De Sims 3 in de klas: interview met Mutske

Inleiding

Bijna een jaar lang zijn 4 Nederlandse De Sims 3 Custom Content maaksters (Angela, AnoeskaB, Kyta en Mutske) voor EA Nederland en Codename Future bezig geweest met het maken van allerlei objecten voor in De Sims 3.

En het resultaat mag er zijn: vanaf 1 december 2010 kunnen leerlingen in leerjaar 2 en 3 van VMBO, HAVO en VWO een lessenserie volgen over duurzaamheid op basis van De Sims 3. Dit allemaal met het landelijke programma Natuur en Milieu Educatie; in die lessen kom je de objecten die gemaakt zijn dus tegen. Het is voor de eerste keer dat in Nederland een bekende videogame wordt gebruikt in het onderwijs.

De grote set objecten die Angela, AnoeskaB, Kyta en Mutske hebben gemaakt zullen gratis te downloaden zijn. In totaal zijn het ongeveer 65 downloads: een deel ervan zal hier op Sims 3 Nieuws te downloaden zijn en een ander deel op The Sims Resource. Net als in de lessen op de scholen zullen de thema’s (water, energie, groen, afval, CO2 en de samenhang daartussen) terug te vinden zijn in de gemaakte downloads. Dus ook als je niet meer op school zit is dit wel interessant genoeg om eens allemaal te lezen en natuurlijk je De Sims 3 game een ‘groener’ tintje te geven.


S3N: Kun je jezelf even voorstellen? En hoelang speel je De Sims al?

Mutske: Ik ben dus Mutske. En zolang ik me kan herinneren, al vanaf De Sims 1. Dus das al behoorlijk lang geleden.

S3N: Je bent dus Custom Content maakster? Alleen voor De Sims 3 of maak je al langer spullen, bijvoorbeeld ook voor De Sims 2?

Mutske: Ik ben begonnen voor De Sims 2. Ergens half 2005. Was toch best moeilijk, ik had nog nooit iets gedaan op het gebied van 3D. Maar veel tutorials bekeken en veel veel oefenen.

S3N: Klopt het dat spullen maken voor De Sims 3 veel lastiger is dan spullen maken voor De Sims 2. En wat zijn in het algemeen de makkelijkste spullen om te maken en wat de lastigste?

Mutske: Het is niet lastiger vind ik, alleen wel meer werk, omdat je ook een mesh moet maken met low poly. En ook de UVmap (texture) maken: dus hoe komt een hout structuur op de tafel. Daar gaat vaak toch wel heel veel tijd in zitten. Ik zou niet weten wat lastig of moeilijk is. Ik vind het zelf erg leuk om EA objecten uit te breiden, dat heb ik veel gedaan met de ramen en deuren van EA.

S3N: Wat is de mooiste download die je gemaakt hebt en op welke download was je het meest trots, bijvoorbeeld omdat het lastig te maken was?

Mutske: Mijn Tilsia serie vond ik erg leuk om te doen, maar ook alle ramen en deuren. Ik vind het moeilijk te kiezen.

S3N: Hebben je nog wel tijd om echt De Sims te spelen of ben je toch meer bezig met dingen maken?

Mutske: Had ik maar meer tijd… Ik vind het spel zo leuk, maar er gaat toch wel erg veel tijd in het creeeren zitten. Maar als er een nieuw EP uitkomt, probeer ik toch altijd wel even te spelen.

S3N: Zijn er eigenlijk veel Nederlandstalige Custom Content makers? Ik denk dat de meeste daarvan dan actief zijn op Engelstalige sites en forums?

Mutske: Nou wij zijn al met zijn vieren, ik weet dat er wel meer zijn. Wij zijn een creatief landje.

S3N: Het Sims team in Amerika schijnt te werken aan weer(somstandigheden) voor in De Sims 3, een soort Sims 3 Seizoenen dus. En ook voor De Sims middeleeuwen kan er waarschijnlijk Custom Content gemaakt gaan worden. Ik kan me voorstellen dat dat wel werkt op jullie fantasie voor het maken van spullen voor in het spel?

Mutske: Geweldig!!! Regen en sneeuw!!!! Ja inderdaad, we roepen al langer om seizoenen en dieren zou ook helemaal geweldig zijn.


S3N: Nederlandse Custom Content makers konden in december 2009 (ja ja alweer bijna een jaar geleden) reageren op een oproep van EA Nederland. Jullie zijn uiteindelijk uitgekozen om mee te gaan werken aan een Custom Content project. Hoe is dat allemaal begonnen eigenlijk?

Mutske: Nou ik zag de oproep staan bij nieuws, en heb gelijk contact gezocht met Angela en Gea (AnouskaB). We hebben toen besproken om alle 3 te reageren. Nou als je dan alle 3 bericht krijgt dat je mee mag doen, was helemaal geweldig!!!

S3N: Wisten jullie meteen wat voor spullen er gemaakt moesten worden? Konden jullie zelf veel bepalen of had EA Nederland al van te voren bedacht dat ze die en die spullen wilden hebben?

Mutske: Toen we die bewuste dag bij EA op kantoor zijn geweest met zijn vieren, hebben we het dus al gelijk te horen gekregen wat het project in hield. We wisten dus toen wat er gemaakt moest worden, en thuis achter skype hebben we dus besloten wie wat ging maken.


De promotie screen van de spullen die Mutske heeft gemaakt voor ‘De Sims 3 in de klas’.

| De Sims 3 in de klas – Codename Future set van Mutske op TSR – 16 items |


S3N: Wat voor tools hebben jullie gebruikt om de spullen te maken? Waar jullie altijd mee werken of waren er speciale tools waar EA ook mee werkt?

Mutske: We hebben dus gewerkt met de tools waar we altijd mee werken: TSR Workshop. Zonder was echt niet gelukt voor mij. Ik werk zelf alleen maar met de TSR Workshop.

S3N: Hoe was de samenwerking met EA Nederland, hebben jullie op hun kantoor spullen gemaakt of gewoon lekker thuis?

Mutske: Gewoon lekker thuis natuurlijk, niks beters dan je eigen pctje.

S3N: Klopt het dat alle spullen door het Amerikaanse Sims 3 team zijn bekeken en goedgekeurd? En hoeveel uur hebben jullie wel niet besteed aan het maken van alle spullen?

Mutske: Heel wat uren, maar ik vond het helemaal geweldig om dit te mogen doen. Samen met zijn vieren waren we toch wel een geweldig team!! Toch ook wel gaaf dat het Amerikaanse Sims 3 team naar onze spulletjes hebben gekeken!!

S3N: Scholieren kunnen dus vanaf 1 december 2010 jullie spullen op school gebruiken in het De Sims 3 in de Klas project. Is dat geen gek idee, we hebben het hier vast over duizenden scholieren!

Mutske: Ja, is wel een gek idee, maar dat is natuurlijk ook met de objecten die je maakt en die te downloaden zijn. Het idee dat die over de hele wereld gaan….

S3N: Alles draait hier om natuur en mileu: gaan jullie daar zelf bewust mee om? En de Sims waarmee jullie altijd spelen?

Mutske: Zelf probeer ik in RL wel mileu bewust te zijn, maar helaas, de sim waar ik altijd mee speel (zie Avatar) is niet zo mileu bewust. Ze smijt met motherlode, dat wil je niet weten, alleen maar om het beste te kunnen hebben, dus ook de auto’s.

S3N: Jullie hebben flink wat spullen gemaakt: jullie mogen er allemaal 1 uitkiezen waar je het meest trots op bent of waarvan je vind dat die het meest geslaagd is.

Mutske: Dat is toch mijn cv ketel. Ik heb ooit gewerkt voor een bedrijf dat cv ketels verkocht, dus die wilde ik erg graag maken. Maar mijn groene kliko vind ik toch ook wel erg leuk.

S3N: Alle spullen mogen jullie delen met al die andere Simfans: die zijn toch wel gratis hoop ik?

Mutske: Tuurlijk!!!!!

S3N: Willen je nog iets kwijt aan onze lezers waarvan je vind dat ze dat echt moeten weten?

Mutske: Ik zou het niet weten, ik hoop alleen dat ze gewoon veel plezier aan de sims kunnen beleven en ook aan onze spulletjes!!!


klik hier om terug te gaan naar ‘De Sims 3 in de klas’ informatie pagina.

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *