De Sims 3 in de klas: interview met AnoeskaB

Inleiding

Bijna een jaar lang zijn 4 Nederlandse De Sims 3 Custom Content maaksters (Angela, AneuskaB, Kyta en Mutske) voor EA Nederland en Codename Future bezig geweest met het maken van allerlei objecten voor in De Sims 3.

En het resultaat mag er zijn: vanaf 1 december 2010 kunnen leerlingen in leerjaar 2 en 3 van VMBO, HAVO en VWO een lessenserie volgen over duurzaamheid op basis van De Sims 3. Dit allemaal met het landelijke programma Natuur en Milieu Educatie; in die lessen kom je de objecten die gemaakt zijn dus tegen. Het is voor de eerste keer dat in Nederland een bekende videogame wordt gebruikt in het onderwijs.

De grote set objecten die Angela, AnoeskaB, Kyta en Mutske hebben gemaakt zullen gratis te downloaden zijn. In totaal zijn het ongeveer 65 downloads: een deel ervan zal hier op Sims 3 Nieuws te downloaden zijn en een ander deel op The Sims Resource. Net als in de lessen op de scholen zullen de thema’s (water, energie, groen, afval, CO2 en de samenhang daartussen) terug te vinden zijn in de gemaakte downloads. Dus ook als je niet meer op school zit is dit wel interessant genoeg om eens allemaal te lezen en natuurlijk je De Sims 3 game een ‘groener’ tintje te geven.


S3N: Kunnen je jezelf even voorstellen? En hoelang speel je De Sims al?

AnoeskaB: Mijn naam is Gea, maar ik ben in de Sims community beter bekend als AnoeskaB. Sinds maart 2007 ben ik Featured Artist bij The Sims Resource. Ik woon in het noorden van Nederland, in een leuk Drents dorpje. Ik speel De Sims sinds 2005, en daarvoor heb een aantal jaren SimCity gespeeld.

S3N: Je bent dus een Custom Content maaksters? Alleen voor De Sims 3 of maak je al langer spullen, bijvoorbeeld ook voor De Sims 2?

AnoeskaB: Ik ben eind 2006 begonnen met het maken van Custom Content voor De Sims 2. Eerst een paar recolors, maar al snel daarna ben ik begonnen met maken van object meshes.

S3N: Klopt het dat spullen maken voor De Sims 3 veel lastiger is dan spullen maken voor De Sims 2. En wat zijn in het algemeen de makkelijkste spullen om te maken en wat de lastigste?

AnoeskaB: Voor beginners zal het zeker lastiger zijn, er zijn veel meer technieken waar je rekening mee moet houden om er voor te zorgen dat je objecten er ook met een ander patroon goed uit zien. Het maken van een goede uv-map (die aangeeft waar en hoe een textuur op het object wordt geplaatst) is ontzettend belangrijk voor De Sims 3.

Ook moet je er bij de Sims 3 rekening mee houden dat de hele buurt open is. De computer moet dus veel meer objecten tegelijk weergeven dan bij Sims 2. Om er voor te zorgen dat het spel niet te traag wordt, moet je voor ieder object 2 meshes maken: 1 gedetailleerd voor dichtbij, en 1 voor ver weg.

Het makkelijkst om te maken is waarschijnlijk een eenvoudige tafel. Dat is iets waar je als beginner het beste mee kan beginnen. Als je het ontwerp simpel houdt, dan kun je je helemaal concentreren op het maken van een correcte uv-map en texturen. Als je dat eenmaal helemaal onder de knie hebt, dan zal het niet zo lastig zijn om ook wat ingewikkelder objecten te maken. Afgezien van ingewikkelde meshes zoals bijvoorbeeld een auto, is één van de lastigste objecten om te maken voor de Sims 3 waarschijnlijk een schaaktafel.

Net als een aantal andere objecten heeft de schaaktafel zogenoemde geostates. Dat betekent dat de vorm van het object af en toe verandert (in dit geval de schaakstukken die in een andere positie staan). De schaaktafel heeft veel meer van die geostates dan bijvoorbeeld een boekenkast. En bovendien wijkt de manier waarop EA die geostates voor de schaaktafel heeft gedaan ook iets af van die van andere objecten. Het gevolg is dat het heel lastig is om al die geostates toe te wijzen. Ik heb er net 1 gemaakt (nog niet gepubliceerd), en het heeft me ongeveer 8 uur (en een flinke hoofdpijn!) gekost om al die geostates te doen.

S3N: Wat is de mooiste download die je gemaakt hebben en op welke download was je het meest trots, bijvoorbeeld omdat het lastig te maken was?

AnoeskaB: Oei, het is moeilijk om van mezelf te zeggen wat mijn mooiste download is! Ik houd er van om detail toe te voegen aan een object, en als dat redelijk goed lukt, dan ben ik best trots op! Ik denk dat ik het meest tevreden ben met mijn Farming set en de Twygo Nursery.

S3N: Heb je nog wel tijd om echt De Sims te spelen of ben toch meer bezig met dingen maken?

AnoeskaB: Af en toe speel ik nog wel eens De Sims 3. Het levert vaak ook ideeën op voor nieuwe objecten, zoals een klein wiegje voor baby’s, kleding- en boekenkasten die niet zo veel ruimte innemen of gewoon bepaalde decoratie objecten die ik in het spel mis.

S3N: Zijn er eigenlijk veel Nederlandstalige Custom Content makers? Ik denk dat de meeste daarvan dan actief zijn op Engelstalige sites en forums?

AnoeskaB: Ik weet niet precies hoeveel Nederlandse Custom Content makers er zijn, maar ik denk dat we als klein landje wereldwijd aardig meetellen wat betreft het maken van custom content voor de Sims 3. En het klopt inderdaad dat de meeste daarvan (ook) actief zijn op Engelstalige sites. Het is als Custom Content maker ontzettend leuk om contact te hebben met andere creators, om ervaringen uit te wisselen en elkaar te helpen als dat nodig is.

S3N: Het Sims team in Amerika schijnt te werken aan weer(somstandigheden) voor in De Sims 3, een soort Sims 3 Seizoenen dus. En ook voor De Sims middeleeuwen kan er waarschijnlijk Custom Content gemaakt gaan worden. Ik kan me voorstellen dat dat wel werkt op jullie fantasie voor het maken van spullen voor in het spel?

AnoeskaB: Die weersomstandigheden staan hoog om mijn verlanglijstje voor de Sims 3, dus ik hoop echt dat dat door gaat! Hoe we daar als Custom Content makers op kunnen inspringen is nog even afwachten, maar ik zie best wel wat mogelijkheden!


S3N: Nederlandse Custom Content makers konden in december 2009 (ja ja alweer bijna een jaar geleden) reageren op een oproep van EA Nederland. Jullie zijn uiteindelijk uitgekozen om mee te gaan werken aan een Custom Content project. Hoe is dat allemaal begonnen eigenlijk?

AnoeskaB: Het is begonnen met die oproep van EA voor Custom Content makers die ervaring hadden met het maken van nieuwe objecten. Angela, Anja en ik kenden elkaar al van TSR, en we werden gelijk helemaal enthousiast! Nadat we daar op gereageerd hadden, hebben we heel lang niets gehoord. We waren er op een gegeven moment al vanuit gegaan dat het hele project niet door zou gaan.

Totdat we in het voorjaar opeens toch bericht kregen. In dat bericht zagen we dat Kyta ook was uitgekozen en uiteraard hebben we direct contact met haar opgenomen zodat we samen al wat over het project konden gaan brainstormen.


De promotie screen van de spullen die AnoeskaB heeft gemaakt voor ‘De Sims 3 in de klas’.

| De Sims 3 in de klas – Codename Future set van AnoeskaB op TSR- 17 items |


S3N: Wisten jullie meteen wat voor spullen er gemaakt moesten worden? Konden jullie zelf veel bepalen of had EA Nederland al van te voren bedacht dat ze die en die spullen wilden hebben?

AnoeskaB: Tijdens de ontmoeting op het hoofdkantoor van EA hebben we een lijst gekregen van voorwerpen die gemaakt moesten worden. Die was al eerder door EA en Codename Future samengesteld.

S3N: Wat voor tools hebben jullie gebruikt om de spullen te maken? Waar jullie altijd mee werken of waren er speciale tools waar EA ook mee werkt?

AnoeskaB: We hebben gebruik gemaakt van de tools die we altijd gebruiken: TSR Workshop en voor een paar objecten ook S3PE. Verder uiteraard ook de programma’s die we gebruiken voor het meshen en de texturen, in mijn geval Wings 3D en The Gimp. Helaas hebben we niet kunnen werken met de tools van EA. Dat zou echt geweldig zijn geweest om te zien hoe ze zelf hun objecten maken!

S3N: Hoe was de samenwerking met EA Nederland, hebben jullie op hun kantoor spullen gemaakt of gewoon lekker thuis?

AnoeskaB: We hebben alle objecten gewoon thuis gemaakt, en in 3 batches opgestuurd naar EA. Uiteraard hadden we wel contact met EA, via e-mail.

S3N: Klopt het dat alle spullen door het Amerikaanse Sims 3 team zijn bekeken en goedgekeurd? En hoeveel uur hebben jullie wel niet besteed aan het maken van alle spullen?

AnoeskaB: Ja, dat was een enorme verrassing! We hadden hier zelf ook niet op gerekend. We dachten dat het alleen door EA Nederland en door Codename Future bekeken zou worden. Tijdens de preview van Sims 3 Ambities kregen we te horen dat de Sims 3 Studio in San Francisco onze objecten bekeken hadden en dat ze onder de indruk waren. Ik denk dat dat wel het mooiste compliment is dat je als Custom Content maker kunt krijgen!

Het aantal uren dat ik er aan gewerkt heb, heb ik niet echt bij gehouden. Maar het zijn er in ieder geval een flink aantal!

S3N: Scholieren kunnen dus vanaf 1 december 2010 jullie spullen op school gebruiken in het De Sims 3 in de Klas project. Is dat geen gek idee, we hebben het hier vast over duizenden scholieren!

AnoeskaB: Ik denk niet de scholieren er bij stil staan dat de objecten door ons gemaakt zijn, maar het is in ieder geval ontzettend leuk om te weten dat onze objecten door zoveel scholieren gebruikt worden.

S3N: Alles draait hier om natuur en milieu: gaan jullie daar zelf bewust mee om? En de Sims waarmee jullie altijd spelen?

AnoeskaB: Ja, ik ga daar zelf best bewust mee om. Ik woon in een bosrijke omgeving en ik vind het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de natuur die we hebben.
Tijdens het spelen van De Sims houd ik er niet zo heel veel rekening mee, maar ik vind de extra karaktereigenschappen voor milieubewuste sims wel heel leuk.

S3N: Jullie hebben flink wat spullen gemaakt: jullie mogen er allemaal 1 uitkiezen waar je het meest trots op bent of waarvan je vind dat die het meest geslaagd is.

AnoeskaB: De PullieWullie Pullover en de Multitas vind ik zelf erg leuk. Het zijn allebei kledingkasten, maar dan net even anders dan wat je normaal in het spel ziet. Bij de PullieWullie Pullover schuif je de pullover uit en bij de Multitas open je de tas, in plaats van dat je een lade opent. Je kunt er bij beide ook nog wat andere decoratie spulletjes op zetten, wat handig is als je er van houdt om je huis zo veel mogelijk te decoreren.

S3N: Alle spullen mogen jullie delen met al die andere Simfans: die zijn toch wel gratis hoop ik?

AnoeskaB: Ja, alle objecten worden op The Sims Resource en Sims 3 Nieuws geplaatst, en zijn voor iedereen gratis te downloaden.

S3N: Wil je nog iets kwijt aan onze lezers waarvan je vind dat ze dat echt moeten weten?

AnoeskaB: Het hele project was gewoon een geweldige ervaring! Het komt niet vaak voor dat EA creators uit de community vraagt om iets voor ze te maken, dus het was absoluut fantastisch om mee te maken. Ik hoop dat de lezers van Sims 3 Nieuws veel plezier hebben met de objecten die we gemaakt hebben.


klik hier om terug te gaan naar ‘De Sims 3 in de klas’ informatie pagina.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *