Je kunt gewoon niet zonder!

De Sims Middeleeuwen Preview in Londen en Amsterdam

Nederlandse versie – We also wrote an English version of this preview. Click here to read it.

Onderhand heb ik De Sims Middeleeuwen al zo’n 7 uur mogen spelen. Ik kan je al zeggen dat het lang niet genoeg is om alles te ontdekken, laat staan om een goed oordeel te kunnen geven over De Sims Middeleeuwen. Maar dat weerhoud me er niet van om er een preview over te schrijven. Ik zal zoveel mogelijk vertellen wat ik weet en wat mijn ervaringen zijn, maar nogmaals ; ik heb ondanks de 7 uur speeltijd nog te weinig gespeeld. Het is echt een immens groot speel, de gamemakers hebben het over minstens zo’n 20 uur speelplezier als je het spel in één keer uit zou willen spelen.

Goed, laat ik beginnen met een kleine uitleg over De Sims Middeleeuwen. De Sims Middeleeuwen is een volledig nieuw spel. Het is gebaseerd op De Sims, maar het speelt toch een stukje anders. Ten eerste natuurlijk omdat het spel zich afspeelt in de Middeleeuwen. En ten tweede omdat je opdrachten moet voltooien om zo verder te komen in het spel. Deze opdrachten voltooi je met helden, dat zijn Sims die een bepaalde rol vervullen. Zo heb je de rol van priester, koning, marktkoopman en nog een aantal andere. Behalve het doen van opdrachten, moet je er ook voor zorgen dat de plichten van je helden Sims vervuld worden. Zo moet een priester zo nu en dan een ceremonie houden.

Start van het spel

screenshot

Als je De Sims Middeleeuwen voor de eerste keer opstart krijg je ter inleiding een erg toffe intro film te zien. Meteen na de film krijg je het hoofdscherm. Hier staan alle hoofdopdrachten, ook wel ambities genoemd, waar je uit kan kiezen. Aan het begin is enkel de inleidings-ambitie beschikbaar, als je die voltooid hebt zullen er meerdere ambities beschikbaar komen. Wat ik hieraan erg leuk vond om te zien, was dat je verschillende paden kan kiezen en op die manier zelf bepaald welke ambities je vrij gaat spelen. Zodra je de eerste ambitie voltooid hebt, zullen 2 nieuwe ambities zich vrijspelen. Als je vervolgens weer 1 van die andere ambities uitspeelt, worden alleen de aangrenzende ambities vrijgespeeld. Op deze manier zijn niet alle ambities meteen vanaf het begin beschikbaar en dat vind ik wel prettig.

De eerste ambitie luidt dat je alle gebouwen die er bestaan moet plaatsen in je koninkrijk, eigenlijk is deze eerste ambitie een grote tutorial. En die tutorial zal je nodig hebben, er zijn namelijk redelijk wat verschillen tussen De Sims 3 en De Sims Middeleeuwen. De basis dingen zal je wel weten, zoals hoe je een Sim moet besturen. Maar de nieuwe toevoegingen van De Sims Middeleeuwen zul je echt even onder de knie moeten krijgen.

De opdrachten

Om je ambitie te kunnen volbrengen, ga je opdrachten doen. Voor die opdrachten krijg je punten en die zullen je helpen om je ambitie te volbrengen. Opdrachten zijn het belangrijkste element in De Sims Middeleeuwen. Je bestuurt namelijk niet langer slechts één gezin, nee. Je bestuurd een heel koninkrijk, en binnen dat koninkrijk krijg je de controle over een aantal helden Sims. Echter krijg je alleen controle over de helden die je nodig hebt voor je opdracht.

Ik was zelf bang dat de opdrachten erg zouden lijken op De Sims 3 Wereldavonturen, maar dat is gelukkig totaal niet waar. De opdrachten zijn in De Sims Middeleeuwen namelijk wel erg afwisselend. Ook zal Middeleeuwen minder snel saai worden dan Wereldavonturen, want als je een opdracht voor een tweede keer doet kan je er vaak voor kiezen de opdracht op een andere manier te voltooien.

screenshot

Aan het begin van een opdracht krijg je namelijk vaak de keuze op welke manier je de opdracht wilt gaan aanpakken. Zo is er vaak de keuze tussen ‘goede’ en ‘slechte’ aanpakken, je mag bijvoorbeeld kiezen om de koning te vermoorden in plaats van hem beter te maken.

Ook krijg je vaak de keuze met welke held(en) je een opdracht gaat doen. Deze keuze zal ook invloed hebben op de manier hoe de rest van de opdracht zal verlopen. Zo kan je je voorstellen dat een ridder de koning op een andere manier zal doden dan een tovenaar dat zal doen.

Zelfs binnen opdrachten krijg je vaak nog keuzes. Het is mij een aantal keer overkomen dat ik een melding kreeg en dat ik moest kiezen op welke manier ik een probleem op wilde lossen. Deze keuze kan fatale gevolgen hebben. Zo zou je kunnen proberen zelf de drakengrot in te gaan. Maar wellicht stuur je wel liever een Sim die wat minder belangrijk is.

De opdrachten die ik gedaan heb waren ook allemaal erg afwisselend. Ook bestaat een opdracht uit allemaal kleinere opdrachten. Deze kleinere opdrachten zijn eigenlijk kleine stappen die je begeleiden naar het voltooien van je opdracht. Zo zal een ridder die de koning wilt doden eerst moeten trainen om het zwaardgevecht te kunnen winnen. Tegelijk zal bijvoorbeeld ook de tovenaar de ridder kunnen helpen door een nieuwe bezwering te leren die de ridder sterker maakt.

screenshot

Ik was erg tevreden over de opdrachten, zoals gezegd is er veel afwisseling. Ook is het erg leuk dat je kan kiezen op welke manier je de opdracht wilt doen en met welke helden.

Per opdracht ben je zo een minuut of 30 kwijt. Maar dat komt doordat je ook andere taken moet doen behalve je opdrachten.

Dagelijkse verplichtingen

screenshot

Iedere held moet ook iedere dag 2 verplichtingen vervullen. Of moeten is een groot woord, als je het niet wilt hoef je het niet te doen natuurlijk. Echter zijn de consequenties voor jezelf, de kans is dan namelijk groot dat je Sim gestraft zal worden. Zo zal je held misschien wel aan de publieke schandpaal vastgeketend worden, zodat andere Sims tomaten kunnen gooien naar de Sim die het waagt de verplichtingen in het koninkrijk te ontduiken.

De verplichtingen zijn per held uniek, zo moet de tovenaar speciale drankjes maken of een nieuwe toverspreuk leren. En de priester zal zo nu en dan een preek moeten houden in de kerk. Deze verplichtingen wisselen per dag. Na een paar dagen kan je weleens dezelfde verplichting tegen komen, maar naar mijn idee is dat niet zo heel erg. Sowieso komen er 2 opdrachten vaak terug, namelijk belasting betalen en het voeren van het monster in de put.

screenshot

Zelf vind ik deze dagelijkse verplichtingen erg leuk om te doen. Ze leiden je af van je opdracht en brengen je meer in het contact met het echte leven in de Middeleeuwen. Het zou namelijk, naar mijn idee, erg snel vervelend worden als je alleen maar opdrachten zou doen. Nu houd je je tenminste nog een beetje bezig met het leven van je Sims. Daarbij krijgen je helden ook ervaringspunten door het doen van deze verplichtingen en dat is altijd mooi meegenomen.

Uitbreiden van je koninkrijk en ervaringspunten

Wat veel mensen volgens mij niet weten, is dat je een koninkrijk helemaal vanaf het begin af aan begint. Er staat dan behalve een kasteel nog niks in het landschap. Je zal zelf alle gebouwen moeten gaan plaatsen. Daarvoor doe je, zoals ik al eerder in deze preview verteld heb, een eerste ambitie die inhoudt dat je alle gebouwen moet plaatsen.

Zoals gezegd kan je een ambitie voltooien door het doen van opdrachten. Door het doen van opdrachten krijg je bepaalde punten. Met die punten kan je gebouwen kopen. Wellicht kan je er ook andere dingen mee kopen, maar dat is mij niet duidelijk geworden. In ieder geval kan je deze eerste ambitie voltooien door met die punten alle gebouwen te kopen.

screenshot

Je hebt een speciale koninkrijk aanzicht functie. Dan krijgt de wereld sepia (bruine) kleuren en dat stelt je in staat bepaalde dingen in je koninkrijk te regelen. Je kan daar nieuwe opdrachten kiezen, maar ook nieuwe gebouwen plaatsen. Als je genoeg punten hebt kan je uitkiezen welk gebouw je gaat plaatsen. In ieder gebouw dat je plaatst komt een nieuwe held te wonen. Dus als je het huis van de dokter plaatst, zal er een dokter in je koninkrijk komen te wonen. En als je een kathedraal plaatst wordt je koninkrijk een priester rijker.

De nieuwe helden die in de gebouwen komen te wonen zijn allemaal erg onervaren. Ze zijn namelijk allemaal nog level 1. Iedere held kan level 10 worden uiteindelijk, maar daar zul je veel opdrachten voor moeten doen met die held. Opdrachten geven je namelijk ervaringspunten, mits je ze succesvol weet te voltooien uiteraard. Met ieder level dat je held erbij krijgt zal die held nieuwe dingen leren. Zo zal een hoog level priester meer succes hebben bij het houden van een ceremonie dan een laag level priester, dit komt omdat die priester andere, succesvollere, tactieken toe kan passen tijdens het houden van een ceremonie. En bijvoorbeeld een level 10 ridder is ook een stuk sterker dan een level 2 ridder en de hoog level ridder zal dan ook de level 2 ridder verslaan.

Het hebben van een hoog level held is vooral handig, maar wat ik gezien heb zal dat voor het spel zelf niet erg veel uitmaken. Dus je kan je opdracht net zo makkelijk voltooien met een laag level spion als met een hoog level spion. Maar ik vond het wel leuk om mijn helden hoger level zien te worden en daardoor meer dingen (makkelijker) met ze te kunnen doen.

Create A Sim

De CAS (Create A Sim) bestaat ook in De Sims Middeleeuwen. Nadat je een gebouw geplaatst hebt, moet je daar namelijk zelf een held in plaatsen. Dit kan een standaard held zijn, maar je kan je held ook volledig zelf maken.

screenshot

Met de CAS kan je weer je hele Sim aanpassen. Het lijkt bijna precies op de CAS uit De Sims 3, maar er zijn wat dingetjes anders. Wat ik een erg leuke toevoeging vind is de huidleeftijd-slider. Met deze slider kan je de huid ouder maken van een Sim, dus als je meer rimpels wilt zorg je dat de slider op oud staat.

Net zoals in De Sims 3 kan je ook in De Sims Middeleeuwen bepaalde karaktereigenschappen aan je Sims geven. Wat echter nieuw is, is een negatief karaktereigenschap die een behoorlijk impact kan hebben op de manier hoe je je Sim gaat spelen.

screenshot

Een negatief karaktereigenschap zal bijvoorbeeld zijn dat je Sim gokverslaafd is. Als je Sim dan niet zo nu en dan gaat gokken wordt je Sim chagrijnig en zal je Sim minder succesvol zijn in het uitvoeren van taken. Ik vind de ‘Fatal Flaw’ zoals het in het Engels heet een leuke toevoeging, soms zal het vervelend zijn. Maar het leuke is dan om daar weer rekening mee te houden, door bijvoorbeeld iedere avond even naar de kroeg te gaan om daar een wedje te leggen om zo de gokverslaving te ondermijnen.

Bouw en koopmodus

Helaas ontbreekt De Sims Middeleeuwen een bouwmodus. Het is dus niet mogelijk een eigen kasteel te maken. Ondanks dat ik het jammer vind, begrijp ik het wel. Het is namelijk een stuk moeilijker om een kasteel te bouwen dan een simpel huis.

Wat gelukkig niet ontbreekt is de koopmodus. Je kan wel gewoon meubels kopen en die in het huis van je held plaatsen. Ik moet eerlijk zeggen de catalogus nog maar amper ingekeken te hebben. Maar de object die ik in de gebouwen heb zien staan zien er stuk voor stuk erg mooi en authentiek (middeleeuws) uit.

Net zoals in De Sims 3 is het ook weer mogelijk om kleuren te kopiëren naar andere objecten. Dus als je een paars meubelstuk hebt en je wilt de vloer ook paars hebben, dan hoef je enkel de kleur te verslepen en zal de vloer ook paars worden. Dit werkt trouwens ook gewoon in de CAS, waar je de kleuren van de kleding op diezelfde manier kan bewerken.

screenshot

Omdat De Sims Middeleeuwen beduidend minder om bouwen en meubels draait dan De Sims 3, worden downloads ook niet ondersteund. Ook zal er geen De Sims Middeleeuwen Store komen. Eigenlijk is dat jammer voor de Custom Content makers onder ons. Maar aan de andere kant, De Sims Middeleeuwen draait nou eenmaal om het doen van de opdrachten en niet om bouwen en decoreren. Dus zoveel zou je deze objecten niet nodig hebben mocht het wel mogelijk geweest zijn.

Voorlopige Conclusie

Er is echt nog veel en veel meer te vertellen over De Sims Middeleeuwen, maar er moeten ook nog wat verassingen over blijven. Ik kan alleen zeggen dat ik De Sims Middeleeuwen echt enorm leuk vind. De Middeleeuwse omgeving is echt goed uitgewerkt, het tijdperk spat uit je scherm. En de opdrachten zijn allemaal erg goed afgewerkt en behoorlijk afwisselend. Zelfs als je het spel een 2e keer zou spelen is het een ander spel. Ondanks dat is mijn vrees dat het spel na een tijdje wat saai zou kunnen worden nog niet helemaal weggenomen. Maar dat je er vele uurtjes mee zoet zou kunnen zijn staat voor mij al wel vast. Ik heb in ieder geval alvast de collectors edition besteld.

De Sims Middeleeuwen zal alleen niet voor iedereen weggelegd zijn. De mensen die van bouwen en huizen aanpassen houden zullen in De Sims Middeleeuwen niet vinden wat ze willen. Ook de mensen die er totaal niet van houden om een beetje bij het handje vast gehouden te worden, door in dit geval de opdrachten, zullen De Sims Middeleeuwen misschien niet heel erg leuk vinden. Maar als je het niet erg vind om een beetje met het verhaal geholpen te worden door opdrachten te doen en van De Sims houdt, dan zou De Sims Middeleeuwen zeker iets voor jou kunnen zijn. Ook dagboek makers zullen waarschijnlijk hele toffe verhalen kunnen verzinnen met De Sims Middeleeuwen.

Bedankt EA Nederland voor de Preview in Amsterdam! Het was erg leuk om zoveel Sims fans in een ruimte te zien. Ook bedankt dat ik namens de Nederlandse De Sims 3 Netlog naar Londen mocht.

Mocht je als lezer nog vragen hebben over De Sims Middeleeuwen, stel ze dan gerust op ons forum! Ik heb het spel namelijk genoeg gespeeld om de meeste van je vragen te kunnen beantwoorden.

In Juli van vorig jaar is Xelles al naar San Fransisco gegaan om daar als 1 van de eerste De Sims Middeleeuwen te bekijken. Lees die preview hier.

screenshot screenshot screenshot

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt ook inloggen om een reactie te plaatsen.

Je kunt de volgende HTML elementen en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>