Sims Nieuws

Je kunt gewoon niet zonder!

Geplaatst onder De Sims 4 Magisch Rijk

SN Review: De Sims 4 Magisch Rijk

Magie en alle bovennatuurlijke zaken zijn normaal nooit echt zo mijn ding. Toch is De Sims 4 Magisch Rijk een pakket dat me al bij de aankondiging positief verraste. Net zoals bij De Sims 4 Vampieren gaat men in De Sims 4 Magisch Rijk in op één soort bovennatuurlijk wezen, de toverSim ditmaal. Waar de verwijzingen naar de Harry Potter-reeks natuurlijk niet moeilijk te vinden zijn, lijkt Magisch Rijk in ieder geval goed gevuld te zijn met features rondom het leven als toverSim. Hoe dat allemaal uitpakt in de praktijk lees je in deze review.

EA Game Changers

Met dank aan EA voor het verlenen van vervroegde toegang.

Werelden

Het leuke van De Sims 4 Magisch Rijk is dat het met liefst twee werelden komt: Glimmerbrook, een beboste buurt met een ‘mysterieus’ geheim, en het Magisch Rijk, een plek waar toverSims samenkomen. Nou bevatten beide werelden uiteraard maar één buurt, maar voor een game pack is er nog altijd aardig wat te verkennen.

Glimmerbrook

Allereerst is Glimmerbrook de ‘normale’ buurt. Ja, het heeft een wat grimmigere sfeer en het is er beduidend langer donker, maar het is bij lange na geen Forgotten Hollow. Het is er prima vertoeven dus, zelfs al ben je geen toverSim.

Glimmerbrook is een groot bos met vijf kavels.

Desondanks is Glimmerbrook zelf tamelijk simpel met voornamelijk bestaande assets wat de wereld niet de meest interessante wereld maakt. Met een paar huizen en een bar is het bovendien ook niet een plek waar je heel vaak zult komen, maar uiteraard ben je vrij om er wat anders van te maken. Praktisch gezien heeft de wereld wel een duidelijk doel: het biedt namelijk onderdak aan een paar van de standaard toverSims zodat je daar meteen mee zou kunnen spelen. Desalniettemin merk je dat er niet te veel aandacht aan is besteed, al is de wereld nog altijd beduidend mooier dan de twee werelden uit het basisspel.

Het portaal waarmee je naar het Magisch Rijk kunt reizen.

De meest bijzondere plek van Glimmerbrook is het magische portaal dat je er vindt. Het portaal geldt voor de gewone Sim als de manier om naar het Magisch Rijk af te reizen, maar moeilijk te vinden is het heus niet – zelfs de wereldkaart verklapt zijn bestaan namelijk al. Thematisch staat het desondanks ietwat vreemd in de wereld en had het best wat meer verstopt mogen worden. Bijvoorbeeld zoals bij de verborgen kavels uit het basisspel, al wordt het dan al gauw te moeilijk om zo te vinden voor de gemiddelde Simmer.

Magisch Rijk

Het Magisch Rijk is, zoals de naam al aangeeft, een wereld (of, zo je wilt, een verborgen kavel) waarin magie centraal staat. Vergelijkbaar met Sixam is het Magisch Rijk een losstaande wereld waar je niet zomaar naartoe kunt reizen. Zoals eerder al gezegd kan dat allereerst via het portaal in Glimmerbrook. ToverSims ontgrendelen uiteraard ook een aantal meer praktische methoden om naar de wereld af te reizen: zo krijgt iedere toverSim een speciale Glimmersteen en is er ook een aparte spreuk voor gevordere toverSims.

Het Magisch Rijk is een van de meest unieke werelden in De Sims 4.

Doordat de wereld geen wereldscherm heeft, is er ook maar één kavel die je zonder cheats niet kunt bewerken. De kavel geldt als het huis van de drie wijzen en is voor jou als beginnende toverSim een manier om je te verdiepen in de kunst van de vier takken van magie. Voor niet-toverSims vormen deze wijzen tevens de basis bij het worden van een toverSim, een verder niet al te lastig proces.

Leuker was uiteraard geweest als het Magisch Rijk (in plaats van met Glimmerbrook erbij) gewoon een grotere wereld was met bewoonbare kavels – zeker gezien de unieke uitstraling van de wereld – al krijg je dan weer dat de wereld zichtbaar moet worden in het wereldscherm. Overigens zie je ook nu genoeg Sims uit overige werelden rondlopen, dus echt heel ‘geheim’ is de wereld nou ook weer niet…

Inhoudelijk is de wereld zonder twijfel een van de meer unieke werelden. Het bestaat namelijk uit een viertal vliegende eilanden die bij elkaar worden gehouden door magie. Elk van de vier eilanden heeft een eigen doel. Zo heb je een plek om ingrediënten zoals planten te verzamelen voor je drankjes, een strijdveld voor toverduels met andere toverSims en een plek om allerlei magische spullen te kopen. Het vierde en laatste eiland, tevens met afstand de grootste, is het middelste eiland waarop het huis der wijzen gevestigd is. Het zal de plek zijn waar je het vaakst komt omdat je hier nieuwe magische kennis kunt vergaren en die nieuw vergaande kennis kunt oefenen.

De enige kavel in het Magisch Rijk vormt de thuisbasis voor het beoefenen van magie.

Nu De Sims 4 aardig wat werelden begint te krijgen, is zo’n unieke wereld een welkome afwisseling. Enig nadeel is dat de buurt tamelijk klein is, zeker de losse eilandjes. Bovendien voelen het strijdveld en de tuinen aardig simpel aan en zijn er normaliter ook maar weinig Sims te vinden zijn – want ja, het strijdveld bevat om het moment van schrijven een bug waardoor je het bijna nooit gebruikt tenzij je er expliciet eerst naartoe reist.

ToverSims

Hoewel je het op het eerste oog misschien niet zou zeggen zijn toverSims, net zoals vampiers en zeemeerSims, een aparte levensstaat. Ook toverSims zijn daardoor rechtstreeks in Creëer-een-Sim te maken maar hebben in tegenstelling tot die de overige levensstaten geen extra tweede vorm. Uiteraard houdt dat je niet tegen je uit te leven bij het creëren van twee dagelijkse outfits bijvoorbeeld, maar dat betekent wel dat ze beduidend lastiger te herkennen zijn in het dagelijkse leven.

Het brouwen van drankjes vereist dat je eerst ingrediënten verzameld. Uiteraard kun je de ketel ook gebruiken om macaroni met kaas te maken.

Qua behoeften behouden ze dezelfde zes behoeftes als gewone Sims en komt er een zevende meter bij: een graad voor hoe magisch beladen je Sim is. Door het gebruik van magie wordt je Sim langzaamaan beladen waardoor spreuken weliswaar krachtiger worden – handig in onderlinge duels bijvoorbeeld – maar tegelijkertijd ook vaker zullen mislukken. Tevens moet je oppassen wanneer de meter (bijna) vol zit want dan heeft je Sim een kans overbeladen te worden. Naast dat je daarmee een kans hebt een vloek op te lopen, kan het bij herhaaldelijk gebeuren resulteren in de dood. Gelukkig bestaat er een manier om jezelf te ontladen, dus zo ver hoef je het normaal niet te laten komen.

ToverSims ontgrendelen verschillende voordelen door eerst veel te oefenen.

Vloeken zijn de tegenhangers van vampierzwaktes uit De Sims 4 Vampieren en eigenaardigheden van beroemdheden uit De Sims 4 Word Beroemd. Je krijgt ze vergelijkbaar met eigenaardigheden door een bepaald gedrag te vertonen. Verlies je bijvoorbeeld veel duels, dan kun je een vloek krijgen die je een nog groter nadeel geeft bij duels. Overigens zijn vloeken op te heffen met een spreuk die je redelijk snel ontgrendeld. Dat doet de ernst van vloeken helaas enigszins teniet.

Verder is het leven van een toverSim redelijk vergelijkbaar met het leven als een vampier uit De Sims 4 Vampieren. Progressie speelt namelijk een zeer belangrijke rol en aan de hand daarvan kun je meerdere voordelen ontgrendelen. De voordelen voelen weliswaar minder krachtig aan als de vergelijkbare vampierkrachten maar bieden desalniettemin een aantal handigheidjes bij bijvoorbeeld het brouwen van drankjes of het duelleren.

Zorg ervoor dat je je Sim niet overbeladen laat worden!

Tegelijkertijd bepaalt de progressie van je toverSim ook welke spreuken en drankjes je kunt ontgrendelen. Dat is ook het punt waarop toverSims excelleren ten opzichte van vampiers. Wanneer je begint als toverSim, begin je met helemaal niets en zul je alles zelf moeten leren. Dat kan door simpelweg te oefenen, maar ook door informatie op te zoeken in het Magisch Rijk of een van de wijzen te vragen je kennis bij te brengen. Je spreukenboek houdt alle spreuken netjes voor je bij en daarin zie je ook wat je nog allemaal gaat ontgrendelen.

Het spreukenboek houdt al je ontgrendelde spreuken bij en toont je de spreuken die je nog kunt ontgrendelen.

Spreuken zijn verdeelt onder drie categorieën: praktisch, ongetemd en ondeugend. Zoals die namen al aangeven, leer je hierbij spreuken die je kunnen helpen in het dagelijkse leven, spreuken met allerlei krachtige effecten en spreuken om het leven van anderen ongemakkelijk te maken. Zo zitten er best een aantal leuke en handige spreuken in. Zo kun je bijvoorbeeld voorwerpen in je eigen huis schoonmaken of repareren, van alles en nog wat (inclusief andere Sims) in de fik steken (altijd leuk!) om het vervolgens te bevriezen of gewoon twee Sims aan elkaar koppelen.

Ook bij de drankjes zit er best wat variatie, al zijn die iets minder toegankelijk. Drankjes vereisen namelijk dat ze eerst gebrouwen worden waarvoor je een aantal ingrediënten – meestal planten en elementen – nodig hebt. Een aantal van die ingrediënten kun je kopen of gemakkelijk vinden in de wereld, al geldt dat zeker niet voor de latere drankjes. Dat maakt dat ik ze in de praktijk nog lang niet allemaal heb geprobeerd, maar de effecten van de sterkste drankjes liegen er dan ook niet om. Zo heb je logischerwijs drankjes om je onsterfelijk te maken of jezelf te verjongen, en zorgen de eerdere drankjes er bijvoorbeeld voor dat je behoeftes worden voldoen of dat andere Sims je aantrekkelijk vinden. Ook hier liggen echter vloeken op de loer, dus zorg voor de kwaliteit van je drankjes.

Via een van de drie wijzen kun je in een toverSim veranderen.

Al met al is er een meer dan prima variatie en is er met de vier categorieën ook duidelijk voor ieder wat wils. Datzelfde geldt evenzo voor de toverstokken, bezemstelen en totemdieren – samen goed voor een aparte collectie om te voltooien – waarmee je je Sim kunt uitrusten. Het zijn ieder items die enkel een visueel effect geven, maar stellen je wel in staat je toverSim aan te passen naar eigen wens. Het ontgrendelen ervan is ietwat tijdrovend omdat je het gros ervan zult moeten winnen van andere toverSims, maar om te beginnen kun je altijd een paar gewone items kopen in het Magisch Rijk.

Bouwen

Bouwen in De Sims 4 Magisch Rijk brengt gelukkig voorwerpen voor je gehele huis. Ook nu is er weer relatief weinig decoratie wat betekent dat je best een aardig eind komt bij het inrichten van je huis met enkel de voorwerpen van dit pakket.

De Sims 4 Magisch Rijk komt met voorwerpen voor heel je huis. Alleen geen bomen of planten aangezien zowel Glimmerbrook als het Magisch Rijk bestaande bomen gebruikt.

Qua stijl is het redelijk ‘natuurlijk’ vormgegeven met veel speelse en ronde vormingen, en tevens ook een stuk minder grauw dan Glimmerbrook. Ook de magische invloeden zie je in sommige voorwerpen duidelijk terug. Subtiele details zoals een maan en sterretjes zie je vaker terug net zoals de typische tovernaarsattributen zoals lege glazen. De mooiste voorbeelden zijn echter nog wel het bed en de ramen en deuren waarbij men met mooie glas-in-lood opties komt.

Op een aantal voorwerpen na is vrijwel alles te gebruiken in een gewoon huis. De enige uitzonderingen daarop zijn de twee ketels, de open haard en een vloerkleed.

Creëer-een-Sim

Waar je in Creëer-een-Sim redelijk wat tovenaarskleding zou verwachten, is Magisch Rijk grotendeels eigenlijk gewoon een normaal pakket. Enerzijds fijn omdat je de kledingstukken daardoor in vrijwel alle situaties kunt gebruiken. Anderzijds had ik eerlijk gezegd wel iets van een heksenoutfit of traditionele tovenaarsoutfit verwacht.

Overigens kun je bij best een aantal kledingstukken wel zien dat het in het game pack past. Over de gehele collectie merk je dat het allemaal wat geheimzinniger en soberder is. Echt felle kleuren zie je op een aantal jurken of accenten na namelijk ook niet echt. Het past enerzijds bij Glimmerbook als wereld, maar anderzijds ook bij het geheimzinnige bestaan van toverSims. Ze leven immers gewoon tussen de gewone Sims. Een van de items die dat beeld mooi laat zien is de nieuwe hoodie voor mannelijke Sims. Waar we kledingstukken met een capuchon al wel vaker hebben gezien, heeft de Sim ditmaal de capuchon ook daadwerkelijk op.

Kwalitatief zijn de kledingstukken overigens prima in orde. Net zoals bij bouwen zie je ook hier af en toe een magisch tintje, bijvoorbeeld bij de oorbellen of leggings voor vrouwen. Ook de logo’s van de drie magische huizen zie je subtiel wel eens ooit terug. Zoals gezegd is het qua details overigens verder beperkt gebleven vanwege de sfeer.

Los van de kleding is een algemeen punt van kritiek de tamelijk irritante animatie van toverSims. Het trekt simpelweg te veel van je aandacht op het moment dat je de kleren van je Sims aanpast en herhaalt zich vrij vaak.

Conclusie

De Sims 4 Magisch Rijk is een best prima game pack. Na De Sims 4 Eiland Leven ben ik blij dat in dit geval de gameplay weer duidelijk voorop staat. Het pakket heeft misschien veel weg van De Sims 4 Vampieren, maar dat is wat mij betreft niet erg. Dat game pack was immers zeker op het gebied van de gameplay prima en Magisch Rijk bouwt simpelweg voort op de goede punten van dat pakket.

Een van de punten waarop duidelijk verbetering is geboekt is de manier waarop je je toverSim kunt aanpassen en ontwikkelen. Progressie speelt een belangrijke rol en voelt zinnig, al blijft het aardig willekeurig welke spreuken, drankjes en artefacten je wanneer ontgrendeld. Het maakt dat ik me er zelf goed mee heb kunnen vermaken. Het kost absoluut wat tijd om alles te ontgrendelen, maar na De Sims 4 StrangerVille mag dat ook wel.

Creëer-een-Sim en bouwen bevatten een degelijk aanbod. We hebben wel eens beter gehad, maar beiden vormen een solide basis voor de rest van het game pack.

Beoordeling

Glimmerbrook:6
Magisch Rijk (wereld):8
Bouwen:7
Creëer-een-Sim:7
Leven als toverSim:8
Progressie van toverSims:8

Eindoordeel

De Sims 4 Magisch Rijk

SN Review: De Sims 4 Magisch Rijk

Prijs: 20,00

7,3 van de 10

De Sims 4 Magisch Rijk bouwt voort op De Sims 4 Vampieren en levert met name op het gebied van gameplay een meer dan prima game pack.