De Sims 4 Gids: Werknemers (Aan het Werk)

SN Gids: Werknemers

In het uitbreidingspakket De Sims 4 Aan het Werk heb je de mogelijkheid tot het openen van je eigen winkel. In een winkel kun je eigenlijk zo goed als alles wat los en vast zit, van gevonden verzamelobjecten tot kledingstukken, wel zo’n beetje verkopen. Zodra je winkel een beetje begint te lopen, krijg je langzamerhand steeds meer klanten en kan het nodig zijn om personeel aan te nemen of speciale verkoopvoordelen te kopen om je winkel in goede banen te blijven kunnen leiden. In deze gids vertellen we je meer over het runnen van een succesvolle winkel en waar je op moet letten. Omdat het teveel was om op één pagina te zetten, is deze gids verdeeld over drie pagina’s:

| Winkels | Klanten | Werknemers |

Werknemers managen

Werknemers managen

Wanneer je winkel succesvol begint te worden, kan het handig zijn om personeel aan te nemen zodat klanten in je winkel sneller kunnen worden geholpen en spullen sneller worden aangevuld. Dit is te regelen in het menu ‘Werknemers managen’ dat je kunt bereiken via de kassa, of via de knop rechtsonder op het winkel paneel. Vanuit hier heb je de mogelijk om tot maximaal drie Sims uit de wereld (buiten je actieve huishouden) aan te nemen. In het begin kun je alleen nog maar één Sim aannemen. Later wanneer je de verkoopvoordelen Extra werknemer #1 en Extra werknemer #2 krijg je ook de mogelijkheid om de tweede en de derde Sim aan te nemen. Verder zie je onder elke Sim drie verschillende balkjes die aangeven hoe goed de bepaalde Sim in een van de drie vaardigheden is:

  • Verkoop
    Dit bepaalt hoe succesvol de Sim is in het verkopen van spullen aan Sims en hoe snel ze kunnen afrekenen met klanten. De vaardigheid kan worden verbeterd door de werktaak ‘Afrekenen met klanten’.
  • Werkethiek
    Dit bepaalt hoe serieus de Sim werkt. Sims waarbij deze vaardigheid laag is, zullen sneller geneigd zijn te gaan niksen tijdens het werk. De vaardigheid kan worden verbeterd door de werktaak ‘Vragen van klanten beantwoorden’.
  • Onderhoud
    Dit bepaalt hoe snel de Sim is in het aanvullen van producten en schoonmaken van de winkel. De vaardigheid kan worden verbeterd door de werktaken ‘De winkel schoonmaken’ en ‘Verkochte producten aanvullen’.

Aangenomen werknemers komen alleen als je winkel geopend is en zullen ook maar maximaal 8 uur aan een stuk werken om vervolgens weer naar huis te gaan. Werknemers worden gewoon per uur betaald, dus als je winkel minder dan 8 uur open is, betaal je ook minder salaris. Ook op dagen waarop je helemaal niet open bent, hoef je geen salaris te betalen.

Bedrijfsoutfit

Bedrijfsoutfit

Rechtsonder in het winkelpaneel is ook een optie ‘Bedrijfsuniformen’ te vinden welke je kunt aan het shirtje met een steeksleutel ervoor. Als je daarop klikt, krijg je de opties om, voor zowel vrouwen en mannen, een uniform toe te wijzen en een uniform te ontwerpen. Uniformen kun je ontwerpen door de actie ‘Uniform ontwerpen in Creëer-een-Sim’ op dezelfde manier als je een gewone Sim zou aankleden met kleding, hoofddeksels, accessoires en schoenen, alleen dan nu zonder ‘ongepaste’ kleding als avondjurken en zwemkleding. Hierna hoef je alleen nog de kleding de kleding toe te wijzen aan bepaalde werknemers door de actie ‘Kleding toewijzen’. Vanuit hier krijg je een menu te zien met al je gemaakte werknemersoutfits en zodra je de juiste outfit hebt geselecteerd kun je deze toewijzen aan bepaalde werknemers.

Afrekenen met een klant

Standaard zijn werknemers ingesteld om af te rekenen met klanten, maar zodra die Sim is aangekomen in je winkel kun je dat ook wijzigen. In het begin is het misschien nog niet zo nodig dit te wijzigen, maar zodra je winkel goed begint te lopen, ga je zeker profijt van ondervinden. Klik daarvoor op de werknemer en selecteer dan ‘Werktaak toewijzen…’. Vervolgens kun je kiezen om de Sim één van de vier verschillende taken uit te laten voeren:

  • Afrekenen met klanten
    Dit zorgt ervoor dat je je werknemer de Sims laat afrekenen die klaar zijn met winkelen. Als er meerdere Sims tegelijk willen gaan afrekenen is het zeker aan te raden een werknemer mee te laten helpen.
  • Vragen van klanten beantwoorden
    Hiermee is de werknemer ingesteld om zoveel mogelijk Sims te helpen totdat ze iets willen bestellen. In normale situaties is het het handigst om je werknemers deze taak mee te geven.
  • De winkel schoonmaken
    Dit zorgt ervoor dat je werknemer je winkel schoon gaat maken als dat nodig is, maar dat komt maar weinig voor.
  • Verkochte producten aanvullen
    Als er veel verkocht is, kun je hiermee je werknemer opdragen die producten aan te vullen.

Elk van deze taken verbetert een bepaalde verkoopvaardigheid van je werknemer. Hierboven bij Werknemers managen staat dit verder beschreven.

De verschillende acties bij werknemers

Tevredenheid en promotie

Als werkgever is het van belang dat je je werknemers tevreden houdt omdat ze anders ontslag zullen nemen. Natuurlijk kun je in zo’n geval gemakkelijk een nieuwe Sim aannemen, maar hiermee verlies je wel de aangeleerde werkervaring van die Sim en dat is aardig kostbaar als de Sim al een tijdje in dienst was. Een gemakkelijke manier om de tevredenheid werknemers op peil te houden is door de interacties ‘Prijzen’, ‘Kijken hoe het met [naam Sim] gaat’ en, in het geval dat je werknemer al een tijdje aan de gang is, ook de interactie ‘Toestaan om eerder te stoppen’. Sims met meer werkervaring zullen verlangen dat ze op den duur een promotie krijgen om ze te belonen voor hun extra kwaliteiten. In dat geval is het ook vrijwel altijd aan te raden om die Sims een keer promotie te geven omdat ze anders zullen vertrekken. In totaal zijn er zo vijf verschillende niveaus:

NiveauNaamSalaris
1Junior-verkooppartner§17/uur
2Assistent-verkooppartner§24/uur
3Verkooppartner§31/uur
4Senior-vekooppartner§40/uur
5Leidinggevende salesmedewerker§53/uur

In een enkel geval kan het ook nodig zijn om werknemers kritiek te geven omdat ze niks doen. Dit kan door de interacties ‘Kritiek geven’, ‘Op donder geven wegens lummelen’ en ‘Brand’. In normale situaties is het niet verstandig om een van deze interacties uit te voeren aangezien dit de tevredenheid sterk negatief beïnvloed, maar bij werknemers die echt niks doen kan het soms nodig zijn.

Vaardigheden van je werknemers cheaten

De vaardigheden van werknemers kunnen ook door middel van cheats worden verhoogd. De enige vereiste is hierbij wel dat je de werknemer waarbij je de vaardigheden wilt verhogen als actieve
Sim moet kunnen hebben. De desbetreffende Sim moet dus ergens in de wereld wonen zodat je dat huishouden kunt selecteren.

  • Verkoop: stats.set_skill_level retail_sales 5
  • Werkethiek: stats.set_skill_level retail_workethic 5
  • Onderhoud: stats.set_skill_level retail_maintenance 5

2 reacties

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *