SN review: De Sims 3 Beestenbende (Xbox 360)

Al ongeveer tien jaar speel ik De Sims op de PC, maar nooit heb ik echt De Sims op de XBOX gedaan. Wel eens ‘The Urbz’ op de Playstation en één keer ‘De Sims 3’ op de Wii, maar nooit trok het mij echt om vaker te spelen dan één keer. Deze keer ging ik de uitdaging aan om toch eindelijk naar de console te gaan. Wil je lezen hoe dit mij is bevallen, lees dan maar gewoon door!

Met geen enkele verwachting deed ik de Xbox-360 aan, en ging lekker onder mijn met kittens bedrukte fleecedeken op de bank zitten. Het laadscherm zag er al erg mooi uit, het enige wat ik wel miste was de muziek tijdens het laden. Gelukkig was dat snel voorbij, want zodra je de optie krijgt om een ‘nieuw spel te starten’, begint de muziek al vrolijk te spelen en laadt het spel door naar CAS (Create A Sim). Daar krijg je, nadat een Sim is geladen, een pop-up: ‘Lessen: Sim Creëren’. Daarin wordt alles uitgelegd over wat je moet weten over het maken van een Sim. Als je er geïnteresseerd in bent, kan je de lessen volgen, maar ik had daar geen behoefte aan en klikte het gewoon weg en ging door naar de kleding.

Het viel mij op tijdens het aankleden van mijn Sim, dat er heel veel store spullen gewoon standaard in de Console versie zit. Iets wat mij verbaast, want dan zou het voor de PC versie ook gewoon standaard moeten worden! Nadat ik mijn Sim af had ging ik gelijk door naar een dier! Ik koos voor een poes, en zoals je waarschijnlijk al had verwacht, is je huisdier net zo aan te passen als op de PC. Van rare patroontjes op de vacht tot de kleur kots groen, alles is weer mogelijk met de console versie! Naast een volwasse en bejaarde kat, zoals op de PC, kan je op de XBOX versie ook kittens maken. Je kittens kunnen hier maar één eigenschap krijgen en mauwen voor de rest van tijd in je huis en meer kunnen ze niet.

Mijn huishouden was klaar, na heel wat prutsen en frummelen kostte dat uiteindelijk een uur om alles precies te maken zoals ik het wilde. Na een tweede laadscherm kwam de kaart van ‘Super Maple Coast’ weer in beeld. Nog steeds vind ik deze kaart erg schattig getekend, maar wat ik jammer vond is dat er maar twee huizen beschikbaar waren, om in te kunnen wonen. Normaal op de PC ben je namelijk gewend om uit een stuk of tien a twintig huizen te kiezen, of er zelf één te bouwen. Nadat ik beide huisjes had bekeken, deze twee huizen zijn overigens precies hetzelfde ingericht, kocht ik één van de twee en zo had mijn huishouden een huis.

Alle menu’s en opties waren even wennen, en nog steeds zijn het volgen van mijn dier en mijn sim, af en toe erg moeilijk. Er staan naar mijn gevoel iets te veel dingen in je beeldscherm, waardoor het op een klein beeldscherm, zoals ik heb, iets te druk wordt. Met allerlei schermpjes bedoel ik de basis behoeften, tijdspoeler, pauze, muren omhoog of laag en eventuele tips in de linker bovenhoek. Alles wordt weer duidelijk gemaakt met een tutorial over het leven van je Sim, en vanaf daar ben je klaar om te gaan en te laten wat je wil. En ook letterlijk doen wat je wil, want je zit aan niks vast.

De Sims 3 Beestenbende consoles release trailer (nederlands ondertiteld)

Tot je een baan neemt of een mysterie aanneemt, zelfs als je een mysterie aanneemt kan je Sim doen wat hij wil, en je kan je huisdier op onderzoek laten uitgaan. Tenzij je Sim een mysterie moet vervullen, dan heb je de Sim natuurlijk wel nodig. De mysteries zijn erg leuk bedacht en voegen ook echt iets toe aan je spel. Naar mijn idee kan je jezelf heel lang zoet houden met de mysteries, want zodra je er één heb vervuld wil je zo snel mogelijk door naar de andere.

De mysteries kan je een beetje vergelijken met de Quests van De Sims 3 Middeleeuwen (Voor de PC), stap voor stap krijg je een opdracht die je moet vervullen. En als deze dan vervuld is, ga je naar de volgende opdracht. Tussen je mysteries door moet je natuurlijk ook voor je dagelijkse behoeften zorgen, maar deze gaan niet zo snel leeg als op de normale versie van De Sims 3 voor op de PC. Wat natuurlijk een groot voordeel is!

Er zijn een heleboel parken waar je Sim heen kan gaan met zijn/haar huisdier, maar naast dat zijn er ook natuurlijk de standaard openbare kavels waar de Sims en hun huisdieren de boodschappen kunnen doen en een bezoek aan het theater kunnen brengen. Via de blauwe pijlen aan het einde van het kavel, schakel je om naar de kaart van Super Maple Coast, en kan je kiezen waar je heen gaat. Wanneer je een plek hebt gekozen, kan je daar direct heen, het duurt niet zo lang voor dat je Sim daar is. Alles laadt dus lekker snel door! Ook het laden van je spel als je de XBOX opstart, gaat lekker snel! Dat is dus een duidelijk pluspunt tegenover de PC versie!

Wanneer je een mysterie hebt behaald, wordt deze natuurlijk beloond. Hiervoor zijn verschillende dingen die je kan krijgen: Karma krachten, kleding of meubels. Naast dat je voorwerpen krijgt als je een mysterie hebt behaald, kan je de ‘achievement’ ook delen op Facebook. Dat kan natuurlijk alleen als je XBOX LIVE hebt, als je dit niet hebt, kan je dit ook niet! Verder kan je met XBOX live ook naar de Exchange, dat is een plek waar je jouw items online kan zetten en spullen van anderen bekijken!

Ook via de Exchange haal je de Limited Edition spullen op, hiervoor moet je een code intoetsen en je Limited Edition spullen worden gedownload. De spullen van de Limited Edition nemen niet veel ruimte in beslag en je krijgt er ook echt leuke dingen voor terug! Onder andere vachten! Je kan met deze vachten van je huisdier een tijger, panda, stinkdier en een robot maken!

Conclusie

Pluspunten

• Alles wordt goed uitgelegd, vooral voor beginners erg handig.
  • Je kan kittens/puppy’s maken.
  • Alle honden en katten van de PC versie zitten in ook deze versie.
  • Leuke extra vachten, alleen te krijgen bij de limited edition.

Minpunten

• Geen paarden.
  • Geen muis en toetsenbord, de controls zijn soms erg lastig.
  • Een te druk scherm, sommige opkomende vensters mochten echt minder.
  • Je hond of kat blaft/mauwt de hele tijd, hopelijk is dit alleen een vervelende bug?

Na een aantal uur te hebben gespeeld kan ik concluderen dat ik de XBOX versie van De Sims 3 Beestenbende een heel leuk spel vind! Iets wat ik eigenlijk niet had verwacht, omdat je veel negatieve dingen hoort over de console versies. Ondanks dat ik wat negatieve punten heb behandeld, zoals de controls, is het echt een leuk spel en de moeite waard om te kopen. Als ik het spel een cijfer moest geven zal dit van mij een 8 krijgen. Een dik verdiend cijfer!

Met dank aan EA Nederland voor De Limited Edition van De Sims 3 Beestenbende XBOX 360 versie! En dank aan jullie voor het lezen van dit artikel!

AnsjJ2