De Sims 4 Gids: Aliens (Aan het Werk)

Aliens zijn de nieuwe speciale wezens uit het uitbreidingspakket De Sims 4 Aan het Werk en hebben daarom ook enkele speciale eigenschappen bovenop gewone Sims. In deze gids gaan we je daarom van alles vertellen wat je moet weten over aliens!

Inhoud

  1. Sixam
  2. Ontvoering
  3. Aliens
  4. Transformeren
  5. Alien krachten
  6. Aliens en half-aliens
  7. Aliens ontdekken

Sixam

Sixam

Nieuw in De Sims 4 is dat aliens nu ook daadwerkelijk een eigen wereld, Sixam, hebben. Sixam is een soort maan-achtige verborgen wereld waar je met je Sim op twee verschillende manieren naar toe kunt reizen:

Via de Wetenschappelijke carrière

Het eerste dat je nodig hebt om naar Sixam te kunnen reizen, is een Electroflux Wormgatgenerator. Deze kun je vrijspelen bij niveau 6 van de Wetenschappelijke carrière en dus de elfde wetenschappelijke doorbraak. Op het wetenschapslab heb je vervolgens de mogelijkheid een Electroflux Wormgatgenerator te bouwen op de Uitvindingmaker zodra je 2 willekeurige ongewone metalen, 2 ongewone onbekende kristalen en 2 willekeurige elementen. In eerste instantie kun je eigenlijk niet veel met de Electroflux Wormgatgenerator, maar nadat je niveau 10 van de Wetenschappelijke carrière hebt bereikt, krijg je de optie om hem te upgraden op de Uitvindingmaker.

Via de vaardigheid Raketwetenschap

Sinds het basisspel zitten er al raketten in De Sims 4, maar met De Sims 4 Aan het Werk is er een kleine update gekomen waarmee je ook met de hulp van raketten op Sixam kunt komen. Daarvoor zal je alleen eerst niveau 10 van de Raketwetenschap vaardigheid moeten bereiken zodat je je raket kunt upgraden met een wormgatgenerator. Zodra je het juiste niveau hebt bereikt kun je met elke raket de optie ‘Wormgatgenerator installeren’ selecteren voor §1.000. Wanneer de update voltooid is en je weer op de raket klikt, zie je een nieuwe optie genaamd ‘Door wormgat reizen’ en kun je rechtstreeks naar Sixam reizen. Dit is de snelste methode om naar Sixam te reizen, maar kost je in totaal wel minimaal §7.000.

Sixam bevat een aantal speciale verzamelobjecten

In de meeste gevallen dat je naar Sixam afreist, tref je daar maar een saaie en lege wereld aan met vaak zo’n twee à drie aliens. Daarentegen bestaat er ook één speciale manier om af te reizen naar Sixam waarin je letterlijk een aliendansfeest-wereld aantreft. Dit kan namelijk zodra je niveau 10 van de wetenschappelijke carrière hebt bereikt nadat je op het werk de opdracht hebt gekregen om het dansfeest te bezoeken. In principe ziet de wereld er voor het grootste deel nog wel hetzelfde uit, alleen met als enige verschil dat de kavel in het midden op een nogal gekke manier is aangekleed en dat er op diezelfde kavel veel meer aliens te vinden zijn. Bovendien krijg je dan, net zoals bij normale feesten, steeds een aantal doelstellingen die je moet voltooien om het feest succesvol te laten zijn. De rest van Sixam ziet eruit zoals je zou verwachten van een mystieke alienwereld. Qua verzamelobjecten is Sixam echt een unieke plek, aangezien je hier een aantal verzamelobjecten die verder op geen enkele andere manier te verkrijgen zijn:

Een ontvoering

Ontvoering

Net als in het verleden, kunnen in De Sims 4 Aan het Werk Sims wederom ontvoerd worden door aliens. Ontvoeringen kunnen op elk willekeurig moment ’s nachts plaatsvinden, maar er bestaat dit keer ook een manier om deze kans te vergroten; namelijk met de Satellietschotel. Deze kan worden vrijgespeeld in de Wetenschappelijke carrière vanaf niveau 4 en de zevende wetenschappelijke doorbraak en kan worden gebouwd op de Uitvindingmaker voor 3 willekeurige gewone metalen en 3 willekeurige gewone kristallen. Zodra je de Satellietschotel vervolgens thuis plaatst, heb je de opties ‘Ontvoeringen voorkomen’ en ‘Contact leggen met de buitenaardse wezens’, waarmee je de kans op ontvoeringen kunt verkleinen of vergroten. Allebei de effecten duren 24 uur, maar zoals gezegd kunnen ontvoeringen alleen maar ’s nachts voorkomen, dus doet het overdag feitelijk niks. Overigens wordt de kans op een ontvoering ook vergroot als je Sim van beroep Wetenschapper is. Als je de kans maximaal vergroot hebt duurt het meestal nog wel een paar nachten voordat er daadwerkelijk een ontvoering is, maar het moet goed te behalen zijn.

Een baby-alien

Aliens

De zwangerschap van de drager een aliensim verloopt nog altijd op dezelfde manier als een gewone zwangerschap, dus na drie in-game dagen zal je Sim bevallen. Dit kan ook weer gewoon thuis, of in het ziekenhuis. Na de geboorte kun je thuis besluiten om de alien te houden door hem op te laten groeien tot een kind of om hem terug te sturen naar de alienwereld. Allebei de keuzes kunnen worden geselecteerd via het kinderwiegje. Overigens is een opvallend detail in het baby-stadium dat mannelijke ouders ook borstvoeding kunnen geven! Het leven van een aliensim verloopt verder redelijk vergelijkbaar met die van een gewone Sim en ze overlijden ook op dezelfde manieren als reguliere Sims. De enige verschillen zijn dat aliens zichzelf kunnen transformeren in normale Sims en dat ze enkele speciale alienkrachten hebben.

Transformeren

In De Sims 4 hebben aliens een soort pak aan waarmee ze zichzelf kunnen transformeren in een ‘gewone’ Sim door de interactie ‘Jezelf vermommen’.In feite heeft dit verder geen invloed op de alienkrachten of het leven van je alien, maar alle andere aliens op aarde zullen dit gebruiken om niet op te vallen. Zo kan het dus ook maar zo zijn dat een willekeurige Sim die je op straat tegenkomt zomaar een alien blijkt te zijn zonder dat je dat op de een of andere manier hebt kunnen zien vooraf. Ook kun je het zelf gebruiken om niet per ongeluk door andere Sims ontdekt te worden wat ervoor zou zorgen dat je Sim zich Beschaamd zou gaan voelen. Deze vermomming kan daarnaast ook compleet in Creëer een Sim worden aangepast.

De alien analyseert het karakter van de Sim

Alien krachten

Aliens hebben ook nu weer speciale krachten die ze op andere Sims of voorwerpen kunnen uitvoeren. Na het uitvoeren van een interactie krijgt je aliensim de emotie Gespannen omdat zijn of haar breinkracht laag is. In die tijd kun je geen nieuwe alien krachten gebruiken en zal je moeten wachten totdat de emotie weg is wat meestal zo’n twee in-game uren duurt.

Geheugen wissen (Ondeugend)
Hiermee wis je de relatie met de Sim waarop de interactie wordt uitgevoerd, maar behoud je de gevonden karaktereigenschappen, partners en beroepen. Bovendien krijgt de Sim waarop de interactie wordt uitgevoerd de emotie Beduusd voor twee uur.
Karakter analyseren (Vriendelijk)
Hiermee krijg je met de aliensim in één klap alle karaktereigenschappen te weten van de Sim waarop de interactie wordt uitgevoerd.
Meevoelen (Vriendelijk)
Hiermee kopieer je de emotie van de Sim waarop de interactie wordt uitgevoerd.
Transmuteren (Verzamelobjecten)
Dit verandert een bepaald verzamelobject in een willekeurig ander verzamelobject van een andere verzameling. Welk object is overigens altijd compleet willekeurig, dus hetzelfde voorwerp hoeft niet per se twee keer hetzelfde resultaat te geven.

Aliens en Sims een kindje laten maken loopt bijna altijd anders af...

Aliens en half-aliens

Als je mannelijke Sim wordt ontvoerd zal de baby altijd een vol-alien zijn. Datzelfde gebeurt ook als je twee vol-aliens met elkaar kruist. Alle andere relaties zullen daarentegen een soort ‘alienmens’-achtige Sim opleveren die alleen nog het uiterlijk (voornamelijk huidskleur) heeft van een alien, maar verder geen alien krachten meer heeft of een echte alien meer is. Mannelijke Sims kunnen hierbij nog altijd zwanger raken van vrouwelijke aliens, terwijl andersom ook vrouwelijke aliens zwanger kunnen raken van mannelijke Sims. In feite kan dit zelfs allebei optreden! Als laatste zal de combinatie tussen een mannelijke alien en een vrouwelijke Sim ervoor zorgen dat de vrouw zwanger raakt.

De groene gloed verraadt dat deze Sim een alien is.

Aliens ontdekken

Aangezien aliens in de normale wereld onder normale omstandigheden altijd hun vermomming aan zullen hebben, is het maar lastig om aliens te ontdekken. Toch zijn er een aantal gemakkelijke manieren om erachter te komen wie een alien is en wie niet:

  • Wanneer de alien een zeer sterke emotie, zoals ‘Heel zelfverzekerd’ en ‘Heel blij’, gloeien ze op. In de praktijk is het alleen lastig om een NPC een sterke emotie te laten krijgen, maar als ze het hebben, dan kun je hier ook meteen het gemakkelijkst een alien mee ontdekken.
  • Wanneer je een Sim ‘O jaa’ laat doen (of ‘Een kindje proberen te maken’) met een aliensim krijg je na afloop de melding dat je actie heeft onthuld dat je partner een alien blijkt te zijn. Dit zorgt er overigens niet voor dat de aliensim zich beschaamd gaat voelen in tegenstelling tot andere ontdekkingsmanieren.
  • Door het uitvoeren van alienkrachten ontdekken de Sims waarop die krachten worden uitgevoerd vaak dat je een alien bent. NPC’s zullen alleen zelf nooit echt alienkrachten uitvoeren.
  • Bij de Wetschappelijke carrière heb je vanaf niveau 4 toegang tot de Satellietschotel. Wanneer je deze vanaf op niveau 8 van de carrière upgrade, heb je toegang tot de interactie ‘Lokale buitenaardse wezens opsporen’. Hierna gloeien aliens op, net zoals ze dat bij sterke emoties doen.
  • Bij de Dokters carrière heb je vanaf niveau 3 toegang tot de Röntgenscan. Wanneer je daarin een alien onderzoekt krijg je de melding dat die Sim duidelijk niet van deze planeet kan zijn wat simpelweg betekent dat hij of zij een alien is.

2 reacties

  1. er staat toch een klein foutje in het stuk over de ontvoering van de sim: er staat namelijk dat alleen mannelijke sims ontvoerd kunnen worden maar dat is niet waar. Beide geslachten kunnen worden ontvoerd

    1. Klopt inderdaad ja. Mannelijke Sims kunnen als enige zwanger worden, maar iedereen kan ontvoerd worden. Ik zal het aanpassen. Dank voor het melden! 🙂

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *