In het zonnetje: Rosana en Cheetah van SNW en TSZ – deel 2

| KLIK HIER OM TERUG TE GAAN NAAR DEEL 1 |

Dit is mijn werkplek, in mei 2010. De middelste plank staat helemaal vol met Sims en Sims gerelateerde games. Ik moet eigenlijk een nieuwe foto maken… Er is intussen heel veel bijgekomen qua games. Ik heb nu ook de bovenste plank helemaal volstaan met games, maar dan wel de oudere games; Van die kolossale game dozen enzo, waaronder ook SimHealth. Alle consolespellen staan er niet bij, die liggen allemaal in een ladeblok bij de TV.

Moonbeam familie – van de hippie legacy

Een van mijn Sims 2 families (en legacies). Ik heb een aantal jaar geleden een legacy bedacht, namelijk de Hippie Legacy. Mijn Moonbeam familie is wel mijn meest favoriete familie denk ik. Maar omdat ik dus niet zoveel speel, is deze specifieke familie pas bij generatie #2. Ik heb wel legacies waarmee ik verder ben hoor.

Cheetah: Ik speel ook maar zelden. Sowieso speel ik relatief weinig games. De Sims kost vaak vrij veel tijd, en dat maakt de drempel om het op te starten wat hoger. Met andere spellen – die ik ook graag speel – is die drempel vaak wat lager. Je kunt het even spelen en weer wegleggen. Om de “persoonlijkheid” van je Sims te blijven onthouden moet je regelmatig het spel oppakken en spelen, en dan is een speelsessie van een half uur al snel te kort om veel te doen. Door tijdgebrek komt dat er vaak niet van, en dat is in mijn geval eigenlijk al sinds halverwege De Sims 2 serie.

Niet dat ik de spellen niet leuk vind hoor: zo nu en dan pak ik het weer op en speel weer een aantal dagen met enige regelmaat. De tijd dat ik een nieuwe uitbreiding op de dag van release wilde hebben is echter ook verleden tijd. Financieel was dat ook niet altijd mogelijk, maar het grote enthousiasme is ook weg. Een echte fanaat vind ik mezelf ook niet meer. Het blijft een leuk spel, maar ik zal er niet snel meer zo veel tijd in steken als vroeger.


SN: Hoe gaat het met Simsnetwerk en The Sims Zone? De sites zijn lang niet meer zo actief als vroeger. En hebben jullie wat deze sites betreft nog toekomstplannen?

Rosana: In 2006 ging er voor mij een knop om. Ik ging terug studeren. Vlak daarna werd ik ziek. En tijdens de periode dat ik ziek was en veel naar het ziekenhuis moest, kwamen we erachter dat ik zwanger was. Omdat ik nog op kamers woonde, moesten we met spoed geschikte woonruimte zien te vinden. We waren hier echt voortdurend mee bezig, dus ik ben bijna een heel jaar kwijtgeweest aan ziek zijn en woonruimte zoeken. Tijdens de zwangerschap kreeg ik ziektes erbij, al wisten we dat toen nog niet. We dachten dat het “zwangerschapskwaaltjes” waren. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik al jaren ziek ben en nu dus ook erg druk met de opvoeding van mijn zoontje. Dit komt hoe dan ook op de eerste plaats. Naast de opvoeding en het ziek zijn werk ik ook nog gewoon. Dus alle hobbies, inclusief SNW, staan op een lager pitje.

Ik mis het wel heel erg. Mijn eigen community is een beetje weg. Ik heb ook het gevoel dat sommige mensen geen begrip hebben voor mijn ziek zijn. Ik wil geen medelijden want daar heb ik niets aan. Maar medelijden en begrip zijn twee heel verschillende dingen. Als er wat meer begrip zou zijn vanuit bepaalde mensen, dan zou ik me wellicht ook gemotiveerder voelen om mijn best te doen voor SNW. De laatste jaren voelt het vooral nog als een verplichting, het is ook een vicieuze cirkel. Ik word niet zoveel meer uitgenodigd voor evenementen (of onder andere voorwaarden dan mijn vrienden in de community). Als ik niet word uitgenodigd zie ik ook geen reden om erover te schrijven. Als ik er niet over schrijf maak ik weer minder kans om uitgenodigd te worden. Zo werkt het denk ik wel. En dat snap ik wel, maar voor mij is de lol er een beetje vanaf.

Ik heb ook de pech dat ik soms tijdens of vlak na een evenement heel erg ziek ben. Dan kan ik gewoon niets meer, en dan kan ik dus ook geen artikelen schrijven. Dan denken anderen dat ik niets doe. Maar het ligt veel ingewikkelder. Ik schrijf achteraf altijd nog wel iets, en wel in twee talen, dat moeten mensen ook niet vergeten hè… Mijn bezoekers zijn wel altijd tevreden. Laten we het zo zeggen, mensen die niet tevreden zijn laten zich eerder horen dan mensen die ergens blij mee zijn. En ik krijg geen klachten van de bezoekers over mijn artikelen. Dus dan zit het wel goed.

Een aantal oudere SNW websites, waaronder ook Spore en MySims. Ik kwam erachter toen ik deze screen een tijdje terug had samengesteld dat ik er zelfs nog een paar was vergeten. Maar zo krijgen mensen een beetje een idee hoe SNW er door de jaren heen heeft uitgezien. Oh en de voorlopers, Rosana’s Simpage, Simworld en Simnet.

Van SNW komt er dit jaar nog een hele nieuwe website online. Ik weet niet of de bezoekers erg onder de indruk zullen zijn (alhoewel het een behoorlijke vooruitgang is). Maar voor mij persoonlijk is het echt een opluchting. Ik kan alles veel makkelijker bijhouden. En SimsNetwork en SimsNetwerk zijn niet meer zo gescheiden zoals nu wel het geval is. Vooral in onderhoud (zowel technisch als qua inhoud) is dit echt een vooruitgang. Het is wel zo dat je als je naar SimsNetwork gaat, ook de Engelse site te zien krijgt. Visueel is veel nog wel gescheiden. Mijn teamleden en heel directe vrienden hebben wel al wat ervan gezien. En ik heb het idee dat ze een beetje verbaasd waren dat het vooral nog Sims 2 thema’s zijn.

Aan de andere kant was ik er al mee bezig voordat De Sims 3 uitkwam en ik ben evenals veel van onze leden toch nog meer met De Sims 2 bezig. Maar wees gerust, er komt ook een Sims 3 versie van de thema’s die ik bij de lancering publiceer! Door drukte in privéleven en werk kom ik helaas niet vaak toe aan het werken aan SNW en ik moet toegeven dat ik het echt mis, lekker bezig zijn voor SNW. Oh ja, uiteindelijk gaan de SporeNetwork en MySimsNetwork sites ook samen met mijn Sims sites, maar dat duurt nog wel een behoorlijke tijd. En hoe precies alles dan eruit zal zien weet ik ook nog even niet. Toekomstplannen dus.

Hier een minimale teaser van de nieuwe website: andere Sim, modernere look. Wel veel dezelfde kleuren.


Een paar huizen die ik in De Sims 2 heb gemaakt. Ik vind bouwen zo leuk. En dat is ook de reden dat ik zoveel custom content heb gemaakt. Dan mist er iets in een spel, of heeft het niet de juiste kleur, en dan ga ik het maken. Of heel uitdagend, een echt huis proberen na te maken en hiervoor ook speciale custom content maken.

Een paar huisjes uit De Sims 3. Sommige huizen zijn bestaande huizen en heb ik grondig verbouwd. En een aantal zijn helemaal nieuw. In De Sims 3 vind ik het geweldig dat je met een paar klikken stijlen kunt kopiëren.


Cheetah: Een site runnen kost veel, heel veel tijd. Door drukte met studie en andere zaken heb ik een flinke poos geleden simpelweg een stap terug moeten doen qua activiteit. Er ontstaat al snel een soort vicieuze cirkel: door gebrek aan tijd wordt ook EA duidelijk minder geïnteresseerd in je site. Dit verlaagt vervolgens weer de motivatie om tijd in het bijhouden van je site te steken. Dit overigens ondanks aanhoudende bezoekersaantallen. Ook merk ik persoonlijk dat het enthousiasme over Sims fansites bij EA sterk achteruit is gegaan de afgelopen jaren. Voor de duidelijkheid: ik geef EA niet de schuld van het feit dat TSZ niet meer zo actief is, maar de motivatie om het weer op te pakken is mede daardoor wel lager.

De komende tijd blijft TSZ vooral een archiefsite. Zo nu en dan zullen we, al is het soms laat, nieuwe previews en reviews posten. Voor mij zit de grote waarde echter in het nieuwsarchief dat terug gaat tot inmiddels bijna 10 jaar geleden. Ik vind het nog steeds jammer dat vrijwel alle op Sims nieuws gerichte sites uit de begindagen van The Sims simpelweg niet meer bestaan. Dat terwijl een franchise als deze een inmiddels lange geschiedenis heeft met altijd een actieve community. Het is toch jammer als alle informatie en gebeurtenissen uit het verleden verloren gaat omdat fansites offline gaan?

Wat mij betreft blijft TSZ dus in ieder geval de komende jaren nog in de lucht. Waarschijnlijk wordt de site nog een keer omgegooid naar een moderner systeem, ook om de veiligheid te vergroten. Maar of de activiteit ooit weer zal toenemen naar het niveau van vroeger? Ik heb daar zelf grote twijfels bij; ik zie het mijzelf in ieder geval niet snel weer zo actief oppakken. Ik blijf zelf tegenwoordig liever wat meer op de achtergrond, ook al zal ik voorlopig nog altijd wel een kleine rol in de community op zich blijven spelen. Dit dan wel op meer persoonlijke titel, en niet zo zeer vanuit The Sims Zone.


SN: Naast onze site hosten jullie nog meer De Sims fansites en dat voor een erg lekker prijsje. Waarom doen jullie dit?

Rosana: Wij vinden het gewoon prettig om mensen te helpen, dat is de belangrijkste reden denk ik. Ik weet van vroeger nog wel dat het heel moeilijk was om fatsoenlijke hosting te krijgen. Tegenwoordig is het op zich een stuk minder duur en niet meer zo vervelend allemaal. Maar het scheelt denk ik wel dat wij zelf betrokken zijn in de Sims community en dus op de hoogte zijn van bepaalde pieken die gaan komen enzo. Dat is wel gunstig als je een server runt en weet dat er een rush aankomt.

Cheetah: Dat klopt precies. Ook al zijn we zelf niet meer zo actief met het spel bezig, de community heeft nog steeds een speciaal plekje in onze harten. Daarbij: we hebben de capaciteit nog, dus waarom ook niet? Op dit moment hosten we vooral sites van vrienden, waarbij we ook op persoonlijk vlak regelmatig contact mee hebben. Ook als een site plotseling in de problemen komt bij de eigen host, omdat de site bijvoorbeeld te snel groeit, overwegen we regelmatig om hosting aan te bieden. In zo’n geval is het dan simpelweg een gemis voor de community als zo’n site aan zijn eigen succes ten onder zou gaan, en dat willen we voorkomen.


SN: Het valt ons op dat er in de Nederlandse De Sims Community steeds minder fansites echt actief zijn. Hoe zou dat toch komen?

Rosana: Uhm tja voor mij persoonlijk is het hierboven al beschreven. Maar ik denk eerlijk gezegd wel dat meer mensen in de community zich maar een beetje een pion voelen. Het wordt ook een beetje een sleur na een tijdje… En EA blijft maar nieuwe pakketten uitbrengen. En je bent die maar voortdurend aan het promoten voor EA. Het kan erg ondankbaar werk zijn, vooral nieuws posten, maar downloads maken net zo goed! Je bent er uren mee bezig, mensen komen een paar minuten langs en zeggen er niets over. Dat is voor de meeste fansites wel hoe het gaat. Ik denk dat dat meespeelt. Ik heb wel van die periodes gehad waarin ik me echt zo voelde, waarom ben ik hier in hemelsnaam mee bezig? Mensen zijn over het algemeen niet echt dankbaar voor het werk dat je doet, en dat voel je toch.

Daarnaast heb je ook heel erg dat het vooral tieners zijn die de fansites runnen. Die worden dan ouder en dan zie je vaak echt dat ze de interesse verliezen. Dat zal binnen de Nederlandse community dus ook weleens gebeuren.

Cheetah: Daarnaast denk ik dat de “markt,” om het zo maar te noemen, redelijk verzadigd is en gedomineerd wordt door een paar grote spelers. Vanuit EA lijkt er sinds een aantal jaar ook veel minder interesse voor fansites. In de tijd voor De Sims 2 tot pak ‘m beet 2006 communiceerde EA veel vaker richting fansites. Regelmatig werden mails naar fansites (wereldwijd) gestuurd, met exclusieve info over nieuwe pakketten. Dat is grotendeels gestopt, sinds enkele sleutelpersonen, die goed door hoe belangrijk de fansites voor de community zijn, zijn vertrokken naar andere teams binnen EA of zelfs andere werkgevers. Ik denk dat die verminderde interesse veel webmasters heeft gedemotiveerd.

Verder zijn de mogelijkheden om creaties te delen met de wereld een stuk beter dan in het begin tijdperk. Je hoeft geen eigen site meer te maken, zoals dat 10 jaar geleden bijna altijd nog wel moest. Veel sites waren van mensen die daar hun eigen downloads aanboden. Tegenwoordig is het veel makkelijker om jezelf bij een bestaande grote site zoals Mod The Sims of TheSimsResource aan te melden en daar je creaties weg te zetten, zonder alle rompslomp van het beheren van een site er omheen.


Voor speciale gelegenheden zoals Kerstmis wil ik nog weleens custom content maken voor De Sims 3.

Ik vond het al leuk om patronen te maken voordat Create a Pattern uitkwam voor De Sims 3.


SN: Als webmaster van Sims Nieuws merk ik soms ook bij het team dat ze graag meer respons zouden willen hebben van de lezers op het al werk dat ze doen voor Sims Nieuws. De bezoekerscijfers zijn goed dus daar ligt het niet aan. Hoe blijf je jouw team motiveren om aan je sites te blijven werken?

Rosana: Ik zal eerlijk zijn, op dit moment is SNW niet zo actief *ahem* dus ik kan het de teamleden niet echt kwalijk nemen dat ze nu niks doen. Maar op momenten dat er wel veel te doen is op de website en het forum voel ik me toch altijd erg alleen. Dan zie ik ook weinig teamleden. Ik ben met SNW begonnen omdat ik me nog nergens thuis voelde, binnen de community. Ik wilde een eigen plekje waar ik mijn eigengemaakte items met de wereld kon delen. Dat liep zo goed, dat ik wel wat hulp op het forum kon gebruiken. Voor mijn gevoel was ik in de eerste jaren ook vooral voor anderen bezig. Anderen vonden de site ook leuk, en wilden graag hun items ook op de website zetten. Ik moest dat toen nog allemaal handmatig doen. Niemand uit het team hielp hiermee. We hebben een heel korte periode ook een paar mensen gehad die af en toe wat nieuws op de frontpage publiceerden. Maar eigenlijk doe ik het allemaal al jaren helemaal zelf. En om eerlijk te zijn was en is het gewoon teveel voor één persoon. Als SNW straks terug online is, zie ik het niet echt gebeuren dat het team heel actief wordt. We zullen dan moeten kijken wie er blijft als teamlid en wie niet.

Ik wil straks een gemotiveerd team en ik heb nu al wel een beetje in gedachten wie er zullen blijven en wie niet. En dat ligt echt aan hoe actief ze zelf zijn. Ik heb jaren geleden al een regel ingesteld dat als de website gewoon actief is, en een teamlid laat maanden niets van zich horen, dat ik dan de rechten afneem. Wel zo eerlijk. Ik heb niets aan teamleden die er nooit zijn, en helaas hebben we zulke teamleden genoeg. We zullen wel zien hoe het straks gaat. In het verleden heb ik de teamleden proberen te belonen door ze uit te nodigen voor events en dergelijke. Ik ben van plan de teamleden te belonen voor het werk wat ze doen. Ik kan daar nu verder nog geen uitspraken over doen, omdat ik eerst wil zien wie er weer lekker beziggaat als SNW terug is!

Cheetah: Dat blijft lastig; zelfs in de actievere jaren heeft de site een groot verloop van teamleden gehad. Er zijn er maar weinig die zich continu kunnen en willen inzetten voor de site. Sommigen beginnen als tiener en laten na een tijdje het spel volledig links liggen. Anderen krijgen het te druk met het privéleven, enzovoorts. Als compensatie krijgen de actieve teamleden de uitbreidingen van het spel cadeau – betaald dankzij de advertentieinkomsten.

Wat betreft feedback van gebruikers heb ik de hoop eigenlijk al lang opgegeven: dat is altijd heel beperkt gebleven en het is regelmatig – om onzinnige redenen – negatief. Dat werkt demotiverend, dus ik let er niet te veel op. De bezoekers die het werk wel waarderen laten vaak weinig of niks van zich horen, maar ik besef wel dat die bezoekers in de ruime meerderheid zijn. Dat is echter niet altijd even makkelijk, ook voor de andere teamleden.


SN: Wil je nog iets kwijt aan onze lezers waarvan jij vind dat ze dat echt moeten weten?

Rosana: Ik heb zo even geen idee eigenlijk. Ik heb geen wijze adviezen ofzo. Oh ja en Junior voelde zich een beetje buitengesloten in dit interview, dus hij wil bij dezen graag even “hoi” zeggen!

Cheetah: Voor de Sims onder jullie lezers: doe soms ook gewoon wat je *zelf* wil. Je hebt immers maar zo’n 90 dagen te leven…


We willen Rosana en Cheetah ontzettend bedanken voor dit leuke interview met ze. En we hopen jullie snel wel ergens in real life te ontmoeten.

De volgende keer gaan we weer iemand anders uit de Nederlandse De Sims community interviewen: wie dat is weten we nog niet maar dat zal wel goed komen.

| klik hier om meer Sims Nieuws interviews te lezen |


Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *