21 Augustus 2009: Sims 3 Wereldavonturen in Keulen

Sims 3 Nieuws was tijdens de Gamescom 2009 in Keulen – Duitsland waar EA Producer Jerome Collin de eerste uitbreiding voor Sims 3 voor de allereerste keer presenteerde aan een selecte groep journalisten en Sim Fansites webmasters.

Patricia was daar uiteraard bij want dit wilde ze absoluut niet missen.



(foto’s van SimTimes en Sims Exchange)

Verslag Wereldavonturen – Keulen 21 augustus

Op vrijdag 21 augustus was het zover, tijd om de eerste beelden van De Sims 3: Wereldavonturen te zien. Ik vond het zo spannend dat ik dagen van te voren al kriebels in mijn buik had. Eerst waren er wat moeilijkheden met mijn vervoer, alles loste zichzelf echter op. Wel wil ik eventjes de tijd nemen om Anita van de EA community hartelijk bedanken voor haar hulp. Zonder jou had ik eerlijk gezegd waarschijnlijk niet doorgezet.

Oké, door naar De Sims 3 Wereldavonturen! Ik was heel verbaasd, verbaasd om zo weinig mensen te zien. Ik had, net als bij de preview van De Sims 3, verwacht om een boel mensen om tafels te zien zitten. Dat viel echter mee. O.a. de fansite SimTimes was er en de bazin van het Duitse Sims 3 blad (klik hier voor meer info over het blad). Voor de rest was de ruimte erg leeg. Aan het begin kreeg ik te horen dat we geen foto’s van het scherm mochten maken en ook niet van de cover die groot op de muur stond afgebeeld. Dat vond ik erg jammer, vooral omdat SimTimes het alsnog deed en daar niets van werd gezegd. Ik heb altijd de pech om gepakt te worden als ik iets sneaky doe, dus ik waagde me er niet aan. Vooral niet omdat ik al opviel, als enige buitenlandse fansite. Dus ik had mijn reputatie hoog te houden. De jongen die er de leiding had was trouwens erg lief door me te helpen. Steeds als er iets in het Duits werd gezegd hielp hij me er doorheen door het te vertalen, echt super!

Toen eenmaal de presentatie begon waren er eerst wat problemen met het spel. Blijkbaar had de producer Azure Abowie een soort van hack versie waarin bepaalde files op bepaalde plekken moesten staan. Beetje ingewikkeld allemaal maar daardoor crashte de computer eerst. Na een klein tijdje gewacht te hebben kon ze gelukkig beginnen. Het oplaadscherm voor als je het spel opstart is geel, om het logo van De Sims 3 vliegt steeds een vliegtuigje en onderin krijg je vakantie icoontjes met de logische zinnetjes die we allemaal wel herkennen. Ze had al een familie in Egypte, genaamd McDanger. Daar beantwoord ik al gelijk een vraag die velen hebben: nee, je kan geen familie aanmaken in een vakantieland en je kan er ook niet permanent wonen. Je Sims moet je altijd aanmaken in Sunset Valley of Riverview die je vervolgens op vakantie kan sturen. Het is aan je Visa level hoe lang je in dat land mag blijven. Je Visa level kan je omhoog werken door avonturen aan te gaan die je kan vinden op de banenbord, of je kan kansen krijgen om bewoners in nood te helpen. Zo kan je bijvoorbeeld gevraagd worden om een familielid van een lokale bewoner uit een tombe te redden. Als je daarin slaagt zal je reputatie/Visa level stijgen. Extra weetje: voordat je Sim op vakantie gaat kan het zijn dat je nog kansen open hebt staan, van je werk, voor tuinieren, etc. Die hoef je niet weg te klikken of te voltooien voordat de Sim op vakantie gaat, die kansen worden veilig opgeslagen en weer terug gezet zodra je Sim terug is in Sunset Valley of Riverview.

Eerst liet Azure ons Egypte zien. Ik heb zo een gevoel dat we tot nu toe alleen Egypte hebben kunnen zien omdat de andere landen nog niet klaar zijn. Zo had zelfs Egypte nog geen pleknamen. Alle plekken heette ‘…..’. Wel zag het er prachtig uit. Zo heeft Egypte momenteel zeker 4 grote Piramides en een hele grote Sfinx standbeeld. Het is niet gelogen als er wordt gezegd dat de landen ongeveer net zo groot zijn als Sunset Valley. Ook de stijlen van de gebouwen e.d. passen heel erg mooi in het thema van Egypte. De producer vertelde, als mijn broer en ik dat goed hebben gehoord, dat er sowieso 1 nieuw dier in zit. De krokodil. Maar die kan je uiteraard niet als huisdier nemen, je moet het eerder zien als een object wat je tegen kan komen.

Nadat we de stijlen en het landschap hebben gezien bracht ze haar Sim genaamd Chaz naar een tombe. Bij de ingang draaide Chaz een tijdje aan allerlei frutsels waarna de ingang open ging. Zo liep hij gelijk al tegen wat schatkisten op. Het is slim om ze altijd te legen. Niet alleen omdat je er mooie spullen uit kan vinden, zoals goud, maar ook omdat je op die manier een geheime deur of hendel kan vinden. Kan je je trouwens die bergen troep tegen de muren herinneren? Die kan je weghakken met een bijl. Daarachter kan je ook iets vinden, zoals een gat in de muur. Chaz liet zien dat je Sim daar een hand in kan steken. Daar kunnen 2 dingen gebeuren. Of je vindt een leuke item om in je inventory te plaatsen, of de hand van je Sim komt onder te zitten met een heleboel ongedierte.

Azure gaf de opdracht aan Chaz om wat lager de tombe in te gaan. Tombes lopen namelijk ook ondergronds door. Zodra je de kelder van een tombe aankomt zal je alle kamers in het zwart zien, behalve de kamer waar je in komt. Dit hebben ze gedaan zodat alles echt een verrassing blijft, anders kan je al gelijk zien wat er in de andere kamers staat en dat is natuurlijk minder leuk. Zodat je de deur naar een nieuwe kamer hebt gevonden zal ook die kamer van zwart naar normaal beeld gaan omdat je het hebt ‘unlocked’. Chaz was zover en stond ineens voor een gevaarlijke vuur val. Hoe komt hij daar nou doorheen? Zoals eerder is aangegeven kan een Sim door het vuur heen lopen, zodra het hem te heet onder de voeten wordt zoekt hij een dicht bij zijnde zwembad op, die iets verderop staan van de vuur val. De makers hebben het niet te moeilijk gemaakt, overal is een oplossing voor waarvan de makers de meeste dichtbij hebben neergezet. Nadat Chaz in het water was gedoken was hij zeiknat. Maar dat hielp ‘m wel bij de 2de keer om door het vuur heen te lopen. Weer een val achter de rug en nog meer schatkisten om te openen voor Chaz! Extra weetje: naast de gang met de vuur val was er ook een gangetje met een mega grote steen in het midden. Daar kon Chaz niet heen, de producer vertelde ons dat je die grote steen alleen kon weghakken met een speciale bijl uit China. Zo proberen ze iedereen te stimuleren om alle landen te onderzoeken. Want voor je het weet heb je een bepaalde item nodig om iets op te kunnen lossen, erg leuk bedacht!

Nu dat Chaz verder was stond hij in een grote kamer met een heleboel schatkisten. Omdat Chaz het te druk had met de schatkisten leegtrekken had hij niet door dat er verderop in de kamer een sarcofaag stond. Daar kwam na een paar seconden een mummie uit. Ik had verwacht dat de mummie gelijk naar Chaz zou stormen maar dat gebeurde niet. De mummie liep eigenlijk een beetje rond, tot de producer Chaz achter de mummie liet staan. Daar reageert de mummie op. Ze kunnen aardig reageren maar ook erg gemeen. Zo begon de mummie bijvoorbeeld gelijk te vechten met Chaz. Omdat Chaz totaal niet goed was in de oosterse vechtkunst was hij eigenlijk al verdoemd. Ons werd verteld dat je dan binnen 2 weken naar de Sfinx moest gaan om je leven te redden. Doe je dat niet, of vergeet je het dan geeft het spel je om de zoveel tijd een hint wat je moet doen. Als je dat alsnog negeert, tja.. dan moet je je voorbereiden op hele grote gevolgen. Helaas liep het spel vast ondertussen het gevecht tussen Chaz en de mummie waardoor het spel even afgesloten moest worden.

In de tijd dat de producer het spel moest afsluiten en opstarten hadden we een extra kans om vragen te stellen. Zo ben ik het volgende te weten gekomen:

– Alle leeftijden mogen mee op vakantie, baby’s en peuters hoeven dus niet thuis te blijven;

– Baby’s en peuters moeten nog steeds worden gedragen als de ouders in het land willen rondkijken;

– Het is nog steeds niet mogelijk om een gloednieuwe buurt te maken;

– Er zijn 3 nieuwe karakter eigenschappen (te vinden onder deze punten);

– Zoals jullie waarschijnlijk weten staat er een slangenbezweerder op 1 van de Sims WA screenshots. Je eigen Sims kunnen dat ook leren;

– Als je Sims op vakantie gaan worden niet alleen de kansen bewaard tot je weer terug bent in Sunset Valley of Riverview, maar ook de voortgang van de buurt blijft stil staan. Ook als je een familielid thuis achterlaat;

– Ondanks dat er veel mogelijkheden zijn met Wereldavonturen, zoals in de toekomst extra landen toevoegen, zijn ze daar totaal nog niet mee bezig. Eerst willen ze deze uitbreiding goed af krijgen;

– Nog 1 leuk weetje: als je met een hele familie op vakantie gaat zou je in principe een leuk team kunnen oprichten als je een tombe wil bezoeken. Zo kan je met een familie bestaande uit 5 leden ieder een eigen gedeelte geven om te onderzoeken. Zo heb je sneller een tombe leeg gehaald, en heb je nog een leuke familie activiteit ook!

– Er zijn voor zover ik weet 2 nieuwe soorten eten gemaakt als thema voor een bepaald land. Zo verstond ik iets van wafels en druiven speciaal vanuit Frankrijk. Of was het speciale wafels uit China? In ieder geval zijn er wel nieuwe soorten fruit en gerechten gemaakt speciaal vanuit de nieuwe landen.

De 3 nieuwe karaktereigenschappen zijn:

– Discipline; vooral handig om de oosterse vechtkunst onder de knie te krijgen

– Photographers eye; vooral handig om fotografie onder de knie te krijgen

– Adventures; hierdoor krijg je meer wensen om op avontuur te gaan

Nadat het spel weer was opgestart kregen we 3 items te zien die ook speciaal voor de 3 landen waren gemaakt. Zo had je natuurlijk de machine waarmee je druiven tot nectar stampt. Eerlijk gezegd moest ik hiermee een beetje denken aan Sims Making Magic. Daar had je ook zo een machine om de druiven mee te stampen. Je Sims gaan er dan zelf in, met hun kleren en schoenen aan, heel fris dus. Het is heel erg leuk om te zien, de machine maakt alleen wel erg veel geluid. De verschillende druiven die je nodig hebt met nectar te maken zullen duidelijk herkenbaar zijn qua kleuren. Zo hebben ze verschillende kleuren groent gebruikt, en zelfs een beetje donker rode kleuren. Heel echt dus.

Daarnaast waren er nog 2 items vanuit China. Ze liet ons natuurlijk de oefenpaal zien waar je de oosterse vechtkunst mee kan beoefenen, en ze liet een item zien waarmee je Sim een blok schuim of zelfs steen mee door midden kan slaan met de hand. In het Engels noemen ze het een ‘board breaker’. Dat is een geheel nieuwe item wat nog niet eerder in De Sims serie is gemaakt, als ik me niet vergis. Ik was er dan ook best verrast door. Als je Sim veel discipline heeft dan neemt hij/zij ook echt de tijd om zich te concentreren voordat hij/zij gaat slaan. Waarschuwing: dit kan uiteraard ook mis gaan, gelukkig had Chaz level 10 van de oosterse vechtkunst en de karaktereigenschap discipline.

Nadat we deze items hadden gezien was het helaas alweer het einde van de presentatie. Ondanks dat het was uitgelopen vond ik het veels te kort voor mijn gevoel. Ik vond het erg leuk om het spel te zien en ik voelde me super om 1 van de eerste te mogen zijn. Later op de middag zou er een open presentatie worden gehouden, helaas kon ik daar niet bij zijn omdat ik nog 2 tot 3 uur terug naar huis moest reizen. Daarnaast zouden ze niet veel nieuws vertellen, het enige nieuwe eraan was dat je in de middag wel foto’s mocht maken.

Ik wil Anita heel erg bedanken voor haar hulp, ik voel me bevoorrecht dat ik er bij mocht zijn. Het was een super leuke ervaring, hopelijk zullen er meer volgen in de toekomst!


Patricia – assistent webmaster S3N

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *