SN Review: De Sims 4 StrangerVille

SN Review: De Sims 4 StrangerVille
Ontrafel het mysterie dat StrangerVille in zijn greep houdt.

Dat De Sims 4 niet altijd even realistisch is, weet iedere Simmer wel. Toch gaat men met De Sims 4 StrangerVille weer een stapje verder. In StrangerVille, een klein woestijnstadje, staat namelijk een mysterie centraal dat Sims in zijn bezit neemt. Een klassiek zombieverhaal nagebootst in de – uiteindelijk toch vredige – wereld van De Sims. Aan jou de simpele taak de oorzaak van dit probleem te achterhalen en het voor eens en altijd op te lossen.

Aangezien De Sims 4 StrangerVille een verhaaluitbreiding is, willen we in deze review zo min mogelijk spoilers plaatsen. Later volgt desondanks een klein stukje over het begin van het verhaal; we waarschuwen nogmaals wanneer dat stuk komt. Tot die tijd kun je de review prima lezen.

EA Game Changers

Met dank aan EA voor het verlenen van vervroegde toegang.

ĆŘΞĘ€Ř-ĘĚŊ-ŞĺM

Creëer-een-Sim kleding voor vrouwen
Je kunt maar altijd beter het zekere voor het onzekere nemen…

Laten we beginnen met Creëer-een-Sim. Iemand die zin heeft in westernkleding? Het grootste deel van de content uit Creëer-een-Sim bestaat daar namelijk uit, al is het zeker niet zo extreem als dat je zou denken. De overduidelijke cowboylaarzen en -hoed daargelaten blijft het in de meeste gevallen beperkt tot subtiele details als een koeienprint op de schouderbladen of een blouse met ruitjesprintjes. Zoals later zal blijken past het bij de sfeer van het pakket aangezien StrangerVille zelf een klein en verlaten woestijnstadje is.

Zelf vind ik het fijn dat ook pastelkleuren meer gebruikt worden. Kledingstukken hebben slechts in een enkel geval felle kleuren en zijn over het algemeen juist meer ingetogener, misschien ook wel omdat het achterliggende verhaal niet altijd even vrolijk is. Dat pakt bij sommige enkelkleurige kledingstukken enigszins teleurstellend uit, maar gelukkig komen er ook genoeg kledingstukken met eigen motiefjes of andere details. Met name de jurken bij vrouwen en de onderstaande top voor mannen vind ik in dat opzicht erg geslaagd.

Ook de legerkleding en laboratoriumjassen ontbreken niet; beiden zijn namelijk belangrijk in het verhaal uit het game pack. Werkkleding uit de militaire carrière zul je voornamelijk ontgrendelen binnen die carrière, al heeft de alledaagse kleding zeker bij mannen ook een wat ‘stoerder’ uiterlijk gekregen dan normaal. Zo kan ook het karakteristieke flat top-legerkapsel niet ontbreken. Vrouwen krijgen ook wel wat items in die trend – dat geldt met name voor twee van de drie kapsels – al blijft over de gehele linie redelijk braaf.

Creëer-een-Sim kleding voor kinderen
Voor kinderen is er niet heel veel meer dan deze jurk plus een top.

Om af te sluiten nog de kinderen en peuters. Hier kunnen we kort over zijn want de kinderen krijgen met een enkele uniseks top en jurk voor meisjes niet heel veel. Peuters hebben het nog zwaarder te voordeuren want die krijgen helemaal niets. Toch jammer want de kledingstijl had zeker bij peuters voor best wat schattigs kunnen zorgen. Toch blijft het een game pack waarin kinderen en peuters geen rol kunnen spelen, dus het is een afweging die gemaakt moet worden.

βØỮŴ€Ň

Overzicht bouwvoorwerpen
Een overzicht van alle voorwerpen uit bouwen.

Het eerste dat opvalt in bouwen is de hoeveelheid content. Of eigenlijk, het gemis ervan. Natuurlijk zijn we net twee uitbreidingspakketten gewend, maar in De Sims 4 StrangerVille blijft het qua meubels beperkt tot… nou ja, vrijwel niets. Je hebt wat spullen voor de lokale bar en bibliotheek – vooral schilderijen en prima decoratie – maar verder is het eigenlijk alleen maar aankleding voor het laboratorium of een schuilbunker. Vergeleken met bijvoorbeeld De Sims 4 Jungle Avonturen – ook een wat avontuurlijker pakket – is dat toch een tegenvaller.

En het is nou ook weer niet dat er geen stijl is om te gebruiken. De bar en badkuip passen bijvoorbeeld bij het idee dat je moet leven met niets. Ze zijn gemaakt uit de meest simpele materialen die je kunt vinden en in diezelfde stijl had ik best meer meubels willen zien. Leuk voor een schuilkelder of krot natuurlijk, maar zelfs daar verwacht je nog iets van een toilet en stoelen.

Qua laboratorium voorwerpen heb je op zich best nog wat leuks om uit te kiezen. Het is heel situationeel natuurlijk, maar dat is uiteindelijk ook waar het game pack om draait. Slijm voor op de vloer of muren bijvoorbeeld of vaten met chemisch afval – beiden overigens ook prima te gebruiken in bijvoorbeeld een vieze schuilkelder. Verhaalvertellers kunnen hier vast genoeg mee.

De functionele laboratoriumvoorwerpen zijn te vinden onder het debug menu en wat dan voor de niet-cheatende Simmer rest is simpelweg de eerder benoemde decoratie. Ja, een bureau met stoel is er nog, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. Gelukkig zijn de niet functionele laboratoriumvoorwerpen grote objecten en vullen ze een laboratorium gemakkelijk, zeker ook op het gebied van sfeer.

Bouwen
Voor buitenshuis zijn er voldoende nieuwe ramen en deuren om uit te kiezen. Vooral de deuren zijn prachtig gemaakt.

Buitenhuis is het beter gesteld met verschillende ramen en deuren. In lijn met Creëer-een-Sim draait het hier om het Wilde Westen. Of beter gezegd, een modern tintje ervan. De gotische bouwstijl hebben we op zich al meer gezien in bijvoorbeeld De Sims 4 Vampieren, al is het hier allemaal wat simpeler en strakker. Hoewel sommige ramen daardoor misschien iets te eentonig zijn – soms is het letterlijk alleen het frame in een paar verschillende kleuren – is de algemene collectie genoeg om een prima huis mee te bouwen. Zeker de prachtig gedetailleerde deuren zijn mooi vormgegeven en zeker de moeite waard om te gebruiken. Bijbehorende muurverf en vloeren ontbreken desondanks en zijn er enkel voor het laboratorium. Gelukkig mis je dat niet echt en is er al genoeg uit het basisspel.

Ŵ€ŁKØΜ îΝ ŞŦŘΔŇG€RVIŁŁ€

StrangerVille, naast de naam van het pakket ook nog eens de naam van de wereld, laat zich het beste omschrijven als een verbeterde versie van Oasis Springs. Want ja, het is en blijft in wezen een dorre woestijn.

StrangerVille
Welkom in StrangerVille!

Desondanks is het visueel een absolute vooruitgang ten opzichte van de wereld uit het basisspel. Mag ook wel na die jaren want met name op het gebied van de beplanting is gelukkig wat minder zuinig gedaan en ook de verschillende bezienswaardigheden in de wereld zijn een stuk interessanter vormgegeven. Het stadscentrum bevat bijvoorbeeld best wat omliggende huizen en kent bovendien een apart trailerpark. Omwille van de geloofwaardigheid van het verhaal is er natuurlijk ook gezorgd voor een realistische en diverse wereld.

Trailerpark
Het trailerpark bevat helaas maar één bewoonbare kavel, maar laat wel zien dat er is gekozen voor een buurt met diverse verschillende kavels.

De wereld zich is opgedeeld in drie verschillende buurten. Twee daarvan zijn er bewoonbaar met een totaal van elf kavels en de derde bevat enkel het geheime laboratorium dat je logischerwijs niet kunt bewerken. Voor een game pack dus een prima uitgangspunt.

Vliegtuigwrak
Dit vliegtuigwrak is daadwerkelijk een woonkavel. In de romp bevindt zich namelijk een trap naar de woonkelder onder het vliegtuig.

Zoals wel vaker is er een duidelijke tweedeling tussen rijk en arm. De armere buurt, StrangerVille Plaza, is hierboven al aangekaart en vormt het centrum van de wereld. Naast een centrale bibliotheek en bar – twee kavels waar je meermaals zult komen tijdens het verhaal – vind je hier nog een aantal verschillende huizen. De meest originele kavel van het pakket vind je hier ook; een vliegtuigwrak – een combinatie van verschillende voorwerpen uit bouwen – dat is omgebouwd tot huis. Ondanks dat het eigenlijk enkel een grote (schuil)kelder is, past het leuk bij het idee dat er echt een ramp gaande is en je zelfs in je gewone huis niet veilig bent. (Er woont daarom ook een Sim met een bijpassende geschiedenis.) Desondanks scheelt het misschien ook dat de rest van de kavels hier eigenlijk alleen maar ietwat saaie blokken zijn. Stiekem had ik toch gehoopt hier een echte saloon terug te vinden – de bar is zoals gezegd maar simpel – al heb ik andere GameChangers al met dergelijke creaties zien komen.

Shady Acres
Shady Acres is een relatief rustige woonbuurt met genoeg groen in de buurt.

De rijkere buurt op de top van de heuvel, Shady Acres, bevat gelukkig wat meer variatie. Hier zie je wat meer terug van de nieuwe ramen en deuren uit het pakket, al mis je eigenlijk de meubels om ze van binnen aan te kleden.

Vooral de omgeving hier maakt het echter een prachtige buurt om in te leven. Er ligt hier vrijwel overal gras wat ook toelaat dat er best wat groen in de buurt is. Voornamelijk cactussen maar ook een aantal bloemen die helaas niet allemaal in bouwen te gebruiken zijn.

Μ¥ŞŦ€ŘĺĘ VĄŊ ŞŦŘΔŇG€RVIŁŁ€

Sims afluisteren
Andere Sims afluisteren kan van belang zijn wanneer je niet weet wie je nou wel en niet kunt vertrouwen.

Waarschuwing: De Sims 4 StrangerVille is in tegenstelling tot eerdere pakketten een verhaaluitbreiding. Het mysterie van StrangerVille los je op door zelf op avontuur te gaan en de wereld te verkennen. Hoewel ik in deze sectie zo min mogelijk van dat verhaal zal vertellen, zijn (kleine) spoilers onvermijdelijk. Klik hier om daarom direct naar de conclusie te gaan.

Bezeten Sim
Het mysterie van StrangerVille kenmerkt zich door Sims die zich als een soort zombie gedragen. Maar waarom, dat weet niemand. Althans, dat zeggen ze…

Om te beginnen alles wat ik zo goed als zonder spoilers kan plaatsen. Ondanks dat het verhaal zelf het voor de afwisseling waard is om een keer door te spelen, merk je al gauw dat De Sims 4 hier eigenlijk niet voor gemaakt is. Een aanwijzing vinden klinkt belangrijk, maar is in wezen maar een ‘object’ waar je als speler niet eens (achtergrond)informatie uit kunt halen. Niet dat je het nodig hebt, want StrangerVille bevat geen puzzels om deuren te openen of andere moeilijkheden tijdens het verhaal; het grootste deel van de tijd zit hem namelijk in het verzamelen van bepaalde spullen of het praten met Sims.

Leger
De militaire carrière is de nieuwe carrière uit het game pack waarbij je thuis kunt werken. Sparren is een van de nieuwe features van de carrière.

Vanaf hier zal ik wat meer over het begin van het verhaal vertellen. Lees niet verder en ga naar de conclusie als je alles zelf wilt uitzoeken.

StrangerVille is een vreemde plek, zo veel wordt je wel duidelijk als je alleen al de wereldkaart ziet. Immers, een geheim laboratorium verraadt al dat er iets niet helemaal pluis is. Hoe je jouw onderzoek nu begint, is compleet aan jou. Er zijn echter vier verschillende fases die je lineair zult doorlopen. De wereld en hoe haar inwoners reageren verandert ook door het verhaal heen.

Zoals hierboven al aangekaart is het nooit echt moeilijk, zeker niet als je ook het bijbehorende doel selecteert – dan krijg je immers letterlijk de stappen ten zien én verdien je tevredenheidspunten. Men vertelt je desondanks ook zonder dat doel – via pop-ups of het werkboek op je telefoon – nagenoeg alles dat gedaan moet worden. Je hoeft zelfs tegen het einde eigenlijk maar weinig zelf uit te vogelen.

Hazmatpak
Wat bevindt er zich achter deze deur?

Dat geldt zo ook voor de eerste stap waarin je eens moet gaan praten met lokale bewoners om te zien wat zij te zeggen hebben. Een referentie naar het mysterieuze laboratorium zal geheid vallen en ook het bestaan van opvallend veel militairen en wetenschappers in de plaatselijke bar en bibliotheek van de stad zal niet onopgemerkt blijven. Wat is hun rol? Kun je misschien zelfs informatie bij hun ontfutselen?

Zonderlingplanten
Deze zonderlingplanten duiken ineens overal op, iets dat jij en andere Sims al snel zullen opmerken.

Maar hoe nu verder? Het laboratorium onderzoeken lijkt een voor de hand liggende optie. Ook hier is het naar mijn mening te makkelijk om er te komen. Je ziet het immers al op je wereldkaart, dus je weet wat er gaat komen. Na De Sims 4 Jungle Avonturen hadden ze hier toch wel wat meer avontuur achter mogen stoppen. Misschien had die kavel beter nooit op de wereldkaart moeten staan en had je er moeten komen met hulp van een bepaalde Sim in de wereld. Verborgen kavels zijn er zelfs al sinds het basisspel. Het zijn kleine dingen die het verhaal zoveel beter en interessanter hadden kunnen maken.

Curiosawinkel
In het curiosawinkeltje kun je allerlei curiosa kopen voor tijdens je zoektocht. Misschien dat ook de eigenaar, een complottheoriegelover, je verder kan helpen.

Wat verder rondvragen brengt je ook al gauw bij complottheoriegelovers die je kunnen helpen bij de rondvraag. Welke weg je ook neemt (je zult beide opties moeten meemaken), je zult bewijsmateriaal gaan verzamelen welke je nodig hebt om de geheimen uit het laboratorium te ontrafelen. Bewijsmateriaal wordt bijgehouden in de inventaris van je Sim, maar zijn daar zoals gezegd helaas maar losse items. Het idee dat ik een luchtfoto heb gevonden is leuk, maar laat me er dan ook meer van zien dat alleen maar de thumbnail. Datzelfde geldt voor briefjes en andere stukken tekst welke je niet zelf kunt lezen. Behalve dan wanneer het geen bruikbaar bewijsstuk is natuurlijk…

Verborgen geheimen
Ontrafel het mysterie van StrangerVille.

Na genoeg bewijsstukken te hebben verzameld – wat overigens redelijk eenzijdig werk is – kun je verder en de geheimen van het laboratorium gaan onderzoeken. Het onderzoek kent zo vier verschillende fases waarvan dit het begin van het eerste deel is. Meer over de rest lees je omwille van spoilers in een aparte gids. De rest van het verhaal is overigens voornamelijk meer van hetzelfde: verkrijg een bepaald voorwerp door met andere Sims te praten en/of genoeg objecten te verzamelen. Het einde is echter wel een stuk uitgebreider gemaakt, al zal ik daar niets over vertellen in deze review.

Onkruid in sanitaire voorwerpen
De infectie heeft niet alleen effect op je Sims. Ook sanitaire voorwerpen kunnen worden bezeten door de infectie.

ĆØŇČŁŪŚĺĘ

De Sims 4 StrangerVille valt tegen. Hoewel ik het hartstikke tof vind om een keer een verhaaluitbreiding te krijgen, voelt StrangerVille te simpel en niet altijd origineel aan. Het spel neemt je continu bij de hand en leidt je zo door alle stappen heen. Verzamelde aanwijzingen zijn bovendien simpelweg objecten die je maar moet hebben om verder te komen. Het verhaal is absoluut leuk om een keer mee te maken, maar na de paar uur dat ik ermee bezig ben geweest – er staat immers ook ‘maar’ drie tot vijf uur voor volgens SimGuruHouts – voelt het alsof er iets mist. Zonder verdere spoilers te noemen laat het spel me achter met vragen over hoe de situatie bijvoorbeeld zo is gekomen en waarom nou eigenlijk. Natuurlijk blijft De Sims 4 een simulatiegame en geen rollenspel, al neemt dat niet weg dat ik meer had verwacht. Qua gameplay is eigenlijk alleen de militaire carrière en het afluisteren van Sims echt nieuw en dat is allemaal wat minder spannend dan het lijkt.

De pluspunten van het De Sims 4 StrangerVille zijn duidelijk aan te wijzen. StrangerVille is als klein verlaten stadje in het moderne Wilde Westen namelijk een prima wereld en een duidelijk upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld Oasis Springs. De kavels voelen over het algemeen wat simpel aan, maar daar kunnen de bouwers onder ons genoeg aan doen. Voor een dorre woestijn hebben ze bovendien voldoende aandacht besteed aan de decoratie wat terug te vinden is in best wat groen en een tamelijk groot stadscentrum met weliswaar kleine kavels.

Ook Creëer-een-Sim is over het algemeen leuk gedaan. Je moet er natuurlijk wel van houden, maar de western stijl zorgt ervoor dat het na al die pakketten toch weer als iets uniek aanvoelt. Bouwen is op de deuren en ramen na het echter eigenlijk niet waard. Ja, de voorwerpen voor het laboratorium en de decoratiestukken zijn goed gedaan, maar daar ga je dit pakket reëel gezien niet voor aanschaffen.

Beoordeling: 5,8

De Sims 4 StrangerVille probeert iets nieuws, al pakt dat helaas niet geweldig uit. Het verhaal is tamelijk kort en voegt bovenal weinig toe op het gebied van gameplay. Wat rest is dan eigenlijk enkel een nieuwe wereld en een thuiscarrière.


  • Item gereviewd: De Sims 4 StrangerVille
  • Prijs:  20,00

Subonderelen

Mysterie van StrangerVille:5,0
StrangerVille (wereld):7,0
Creëer-een-Sim:7,0
Bouwen:4,0

Door Rudy

Simmer sinds De Sims 1 en inmiddels de beheerder van Sims Nieuws!