker!

De nachtelijke ondoden voelen zich 's nachts op hun best. Als maankind kan {Sim} nog meer krachten gebruiken, sneller vaardigheden leren, minder snel moe worden en gelukkiger zijn. Aanbid de maan en profiteer van alle bijbehorende voordelen!
Hoogwaardige vampier4's Nachts worden alle vaardigheden 50% sneller aangeleerd, nemen behoeftes 25% minder snel af en verbruiken vampierkrachten 25% minder Vampier energie.
Wezen van de nacht (2/3)
Word 's nachts sterker!

De nachtelijke ondoden voelen zich 's nachts op hun best. Als wezen van de nacht kan {Sim} nog meer krachten gebruiken, sneller vaardigheden leren, minder snel moe worden en gelukkiger zijn. Aanbid de maan en profiteer van alle bijbehorende voordelen!
Hoogwaardige vampier4's Nachts worden alle vaardigheden 75% sneller aangeleerd, nemen behoeftes 50% minder snel af en verbruiken vampierkrachten 50% minder Vampier energie.
Meester der duisternis (3/3)
Word 's nachts sterker!

De nachtelijke ondoden voelen zich 's nachts op hun best. Als meester der duisternis kan {Sim} nog meer krachten gebruiken, sneller vaardigheden leren, minder snel moe worden en gelukkiger zijn. Aanbid de maan en profiteer van alle bijbehorende voordelen!
Hoogwaardige vampier4's Nachts worden alle vaardigheden 100% sneller aangeleerd, nemen behoeftes 75% minder snel af en verbruiken vampierkrachten 75% minder Vampier energie.
Onweerstaanbare sluimer
Laat een andere Sim in slaap vallen.

Hoe zou {Sim} het vinden om anderen naar wens te bevelen om in slaap te vallen? Dankzij de onweerstaanbare sluimer zullen Sims direct in zwijm vallen en erop los ronken.
Hoogwaardige vampier4Geeft je de mogelijkheid een andere Sim in slaap te laten vallen.
Levensgeest manipuleren
Verdien de macht om de levensgeest bij andere Sims uit te zuigen, of herstel de levensgeest bij diegenen die helemaal uitgezogen zijn.

Ontgrendel ware kracht over het leven zelf! Zuig de levensgeest uit andere Sims, waardoor ze extreem ontvankelijk worden voor nadelige vampirische krachten. Laat {Sim} diens dierbare Sims beschermen, of ververs gewoon zijn/haar prooi met behulp van 'Levensgeest herstellen'.
Hoogwaardige vampier4Geeft je de mogelijkheid nog meer plasma bij een andere Sim te drinken, maar heeft als nadeel dat het jullie relatie volledig reset. De levensgeest herstellen geeft het slachtoffer de gemoedstoestand Geest hersteld (Zelfverzekerd +3 - 48 uur).
Vampirische sluimer (1/3)
Bouw het tempo van het aanvullen van kracht tijdens het slapen op en laat {Sim} vaster slapen.

Wat heeft {Sim} er nou helemaal aan om ondood te zijn als hij/ze slaapt zoals de levenden? De vampirische sluimer biedt een diepere slaap die meer ontspannen is en zijn/haar energie sneller aanvult.
Hoogwaardige vampier4Vampier energie herstelt 15% sneller tijdens het slapen.
Vampirische trance (2/3)
Bouwt het tempo van het aanvullen van kracht tijdens het slapen op en laat {Sim} vaster slapen.

{Sim} slaapt heel vast in zijn/haar doodskist. Dromen, nachtmerries, geluiden; van dit soort triviale Simmelijke dingen heeft hij/ze zelden last.
Hoogwaardige vampier4Vampier energie herstelt 30% sneller tijdens het slapen.
Vampirische trance (3/3)
Bouwt het tempo van het aanvullen van kracht tijdens het slapen op en laat {Sim} vaster slapen.

{Sim} slaapt niet meer zoals sterfelijke wezens. In plaats daarvan verkeert hij/ze in een staat waarbij het lichaam als bevroren doodstil in een slaapstand ligt, terwijl de geest krachten oproept die zijn/haar ondode vorm ten goede komen.
Hoogwaardige vampier4Vampier energie herstelt 40% sneller tijdens het slapen.
Afgezwakte emoties (1/3)
Raak beter bestand tegen wijzigingen in emotie.

De emoties van {Sim} zijn kil en kalm. Hij/Zij heeft geen last van vervelende lustgevoelens waar veel andere vampieren mee te kampen hebben.
Meestervampier525% minder kans een plotselinge emotionele impuls te krijgen.
Onderdrukte emoties (2/3)
Raak beter bestand tegen wijzigingen in emotie.

De losgeslagen emoties van {Sim} worden strak onder de duim gehouden door zijn/haar ijzeren wil. Woede-uitbarstingen behoren vrijwel allemaal tot het verleden.
Meestervampier550% minder kans een plotselinge emotionele impuls te krijgen.
Dode emoties (3/3)
Raak beter bestand tegen wijzigingen in emotie.

{Sim} heeft de wereld van sterfelijke emoties achter hem/haar gelaten en zijn/haar wereld bestaat uit totale logica en kalme precisie. Liefde, woede, afkeer... Dit zijn allemaal dingen uit een ver verleden.
Meestervampier575% minder kans een plotselinge emotionele impuls te krijgen.
Bovennatuurlijke snelheid
Verdien de kracht om op supersnelheid te rennen.

Lopen is voor het voetvolk, hoe je het ook bekijkt. De tijd die {Sim} besteedt om van A naar B te wandelen, kan beter besteed worden aan het manipuleren van prooi. Bovennatuurlijke snelheid zal het tempo van {Sim} flink vergroten, waardoor Sims niet meer dan een waas voorbij zullen zien flitsen.
Meestervampier5Laat je vampierSim zich supersnel verplaatsen.
Behoeften ontnemen
Zwak de behoeften van een andere Sim af!

Het manipuleren van gewone Sims is belangrijk om je prooi zwakker te maken. Door behoeften te ontnemen, kun je de behoeftenbalken voor Honger, Energie, Blaas of Hygiëne helemaal leeg maken. Zorg dat ze zich oncomfortabel voelen en sla dan toe!
Meestervampier5Biedt de mogelijkheid om bij andere Sims de Blaas,
Dorst,
Energie,
Honger of
Hygiëne tot ongeveer 10% te laten leeglopen.
Zonbestendig (1/3)
Raak bestand tegen de schadelijke effecten van zonlicht.

Zonnestralen vormen de rampzalige keerzijde van het leven van een vampier. Door zonbestendig te zijn kan {Sim} beter tegen zonnestralen
Meestervampier5Vampier energie neemt 16.7% minder snel af wanneer je Sim zich in zonlicht bevindt.
Meer zonbestendig (2/3)
Raak bestand tegen de schadelijke effecten van zonlicht.

Zonnestralen vormen de rampzalige keerzijde van het leven van een vampier. Door 'Meer zonbestendig' te zijn kan {Sim} beter tegen die vervloekte effecten van de zon, maar hij/ze moet overdag nog steeds een beetje uitkijken.
Meestervampier5Vampier energie neemt 44.4% minder snel af wanneer je Sim zich in zonlicht bevindt.
Perfect zonbestendig (3/3)
Raak volledig immuun voor de zon.

Zonnestralen vormen de rampzalige keerzijde van het leven van een vampier. Nu komt daar een einde aan! Door 'Perfect zonbestendig' te zijn, kan {Sim} de schadelijke zonnestralen volledig negeren. Als dagloper zullen ze gewoon van de huid van afkaatsen.
Meestervampier5Vampier energie neemt niet meer af wanneer je Sim zich in zonlicht bevindt.
Geurloos
De behoeftebalk voor hygiëne loopt niet meer leeg.

Terwijl {Sim} de wereld van de levende Sims steeds verder achter hem/haar laat om tot een wezen van de nacht te transformeren, kan hij/ze afscheid nemen van de beperkende elementen van de Simmelijke vorm. Door zich te ontdoen van de behoefte voor Hygiëne, kan hij/ze zich op andere zaken richten.
Meestervampier5De hygiënische behoefte neemt niet langer af.
Emotie beïnvloeden (1/3)
Laat Sims in de buurt een specifieke emotie voelen.

{Sim} kan subtiel de emoties van anderen sturen en hen een bepaalde kant op duwen, zoals hij/ze maar wil.
Grootmeester6Geeft je de mogelijkheid omstaanders 4 uur lang een specifieke +2-gemoedstoestand te geven.
Emotie aanpassen (2/3)
Laat Sims in de buurt een specifieke emotie voelen.

Jouw invloed over sterfelijke emoties is toegenomen, waardoor je allerlei situaties naar jouw hand kunt zetten.
Grootmeester6Geeft je de mogelijkheid omstaanders 4 uur lang een specifieke +3-gemoedstoestand te geven.
Emotie beheren (3/3)
Laat Sims in de buurt een specifieke emotie voelen.

Je hebt de sterfelijke emoties helemaal onder controle. Je kunt ze naar wens beheren en ermee spelen!
Grootmeester6Geeft je de mogelijkheid omstaanders 4 uur lang een specifieke +8-gemoedstoestand te geven.
Mistvorm
Verdien de mogelijkheid om overal als mistwolk heen te teleporteren.

In een wereld van vampirische en ongeziene krachten, heb je alternatieve reiswijzen nodig om vervelende klusjes te klaren. 'Mistvorm' stelt vampieren in staat om direct via een wolk te reizen.
Grootmeester6Laat je vampierSim zichzelf teleporteren in een soort mis. Het is daarmee de snelste vorm van transport.
De kudde voorbij
De sociale behoeftebalk loopt niet meer leeg.

Terwijl {Sim} de wereld van de levende Sims steeds verder achter hem/haar laat om tot een wezen van de nacht te transformeren, kan hij/ze afscheid nemen van de beperkende elementen van de Simmelijke vorm. Door zich te ontdoen van de behoefte voor sociale interactie, kan hij/ze zich op andere zaken richten.
Grootmeester6De sociale behoefte neemt niet langer af.
Gestilde Dorst
{Sim} zal nooit op eigen houtje van andere Sims drinken wanneer hij/ze ernstige dorst heeft.

Vampieren lopen het risico op momenten van extreme dorst volledig door te slaan en daar moeten vampieren dus rekening mee houden. 'Dorst lessen' kalmeert de vampier, zodat die niet meer door hoeft te draaien of oncontroleerbaar een andere Sim hoeft leeg te zuigen. Dit is voor verfijnde en zachtaardige vampieren.
Grootmeester6De dorstbehoefte neemt niet langer af.
Onsterfelijk genot
De behoeftebalk voor plezier loopt niet meer leeg.

Terwijl {Sim} de wereld van de levende Sims steeds verder achter hem/haar laat om tot een wezen van de nacht te transformeren, kan hij/ze de beperkende elementen van de Simmelijke vorm achter hem/haar laten. Door de behoefte voor Plezier af te wijzen, kan hij/ze zich op andere zaken richten.
Grootmeester6De plezierbehoefte neemt niet langer af.

Zwaktes

Om je krachten te compenseren, zul je ook verschillende zwaktes moeten kiezen. Iedere keer dat je een nieuwe vampierrang bereikt, zul je automatisch één extra zwakte moeten kiezen. Bovendien zul je bij de laatste rang nog eens één extra zwakte moeten kiezen, waardoor je uiteindelijk in totaal dus maximaal vijf zwaktes hoeft te kiezen. Hoeveel zwaktes je moet kiezen is te herkennen aan het getal dat linksonder in het krachtenmenu te zien is. In tegenstelling tot de krachten ben je echter verplicht meteen je zwaktes te kiezen, zelfs al kies je verder geen krachten. Ook wegen alle zwaktes even zwaar, zelfs degene met meerdere niveaus. En die laatste niveaus zijn vaak ook echt heel zwaar! Leuk voor een beetje extra uitdaging, maar hou je het liever gemakkelijk, dan zijn Verschrompelde maag en Slaap van de ondoden bijvoorbeeld erg goede opties.

Sommige zwaktes conflicteren met bepaalde krachten. Dunne huid kan zo bijvoorbeeld niet worden gecombineerd met zonbestendig en zo zijn er nog wel meer logische uitsluitingen. Desalniettemin blijven er nog altijd genoeg opties over om ieder geval nog iets te kiezen te hebben.

NaamVampierrangKrachtpuntenEffect
Verschrompelde maag
{Sim} moet braken van het eten van Simmelijk voedsel.

Het is niet echt praktisch om het leven van een normale Sim proberen te leiden, want vampieren worden misselijk van het eten van normaal voedsel en moeten ervan overgeven. Wat is er nou belangrijker? De schijn ophouden, of een goede spijsvertering?
Ontluikende vampierHet eten van gewoon voedsel maakt je vampierSim een aantal uur lang misselijk. Hij zal tijdens die periode vaak moeten overgeven en sterke ongemakkelijke gemoedstoestanden krijgen.
Schuldige drinker
Schuldig gevoel bij het drinken van Sims zonder toestemming.

Te veel empathische gevoelens voor de prooi leveren stress op voor {Sim} terwijl hij/ze van een onvrijwillige prooi drinkt.
Ontluikende vampierOngevraagd plasma drinken levert de gemoedstoestand Schuldige drinker (Gespannen +50 - 4 uur).
Oncontroleerbaar gesis
{Sim} zal af en toe anderen laten walgen door oncontroleerbaar te sissen.

Het sociale leven van {Sim} kan af en toe een onverwachte dip tot gevolg hebben vanwege oncontroleerbaar gesis. Het is sociaal gezien nogal vreemd en er komt flink wat speeksel bij kijken. Zorg dat hij/ze zichzelf weer in de hand krijgt!
Ontluikende vampierHierdoor gaat je Sim af en toe sissen tijdens een gesprek wat negatief kan werken op jullie relatie.
Slordige drinker
{Sim} lest minder snel de dorst tijdens het drinken.

{Sim} heeft helaas een drinkprobleem. Hij/Ze drinkt nogal slordig van zijn/haar prooi. Dit leidt tot overdaad, waardoor het veel langer duurt om de dorst te lessen.
Minderwaardige vampierHet drinken van plasma vervult de dorstbehoefte 25% minder.
Dunne huid (1/3)
Maakt de zon schadelijker dan normaal.

De kurkdroge huid van {Sim} verbrandt snel in de felle stralen van de zon. Hij/Ze moet overdag dus goed uitkijken als hij/ze naar buiten gaat.
Minderwaardige vampierDe vampierenergie behoefte neemt twee keer zo snel af.
Ontvlambaar vlees (2/3)
Maakt de zon schadelijker dan normaal.

Jouw ondood vlees is significant minder bestand tegen UV-straling. Probeer het zonlicht zoveel mogelijk te vermijden.
Minderwaardige vampierDe vampierenergie behoefte neemt vier keer zo snel af.
Ontvlambaar plasma (3/3)
Maakt de zon schadelijker dan normaal.

Jouw nachtelijk opgebouwde plasma begint te koken bij zelfs de kleinste zonnestralen. Een paar seconden in de zon kan het einde van jouw bestaan betekenen.
Minderwaardige vampierDe vampierenergie behoefte neemt twaalf keer zo snel af.
Slaap van de ondoden
Kan alleen in doodskisten slapen.

{Sim} heeft nogal bijzondere behoeften op het gebied van slaap. {Sim} kan alleen maar slapen en dutjes doen in doodskisten, want er zijn geen andere ruimtes geschikt voor zijn/haar eeuwenoude botten.
Hoogwaardige vampierJe vampierSim kan enkel nog slapen in doodskisten.
Grillige slaap (1/2)
De snelheid van het opbouwen van kracht neemt af tijdens het slapen.

Vanwege de zorgen over een leven zonder eind, slaapt {Sim} minder vast en wordt zijn/haar vampirische energie trager hersteld.
Hoogwaardige vampierVampier energie herstelt 45% langzamer tijdens het slapen.
Slaap vol nachtmerries (2/2)
Het opbouwen van kracht is afgenomen tijdens het slapen.

{Sim} wordt geplaagd door nachtmerries die zelfs de onsterfelijke doden de stuipen op het lijf jagen en zijn/haar slaap die eens zo rustgevend was, wordt nu steeds vaker onderbroken en daardoor worden zijn/haar krachten zelfs nog langzamer hersteld.
Hoogwaardige vampierVampier energie herstelt 67% langzamer tijdens het slapen.
Onverzadigbare dorst
{Sim} krijgt sneller dorst.

{Sim} zal vaker de dorst moeten lessen. Hopelijk heeft hij/ze een flinke groep met prooien...
MeestervampierDe dorstbehoefte neemt twee keer zo snel af.
Dagfobie (1/3)
{Sim} is overdag zwakker en kan dan minder op zijn/haar krachten vertrouwen.

Zelfs wanneer hij/ze niet direct in het zonlicht staat, is hij/ze zich toch bewust van de zon die op de loer ligt om toe te slaan zo gauw hij/ze overdag een stap buiten de deur zet. Zijn/Haar krachten zijn overdag minder effectief en moeilijker te gebruiken vanwege knagende angst.
MeestervampierVampierenergie neemt overdag 6.25% sneller af, vampierkrachten kosten 25% meer vampierenergie en buiten zijn levert de gemoedstoestand Dagfobie (Gespannen +3) op.
Intense dagfobie (2/3)
{Sim} is overdag zwakker kan dan veel minder op zijn/haar krachten vertrouwen.

De dag vervult hem/haar met angst. De hatelijke vuurbal die we ook wel de zon noemen, lijkt wel een kwaadaardig oog dat hem/haar nauwlettend in de gaten houdt! {Sim} kan zich nauwelijks concentreren op zijn/haar krachten en zijn/haar vampierenergie lijkt voortdurend weg te lekken.
MeestervampierVampierenergie neemt overdag 12.5% sneller af, vampierkrachten kosten 50% meer vampierenergie en buiten zijn levert de gemoedstoestand Dagfobie (Gespannen +3) op.
Nachtgebonden (3/3)
{Sim} is overdag zwakker en kan dan veel minder op zijn/haar krachten vertrouwen

{Sim} kan alleen zichzelf zijn tijdens de heerlijke, donkere nacht. Het is het enige tijdstip waarop hij/ze veilig is van de GEHATE DAGSTER en diens verschrikkelijke invloed op zijn/haar vampierenergie.
MeestervampierVampierenergie neemt overdag 25% sneller af, vampierkrachten kosten 75% meer vampierenergie en buiten zijn levert de gemoedstoestand Dagfobie (Gespannen +3) op.
Eeuwige somberheid
{Sim} voelt zich af en toe heel, heel verdrietig.

Het voortdurende leven waar maar geen einde aan komt is iets waar {Sim} af en toe depressief van kan worden. Somberheid kan zich op de meest onverwachte momenten openbaren.
GrootmeesterIeder uur is er een 15% kans op de gemoedstoestand Verdriet, eeuwig (Verdrietig +3 - 4 uur)
Ondood aura
Relaties met andere Sims gaan negatief van start.

{Sim} is zo ver afgedwaald van alles dat Simmelijk is, dat hij/ze geen begrip meer heeft voor levende Sims. Sims die geen vampier zijn voelen zich minder comfortabel in de nabijheid van {Sim} en het zal langer duren om vriendschappen op te bouwen.
GrootmeesterRelaties starten 10% negatiever.