Je kunt gewoon niet zonder!

Darkspore Preview – Nederlands

Would you rather read the English version? Click here.

Een maand geleden, op 8 Juli, werd ik door EA games op het vliegtuig gezet naar Redwood City, in de buurt van San Francisco, om daar te komen kijken naar 2 nieuwe games: ‘De Sims Middeleeuwen’ en ‘Darkspore’. De groep aan wie de games nu wel getoond werd, was erg klein. Het waren een stuk of 13 journalisten uit vele verschillende landen en voor verschillende media. Zo was er iemand van ‘De Telegraaf’ en ‘insidegamer.nl’ aanwezig. Ook Mark van ‘Simsplanet2’ was aanwezig. En natuurlijk ik, Lex, beter bekend als Xelles, van ‘Sims 3 Nieuws’.

In deze preview zal het over de eerste game gaan die ik te zien kreeg, namelijk ’Darkspore’.

Om maar met de deur in huis te vallen: ‘Darkspore’ is een heel ander spel dan De Sims 3. Vele bezoekers van onze site zullen er waarschijnlijk nog niet eens van gehoord hebben. Een groot gedeelte zal het originele Spore wel kennen. Daarin maakte je als speler de evolutie mee van een zelfgemaakt wezen. ‘Darkspore’ zal echter een heel ander spel zijn.

‘Darkspore’ is namelijk eigenlijk helemaal geen opvolger van Spore. Het is een compleet nieuw spel, dat slechts kleine delen van Spore overgenomen heeft, zoals de bekroonde Spore Creature Creator. ‘Darkspore’ zal een zogenoemde Action RPG game zijn. Dat is dus een heel ander genre game dan een simulatie game als De Sims. Ondanks dat niet iedere Sims speler dit spel interessant zal vinden, zal er ook een redelijke groep zijn die wel van dit soort games houdt, waaronder ikzelf.

Wat is ‘Darkspore’?

Het eerste belangrijke om te weten over ‘Darkspore’ is dat dit spel volledig online is. Als je geen internet verbinding hebt, zul je dit spel niet kunnen spelen. Dit spel is er namelijk helemaal op georiënteerd dat je met andere mensen samen zal spelen. Maar je zal ook tegen diezelfde mensen kunnen strijden. Er zullen dus twee gamemodussen komen, co-op (samenwerken) en player-versus-player (=speler-tegen-speler, dus tegen elkaar strijden). Alle co-op levels zou je eventueel ook alleen kunnen spelen, maar dat is lang zo leuk niet als met andere mensen.

In ‘Darkspore’ zal je de beschikking krijgen over squads. Met deze squads zul je levels moeten gaan doorlopen. Een level zal vele vijanden bevatten, die allemaal uit de weg geruimd moeten worden om het einde van het level te kunnen bereiken. Nu klinkt dit weer vrij simpel en rechtlijnig, maar er komt nog heel wat bij kijken een level te doorlopen.

plaatje plaatje

Iedere squad zal bestaan uit 3 wezens. Tijdens het doorlopen van het level bestuur je één van deze 3 wezens, maar je kunt op ieder moment tijdens het spel ook naar één van de andere wezens wisselen. Ieder wezen heeft zijn eigen levensbalk en ook eigen unieke eigenschappen en vaardigheden.

Het spelen met drie verschillende wezens tegelijk.

Als je een spel zoals World Of Warcraft ooit gespeeld hebt, weet je dat er in RPG’s vaak drie soorten wezens zijn, namelijk een tank, healer en een DPS (Damage Per Second). Een tank zal een wezen zijn met een goede bepantsering en veel leven. Een healer zal andere wezens beter kunnen maken en een DPS zal vooral gericht zijn op het doen van zoveel mogelijk schade. In ‘Darkspore’ komt dit principe ook terug. Je moet er voor zorgen dat jouw squad van 3 wezens de juiste balans gaat vinden tussen deze drie verschillende rollen. Een logische combinatie van 3 wezens die je in een squad zal gaan stoppen zal dan ook vaak een tank, een healer en een DPS zijn.

Dat je niet slechts één wezen tot je beschikking hebt, maar drie, zal enorm veel mogelijkheden gaan bieden. Niet alleen zul je niet zo snel dood gaan, omdat je nog twee wezens levend hebt als er één dood gaat. Maar ook zul je voor zowat elke situatie een geschikt wezen kunnen kiezen. En als je dan ook nog co-op gaat spelen, wat toch eigenlijk wel de bedoeling is, dan zal je helemaal veel mogelijkheden hebben. Want met slechts twee spelers heb je tijdens het doorlopen van een leven al keuze uit 6 verschillende wezens. Zo zal één persoon een tank kunnen kiezen en de ander een healer. Of als er erg veel schade gedaan moet worden binnen een korte tijd kunnen beide personen ook gewoon een DPS-wezen kiezen.

Tijdens de Preview kreeg iedereen een squad met daarin natuurlijk 3 wezens. Ik had een behoorlijk bepantserde figuur, die graag met vuur speelde, een of ander raar marsmannetjes figuur, die een zwaard goed kon hanteren en een behoorlijke snelle spin die met een soort laser kon schieten. Normaal moet je een squad zelf van tevoren aanmaken en zelf samen stellen met verschillende wezens.

Ieder wezen heeft standaard 2 aanvallen, die specifiek zijn voor dat wezen. Zo kon het magma-vuur wezen meteorieten naar beneden laten vallen om de tegenstanders de nodige hoofdpijn te bezorgen. Ook heeft ieder wezen een groepsvaardigheid, zoals een healing spell. Deze vaardigheid kan alleen gebruikt worden zolang dat wezen nog in leven is. Totaal zul je dus 3 van deze groepsvaardigheden hebben. Als één van de drie wezens dood gaat, zal die speciale groepsvaardigheid dus ook niet meer te gebruiken zijn. Naast de groepsvaardigheid is er ook nog een passieve vaardigheid. Deze hoef je dus niet aan te zetten, maar zal altijd aanstaan. Een passieve vaardigheid zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de je wezen per keer dat je een tegenstander raakt je een beetje leven terugkrijgt.
plaatje

Er was voor ons maar één level, dat we mochten spelen, met zijn tweeën tegelijk in de co-op modus. Aan het begin was het erg wennen om met 3 verschillende wezens te moeten spelen en ook nog eens hun vaardigheden een beetje onder de knie te krijgen. Na het eerste stukje van het level doorgelopen te hebben ging het al wat beter.

De levels

Gedurende het level waren er een aantal verschillende wezens waar wij tegen moesten vechten. Deze hadden ook allemaal verschillende vaardigheden. Ik denk dat de vaardigheden van die wezens best goed uitgewerkt waren, want je moest telkens je strategie een beetje aanpassen om die wezens goed te kunnen verslaan. Alhoewel gewoon een groepje in rennen en om je heen slaan vaak ook effectief genoeg was. Maar bij de (eind)bazen was dat gelukkig geen optie! Je moest er voor zorgen, dat je de aanvallen van die bazen wist te ontwijken en dan op het juiste moment de baas zelf aanvallen, zo dat je niet tegen zijn schild aan slaat, wat natuurlijk geen effect heeft en alleen maar de kans vergroot dat je geraakt wordt.

Het was ook een zegen dat we met zijn tweeën tegelijk het level aan het spelen waren, want soms heb je elkaars hulp echt nodig. Helemaal als je vastgezet wordt in een soort magnetische kooi die langzaam je leven omlaag haalt. Dan moet de andere speler je er namelijk uit zien te bevrijden door het wezen dat jou vasthoudt te doden. En natuurlijk is het gewoon leuker om met meerdere mensen levels te doorlopen en de meest lelijke wezens samen aan te vallen.

plaatje plaatje

De moeilijkheidsgraad zal trouwens aangepast worden aan de hoeveelheid mensen waarmee je een level doorloopt. Dat kunnen er maximaal 3 zijn. Dus je hoeft niet bang te zijn dat een level veel te moeilijk is als je het een keertje alleen wilt proberen.

Waar ik wel bang voor ben is dat alle levels een beetje op elkaar gaan lijken, zeker als ze allemaal een eindbaas gaan hebben. Ik heb Maxis dan ook gevraagd tijdens het vragenrondje of alle levels zullen eindigen met een baas. Daarop wisten zij mij te vertellen, dat het spel een uitgebreide campagne zal kennen, waarin je een verhaal verteld zal worden tijdens het spelen. Soms hebben ze ook tussenfilmpjes om het geheel een beetje aan elkaar te knopen. De levels zullen telkens anders zijn, zich op andere planeten afspelen en anders eindigen. Er zal zeker niet telkens een eindbaas zijn, maar wat ze dan wel allemaal precies voor verschil in levels aan zullen brengen hebben ze niet gezegd.

Wat wel zeker is, is dat het spel nooit hetzelfde zal zijn. Alle NPC-wezens, dus door de computer gestuurd, waartegen je in een leven zal moeten vechten, zullen telkens anders zijn. Ook al speel je hetzelfde level. Dus je zult ook nooit van tevoren kunnen zeggen welke wezens jijzelf het beste mee kan nemen in jouw squad, het is altijd een verrassing wat je tegen gaat komen. Dat zal over het algemeen leuk en prettig zijn, aangezien het spel daardoor een stuk dynamischer zal worden. Maar het zal soms ook frustrerend kunnen zijn, omdat je te vaak dezelfde wezens zult tegenkomen, die jij misschien wel erg lastig vindt om te verslaan.

Wezens aanpassen en verbeteren

Zoals in vele RPG’s heeft ieder wezen in ‘Darkspore’ bepaalde ‘stats’. Deze stats verbeteren naarmate het level van je wezen hoger wordt en bij het vinden van nieuwe objecten die je stats kunnen verbeteren. Dit is het lijstje van statistieken voor ‘Darkspore’:

  • Health: Hoeveelheid leven;
  • Power: Een soort mana. Het gebruiken van vaardigheden kost ‘Power’;
  • Strenght: Extra schade en meer ‘Health’;
  • Dexternity: Extra schade en extra ‘Dodge’, vooral handig voor ‘Rogue’ wezens;
  • Mind: Extra schade en volgens mij ook extra ‘Power’.
  • Crit: Meer kans op het doen van extra schade (critical).
  • Dodge: Meer kans om aanvallen te ontwijken.
  • Deflection: Meer kans om spells (spreuken) te ontwijken.

plaatje

Natuurlijk zal het er ook bij dit spel weer om gaan om de stats van jouw wezens zo goed mogelijk te maken. Bij dit soort games is het echter vaak nog belangrijker of al het werk dat je erin gestoken hebt het aan het einde van het spel nog waard zal zijn. Daarmee bedoel ik, dat er nog een uitdaging moet blijven als je eenmaal erg hoge stats hebt vergaard. Door de toevoeging van Player-versus-Player kan dat nog wel eens erg interessant worden. Want als iedereen uiteindelijk hele sterke wezens heeft gaan ze het tegen elkaar opnemen en dat kunnen nog wel eens hevige wedstrijden worden. Ik hoop dat Maxis met een slim systeem gaat komen, waardoor je later nog veel wilt spelen, ondanks dat je het beste al gehaald hebt. Jammer genoeg wilden ze tijdens de Preview nog niks loslaten over de PvP Modus.

De eigenlijke reden dat dit spel eigenlijk ‘Darkspore’ heet zit hem in de Creature Creator en ook een beetje in het achterliggende verhaal van het spel. De Creature Creator hebben ze bijna rechtstreeks uit de originele Spore gehaald en aangepast. Je kunt nu je eigen wapens en bepantsering aanpassen. Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Waarschijnlijk zal ik het niet al te veel gebruiken. Ik ben zelf iemand die gewoon goed wil zijn in zo’n spel en de levels met succes wil doorlopen. Het uiterlijk van mijn wezens maakt me dan niet zo bijster veel uit.

De creatievellingen onder ons zullen zichzelf echter weer helemaal uit kunnen leven door de meest brute bepantseringen en wapens te ontwerpen. Het uiterlijk van je eigen wezens is naar wat ik begreep amper tot niet aan te passen. Maar de NPC wezens zijn wel voor een groot gedeelte zelf te maken. Je krijgt een soort model die je aan mag passen, maar daar zitten wel een paar restricties op. De zelfgemaakte wezens zul je terug gaan zien in je eigen spel en daar zal je dan ook tegen moeten gaan vechten.

Uiterlijk en sfeer van het spel

Als laatste wil ik het nog even over de sfeer van het spel hebben en hoe het er grafisch uitziet.

Het spel zal zich op allemaal verschillende planeten afspelen, dus je bevindt je eigenlijk in de ruimte. Het is dan ook een vrij donker spel, in ieder geval de omgeving. Maar de wezens en voorwerpen hebben allemaal wat fellere kleuren en zullen daardoor goed te herkennen zijn. Verder viel het mij op dat de hele wereld en dan vooral de wezens erg gedetailleerd zijn.

De sfeer in het spel vond ik erg prettig en passen bij het spel. Dat komt natuurlijk vooral doordat het er grafisch goed uitziet. Dit spel zou er een beetje sci-fi uit moeten zien en daarin is Maxis geslaagd, zeker als je ook kijkt naar hoe het menu eruit ziet. Het hele menu ziet er hightech uit en leek mij vrij overzichtelijk te zijn op het eerste gezicht.

plaatje plaatje

Conclusie

Dit is natuurlijk een heel ander soort spel dan ‘De Sims’. Maar ik hou hier wel van, zeker gezien ikzelf ook wel regelmatig met vrienden ‘League of Legends’ speel, een spel dat enige overeenkomsten heeft met ‘Darkspore’. ‘Darkspore’ heeft niet alleen wat weg van ‘League of Legends’, maar het heeft ook iets van ‘Trine’. Daarin kan je ook met 3 verschillende wezens tegelijk spelen en tijdens het spelen van wezen wisselen. Het heeft ook nog iets weg van ‘Diablo’ en ‘Torchlight’. Het is niet te ontkennen dat Maxis de nodige inspiratie uit andere games haalt, maar ze maken er naar mijn inziens wel een interessante mix van.

Of het ook een leuke mix zal zijn moet nog maar blijken. We hebben nog maar een enorm klein deel van het spel gezien. De co-op ziet er veelbelovend uit en zal waarschijnlijk behoorlijk leuk zijn om te spelen doordat je constant tussen 3 wezens kan wisselen. Maar het verhaal, de verschillende levels en de diversiteit in wezens zal uiteindelijk de doorslag gaan geven of het echt leuk is, doordat we zo weinig te zien hebben gekregen, vind ik het te voorbarig daar nu al conclusies over te trekken.

Ik vind het jammer dat we nog niks over de Player-versus-Player te zien hebben gekregen. Ik verwacht veel van de PvP en hoop dat er snel wat meer informatie over gaat komen. Mijn interesse in ‘Darkspore’ is in ieder geval gewekt en ik zal het spel op de voet gaan volgen.
plaatje

Uiteraard wil ik ook EA nog bedanken voor deze geweldige kans. Darkspore lag niet helemaal in de lijn van wat wij verwachtte daar te zien. Desondanks heb ik er enorm van genoten en vond ik het een eer bij deze exclusieve Preview te zijn. Bedankt EA Games!

Deze Preview is geschreven door Xelles.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *