Sims Nieuws

Je kunt gewoon niet zonder!

Geplaatst onder De Sims 4 Eiland Leven

Meer informatie over De Sims 4 Eiland Leven via de EA Game Changers livestream

Via het EA Game Changers netwerk heb ik namens Sims Nieuws samen met alle andere EA Game Changers de kans gekregen meer over De Sims 4 Eiland Leven te leren tijdens een exclusieve livestream met SimGuruMorgan, SimGuruGeoff en SimGuruJill. Helaas mocht er absoluut geen beeldmateriaal van worden genomen, dus blijft het hier bij enkel de tekst.

Uiteraard is dit niet een allesomvattende beschrijving van het pakket; er zijn nog meer dan genoeg zaken die ik zelf nog moet ontdekken of waarover ik nog niet genoeg over weet, dus mijn excuses als het op sommige plekken een beetje rommelig overkomt. Bovendien kan het eventueel ook zijn dat er informatie niet helemaal correct is omdat ik niets mocht opnemen en het dus gebaseerd is op wat aantekeningen die ik in een uurtje heb gemaakt. Mochten er echter vragen zijn, dan kan ik die proberen te beantwoorden.

EA Game Changers

Sulani

Zoals al bekend wordt Sulani de nieuwe wereld uit De Sims 4 Eiland Leven. Sulani is een tropisch paradijs en is opgebouwd uit drie verschillende buurten. Qua grootte en opbouw is het daarmee vergelijkbaar met Del Sol Valley uit De Sims 4 Word Beroemd. Niet heel groot dus, maar op het eerste oog lijk je gelukkig aardig wat ruimte op zee te hebben. Want ja, Eiland Leven draait om het leven op zee, dus eindelijk kunnen Sims ook in dit deel van de serie de zee in. Helaas is dat voorlopig wel gelimiteerd tot Sulani. Voor nu ging het vooral om het werkend krijgen van de gehele gameplay waardoor bestaande werelden (nog) niet geüpgraded zijn. Het is echter wel iets waar naar wordt gekeken, met name bij toekomstige werelden.

De eerste buurt in Sulani is in feite gewoon een grote baai met groot strand waar de openbare kavels aan gelegen zijn. Hoewel ik over de meeste kavels niet heel veel over weet, is er in ieder geval een kleine bar en een strand – logischerwijs een nieuw kaveltype uit de uitbreiding – en vinden er dagelijks evenementen plaats zoals een viswedstrijd of het eilandfeest.

Op het strand vind je (naast een nieuwe tropische schommel) ligbedden en badlakens om op te liggen. De ligbedden zijn nieuw in De Sims 4 Eiland Leven, maar ook aan het basisspel zal één nieuwe ligstoel worden toegevoegd. Het is een tamelijk simpele, plastic ligstoel die in de standaard kleuren uit het basisspel komt. In de uitbreiding zelf zit nog een moderne ligstoel en een tropische ligstoel in de stijl van de wereld.

Badlakens zijn wel nieuw (helaas, yogamatjes zijn niet hetzelfde), maar functioneren hetzelfde als ligstoelen. Beide voorwerpen kun je namelijk gebruiken om op te liggen, te relaxen of op te zonnen. Hoe langer je zont, hoe bruiner je Sim zal worden. Daarbij laat de gedragen kleding zoals bikinis ook lijntjes achter, maar of je ook naakt kunt zonnen, dat weet ik niet. Zonnen geeft je Sim in eerste instantie een blije gemoedstoestand, maar al blijf je te lang liggen, dan gaat dat over in negatieve gemoedstoestanden en verbrand je Sim, vergelijkbaar met hoe dat gaat bij de sauna uit De Sims 4 Wellnessdag. Dat je Sim verbrandt kun je ook zien aan de rode gloed die van je Sim afkomt. Tussendoor kun je ook grappen uithalen met zonnende Sims door bijvoorbeeld een handafdruk met zonnebrand op hun buik achter te laten. Er zijn verschillende ‘patronen’ beschikbaar zoals onder andere ook nog tijgerprintjes.

Ook op zee kun je zonnen in een van de drie nieuwe opblaasbare ligbedden – eentje daarvan is een klassiek ligbed en eentje in de vorm van een walvis (en nog een onbekende derde). Pas wel op met ligbedden aangezien ze niet op een plek blijven maar langzaam wegdrijven. Maak je overigens geen zorgen als je een van deze spullen niet ophanden hebt: in de stad vind je verschillende kiosken waar je strandspullen kunt kopen.

De tweede buurt is de wat luxere woonbuurt waar je echt het gevoel van een tropisch paradijs krijgt. Het is namelijk een afgelegen lagoon met een prachtige zonsondergang waar vrijwel alle huizen in het water zijn gebouwd. De kavels zelf zitten daadwerkelijk deels in het water, dus ook op water kun je inderdaad bouwen. Je kunt op water zo boten – de klassieke catamaran of de moderne jetski – of funderingen plaatsen. De nieuwe fundering uit dit pakket hebben we al kunnen bewonderen in de trailer en bestaat uit verschillende houten pilaren. Boten zijn verder handige voorwerpen omdat ze in het inventaris van je Sim passen en je er overal mee kunt gaan vissen. Je bent daarmee dus niet langer gelimiteerd tot de visbordjes waarmee we inmiddels allemaal bekend zijn.

Vanuit je huis kun je hier meteen de zee op en de wereld verkennen. In de zee vind je in ieder geval twee speciale soort boeien. De eerste soort boei vind je rond koraalriffen en geeft aan dat je er kunt gaan snorkelen. Tweemaal per dag vind je hier ook de nu-al-geliefde dolfijnen. Met dolfijnen kun je een vriendschappelijke band opbouwen door met ze te communiceren. Hoe beter die band, hoe meer trucjes je ze kunt laten uitvoeren. Twee van die trucjes zijn bijvoorbeeld dansen en het opgraven van schatten. Vers gevangen vis kun je rechtstreeks aan de dolfijnen voeren; bij kleine vissen zou er ook een animatie te zien zijn dat je Sim de vis daadwerkelijk in de bek van de dolfijn gooit. Pas echter op wanneer je in zee bent want er zwemmen ook haaien! Nieuw is dat Sims hierbij ook in het water reageren op wat er in de omgeving gebeurt zoals angst in dit geval of rillingen als het water koud is.

Qua vangbare vissen zouden er een boel nieuwe vissoorten moeten zijn, al heb ik daar geen informatie over. Er zou in ieder geval een extreem zeldzame en gevaarlijke vis moeten zijn… Verder is de tweede boei die je in zee tegen kunt komen, een duikboei, maar ook daar heb ik geen verdere informatie over.

In de laatste buurt van Sulani kun de ultieme droom van het leven op een compleet eigen eiland. Ja, er is een vulkaan, maar dat hoort het toch ook bij? In ieder geval is ook hier de buurt aardig aangekleed en vind je hier bijvoorbeeld een speciale waterval om in de douchen of met de aanwezige kikkers te spelen. Daarnaast is het een nieuwe o jaa-plek, al mag wel gezegd worden dat de animatie daarvan ietwat vreemd is. Beide Sims duiken dan immers onderwater en verblijven daar tijdens de gehele activiteit. Hoe ze dat dan overleven weet niemand…

Status van de wereld

Afhankelijk van hoe schoon de wereld is, kan het qua uiterlijk veranderen. We zagen tijdens de trailer al dat de stranden rommelig konden worden, maar ook de zee en het leven daarin zelf wordt erdoor beïnvloed.

In totaal zijn er drie verschillende niveaus en het derde niveau schijnt volgens de SimGurus lastig zijn om te behalen. Om je te helpen is er in ieder geval een speciaal doel aan gewijd. In de laatste en schoonste staat zul je in ieder geval schilpadden zien zwemmen op bepaalde plekken en zie je `s avonds op sommige plekken in de zee bioluminescentie (blauw licht dat wordt uitgezonden) van alle aanwezige algen.

ZeemeerSims

Net als bij De Sims 3 Exotisch Eiland komt ook De Sims 4 Eiland Leven met zeemeerSims. Vergelijkbaar met vampiers uit De Sims 4 Vampieren zijn zeemeerSims een nieuwe levensstaat. Ook zijn ze op een soortgelijke manier te herkennen: zeemeerSims hebben namelijk een ring om hun Plumbob heen. Op land hebben zeemeerSims benen, maar zodra ze het water ingaan ruilen ze die in voor een staart. Het zijn twee verschillende vormen die ook in Creëer-een-Sim allebei apart aan te passen zijn. De staarten zelf zijn redelijk uitgebreid qua detaillering. Ook hebben zeemeerSims keuze uit eigen pupilsoorten en een nieuw soort haaientanden.

Laten we eerst maar beginnen met het belangrijkste verschil in levenswijze tussen gewone Sims en zeemeerSims: hygiëne wordt namelijk vervangen door hydratatie, vergelijkbaar met plantSims. Hydratatie neemt langzaam af zolang Sims op het land zijn en kan uiteraard het beste worden aangevuld door het zwemmen in de zee. Ook het drinken van een glas water of het nemen van een douche of bad geeft je een beetje hydratatie.

Tot zover eigenlijk nog weinig verrassingen. Gelukkig verandert dat met de speciale krachten voor zeemeerSims. Over veel van de krachten kregen we nog geen informatie, maar dit is in ieder geval beschikbaar:

  • Oceaan vloek oproepen creëert een zwart gat onder de Sim waarop je het uitvoert. De betreffende Sim wordt erin weggezogen en komt even later weer boven. Bij niet-zeemeerSims zal dit alle behoeftes flink omlaag halen, dus laat het geen twee keer gebeuren!
  • Oproep van de Sirene lijkt hetzelfde te doen, maar dan trekt je Sim de andere Sim zelf onder en lijken de effecten wat minder erg. Het precieze verschil kan ik niet zeggen.
  • Ook op het land zijn er speciale krachten zoals Lullaby van de Sirene. Hiermee zing je een speciale melodie voor de andere Sim wat verschillende gemoedstoestanden zoals gespannen of geïnspireerd kan opleveren.

Uiteraard kun je niet eindeloos je krachten blijven gebruiken; het gebruik kost namelijk hydratatie. Krachten ontwikkelen Sims vanaf het moment dat ze tienerSims zijn, maar ook daarvoor kunnen ze al zeemeerSims zijn door bijvoorbeeld twee zeemeerSims als ouders te hebben. Goede Sims kunnen daarnaast uiteraard geen gemene krachten gebruiken en vice versa. Ook zijn sommige krachten afhankelijk van de status van de wereld.

Een ander voordeel voor zeemeerSims is dat ze de snelste zwemmers zijn. Net zoals loopstijlen komt De Sims 4 Eiland Leven ook met verschillende zwemstijlen voor gewone Sims. Afhankelijk van het fitnessniveau van je Sims en hoeveel hij heeft gezwommen ontgrendel je snellere zwemstijlen en zwemstijlen die minder energie vereisen.

Bouwen

In bouwen vind je voornamelijk voorwerpen in de eilandstijl. Het zijn voorwerpen gemaakt van veelal natuurlijke materialen en daardoor relatief simpel. Een houten tafelblad bevat bijvoorbeeld nog ruwe, onafgewerkte randen en ook de badkuip is slechts een geroest stalen kuip zelf. Veel kan ik hier op dit moment echter niet over vertellen, omdat vooral de nieuwe zaken uitgelicht werden.

Nieuwe voorwerpen

Naast de eerdergenoemde voorwerpen waren er nog een paar andere nieuwe voorwerpen te herkennen:

  • Allereerst maakt het kampvuur uit De Sims 4 Beleef het Samen zijn herintrede in Eiland Leven. Het heeft geen nieuwe interacties gekregen, maar paste simpelweg zo goed bij het pakket dat het niet kon ontbreken. Ook het vuurdansen keert dus terug.
  • Een item dat sterk lijkt op het kampvuur is de barbecue in het zand (ik heb geen idee hoe dit precies heet). Hierop kun je speciale eilandgerechten (met veelal vis) grillen. In tegenstelling tot een reguliere barbecue dek je je gerechten hierbij af met wat bladeren en moet je vervolgens een tijdje wachten voordat het klaar is.
  • Plafondventilators hadden we natuurlijk al, maar die krijgen in dit pakket een extra functionaliteit. Ventilatoren zorgen er namelijk voor dat je Sim sneller droogt nadat hij uit het water komt. Ook komt het pakket daardoor met een eigen ventilator.
  • Waar de nieuwe fundering met palen al aan bod was gekomen, komt het pakket ook met glazen vloeren. Die kun je op de fundering plaatsen en zo rechtstreeks naar het water kijken. Qua functionaliteit lijkt het gelijk aan de glazen daken.

Kaveleigenschappen

Wat bovendien opvalt is dat er een hoop nieuwe kaveleigenschappen met het uitbreidingspakket lijken te komen. Hoeveel precies, dat weet ik niet, maar de SimGurus zijn er in ieder geval erg enthousiast over.

Het leuke is dat de eerste twee kaveleigenschappen die werden uitgelicht allebei gratis aan het spel worden toegevoegd. Tegenover de basis kaveleigenschappen zijn dit denk ik de meest uitgebreide kaveleigenschappen die straks in het basisspel te vinden zulen zijn:

  • Allereerst hebben we een opvallende kaveleigenschap Kleren optioneel welke je tegen zult komen in de bar in de stad. Zoals de naam al wel weggeeft, hoeven Sims op deze kavel geen kleren te dragen. Er zijn dus ook geen negatieve gemoedstoestanden omdat andere Sims je naakt zien, al zullen niet alle Sims even snel hun kleren uittrekken. Introverte Sims zijn bijvoorbeeld enigszins terughoudend, maar na wat drankjes in de bar kan dit veranderen. Geen zorgen, er is ook aan de kinderen gedacht, maar hoe en wat, dat werd niet bekend.
  • De tweede eigenschap zal leuk zijn voor Simmers die houden van wat extra uitdaging: Van het net af. Hierbij is het simpelweg het doel om te leven zonder water en elektriciteit waar dan tegenover staat dat je die rekeningen ook niet hoeft te betalen. Om je het leven wat makkelijker te maken wordt in bouwen verteld welke voorwerpen in dit geval wel en niet werken.

Later kwam ook nog een derde kaveleigenschap aan bod die wel exclusief bij De Sims 4 Eiland Leven hoort:

  • Vulkanische activiteit geeft aan dat er een vulkaan actief is in de omgeving. Degene die de trailer goed ebben bekeken weten dat er een vulkaan is in Sulani en de kavel die aan de voet ervan ligt heeft deze eigenschap verplicht. Vergelijkbaar met Aardbevingszone uit De Sims 4 Stedelijk Leven kunnen er uitbarstingen van verschillende sterktes zijn wat dan resulteert in een kleinere of grotere meteorietenregen. Meteorieten aanraken is meteen na inslag niet heel slim, maar zodra ze afgekoeld zijn kun je ervoor kiezen ze als decoratie in huis te gebruiken of ze open te hakken. Dat laatste is een manier om verschillende ‘geologische schatten’ te verzamelen; in ieder geval kristallen kunnen op deze manier worden verzameld.

Of er nog meer kaveleigenschappen zijn, is niet bekend.

Creëer-een-Sim

Net zoals in bouwen vind je ook in Creëer-een-Sim veel eilandse klederdracht waarvan ik ook hier niet veel meer dan een eerste indruk kan delen. Van de simpele kokosnootbeha .

Qua karaktereigenschappen komt het pakket met Kind van het eiland en Kind van de Oceaan. Met deze karaktereigenschappen krijg je een voordeel bij het leven op respectievelijk het land of op zee.

Tijdens de aankondiging op EA Play was al te zien dat er in Creëer-een-Sim een knop zit om karaktereigenschappen willekeurig te genereren. Daarvan is nu ook de bevestiging gekomen dat die functie straks voor iedereen beschikbaar zal zijn.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je kunt ook inloggen om een reactie te plaatsen.

Je kunt de volgende HTML elementen en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>