Je kunt gewoon niet zonder!

SN Review: De Sims 4 Honden en Katten

Waarschijnlijk toch wel de meest gewilde uitbreiding voor De Sims 4: huisdieren. Ruim drie jaar na de release maken de vertrouwde viervoeters dan eindelijk hun intrede in de vorm van het uitbreidingspakket De Sims 4 Honden en Katten. Geen paarden ditmaal, maar daarvoor in de plaats zitten andere features zoals het runnen van een dierenkliniek in het uitbreidingspakket. Meer hierover vertellen we je in deze review over De Sims 4 Honden en Katten!

Met dank aan EA voor het verlenen van vervroegde toegang tot het uitbreidingspakket. Dit heeft geen invloed gehad op de uiteindelijke beoordeling van het spel.

EA Game Changers

Honden en Katten

Het zal niemand verbazen dat honden en katten de belangrijkste nieuwe feature zijn uit De Sims 4 Honden en Katten. Huisdieren kun je adopteren of zelf maken in Creëer-een-Huisdier. Uiteraard is dat tweede het leukste, dus daar beginnen we deze review dan ook mee.

Creëer-een-Huisdier

Creëer-een-Huisdier
Een aantal verschillende hondenrassen.

Na alle excentrieke creaties die we voorbij hebben zien komen van SimGuru’s en SimsCamp-ers keek ik zeer uit naar Creëer-een-Huisdier. In het bijzonder vanwege de ‘terugkeer’ van Creëer-een-Stijl in De Sims 4. Op de vacht van huisdieren kun je je namelijk echt helemaal uitleven! Je kunt er vlekken mee maken, schrammen mee creëren, of gewoon een soort tatoeages voor je huisdieren mee maken. Er zijn wat gevlekte basisvormen, maar ook wat meer unieke vormen als sterretjes of zelfs een cactus. Zie ook de screen hieronder voor (een deel van) de opties. Vaak kies je een ras als basis en kun je er op deze manier zelf nog een eigen draai aan geven, al is dat met de keuze die je al hebt, vaak niet eens nodig. Voor deze review heb ik er daarom ook nog niet heel veel uurtjes in kunnen steken omdat ik meer tijd wilde steken in de gameplay, maar ik weet zeker dat je je met deze tool alleen al flink wat uurtjes kunt vermaken.

Creëer-een-Huisdier: Verftool
Met de verftool kun je zelf nog wijzigingen zoals schrammen of extra vlekken aanbrengen op de vacht van je huisdier. Het is een krachtige tool, maar zeker niet eenvoudig. Een simpele vlek kost je namelijk al aardig wat tijd om goed te krijgen.

Helaas blijf de verftool overigens wel enkel bij de vacht, al is dat geen nadeel dat je het uitbreidingspakket kunt aanrekenen. Dat zou namelijk betekenen dat alle voorwerpen tot nu toe zouden moeten worden aangepast. Het maakt wel dat Creëer-een-Huisdier een hoogstandje is in De Sims 4 en ook absoluut een vooruitgang in vergelijking met zijn voorgangers.

Creëer-een-Huisdier
Een aantal verschillende kattenrassen.

Het aantal rassen waar je uit kunt kiezen is zeer degelijk. Klein, groot, dik, dun, gevlekt, effen, het zit er allemaal wel bij. Ik zit zelf niet zo in de honden- en kattenrassen, dus ik durf niet te zeggen of er echt populaire rassen missen, al kun je die desondanks zonder al te veel moeite zelf maken en opslaan voor later via de verftool.

Creëer-een-Huisdier
Losse lichaamsdelen kunnen net zoals bij Sims nog apart worden gekozen en naar wens worden gekneed.

De volgende stappen bij het maken van huisdieren lijken weer heel veel op het maken van Sims; vrijwel alle plekken kun je namelijk nog naar wens kneden of kiezen uit een van de standaard opties. Je kunt bijvoorbeeld selecteren hoe harig je huisdier is, hoe z’n lichaamsbouw is, en hoe de vorm van zijn kop eruitziet. Die laatste twee kun je later nog wat meer naar wens kneden, maar het idee is hetzelfde als bij Creëer-een-Sim. Vereist verder weinig uitlegt, denk ik. Ook fijn is dat je daarbij je huisdier in verschillende poses kunt zetten (zie de balk bovenaan). Je kunt je huisdier normaal laten staan, rechtop laten staat, laten zitten, en laten liggen. Dan kun je wat gemakkelijker zien hoe je keuzes eruitzien in de verschillende poses.

Creëer-een-Huisdier
Een kat in een drakenkostuum inderdaad.

Wat interessanter zijn de kledingstukken die je je huisdieren aan kunt doen. Je kunt ze zo een outfit geven evenals een accessoire voor op hun hoofd en een halsband. Misschien een tikkeltje kinderachtig af en toe – een sushirol of taco bijvoorbeeld – al heeft het ook weer wat schattigs, zeker bij de kleinere huisdieren. Overigens zijn er genoeg simpelere opties zoals een wollen trui of een sjaal die iets minder nadrukkelijk aanwezig zijn.

Creëer-een-Huisdier: outfits
Wat serieuzere opties zijn bijvoorbeeld een sjaal of een simpele halsband.

Huisdieren maken nu overigens deel uit van je huishouden. Je kunt dus niet een familie van vijf Sims maken met vier honden, dat gaat nu niet meer.

Autonoom

Hond knuffelen
Een huisdier is bovenal gewoon een maatje voor je Sims.

Een van de belangrijkste tegenstelling tot de huisdieren uit De Sims 3 Beestenbende is dat huisdieren nu niet meer te besturen zijn. In plaats daarvan kun je ze commando’s geven om bepaalde interacties te doen. Dat is simpel gezegd vooral even wennen in het begin. De eerste dag begon ik bijvoorbeeld mijn hond te trainen en op weg naar huis viel hij ineens slapend neer. Te hard getraind natuurlijk, maar het zijn wel dingen die je nu niet meer zo gemakkelijk ziet.

Hond uitlaten
Bij het uitlaten van dieren kun je geregeld plekken zoals deze tegenkomen waar je je hond kunt commanderen te gaan graven. Wat je krijgt, is een verassing: soms een waardevol verzamelobject, soms een simpele knuffel.

Ook aan de andere behoeftes zul je moeten voldoen, vergelijkbaar hoe dat bij Sims gaat. Je moet een hond borstelen of in bad doen om hem schoon te houden, hun voerbakjes bijvullen om ze te laten eten, ze naar buiten laten om ze te laten plassen, en gewoon af en toe met ze praten om hun sociale behoeftes goed te houden. Omdat je geen toegang hebt tot het behoeftepaneel van je huisdier kun je niet zien wanneer een dier iets nodig heeft, dus zul je goed op moeten letten. Daar zijn een paar manieren voor in opnemende effectiviteit:

  1. Net zoals Sims hebben ook dieren emoties. Vaker dan bij Sims zal die gewoon prima zijn, al zal het huisdier zich ongemakkelijk gaan voelen als een van zijn behoeftes te laag wordt. Blij treedt dan weer op als het allemaal wel goed en je ze goed verzorgt. Andere emoties zoals verdrietig of boos treden eigenlijk alleen verborgen op, dus die vallen onder prima, ongemakkelijk of blij.
  2. Vervolgens kun je het ook merken aan de gedachtewolkjes. Je moet goed op blijven letten wil je dit altijd zien, maar als een hond wil plassen, dan zal hij vaak ergens voor de deur gaan zitten en af een toe een gedachtewolkje tonen met dat hij naar buiten wil.
  3. Als laatste kun je je huisdier ook altijd vragen wat er is. Dan krijg je rechtsboven een melding die aangeeft wat het dier wil; geborsteld worden bijvoorbeeld.
Behoeftes van huisdieren
Een hond die aangeeft dat hij graag wil worden uitgelaten.

Zeker die laatste is erg krachtig vaak, al voelt het af en toe ook een beetje als vals spelen.

Een eigen karakter

Dat is de basis waarop huisdieren werken, maar natuurlijk kennen ook huisdieren bepaalde karaktereigenschappen. Voor zowel katten als honden zijn er zo’n zestien karaktereigenschappen waarvan je er drie kunt kiezen. Vanwege het feit dat huisdieren niet te besturen zijn, is de invloed van iedere karaktereigenschap een stuk duidelijker te zien.

Jagers zullen bijvoorbeeld vaak uit zichzelf op pad gaan op zoek naar avontuur. Mijn kat ging bijvoorbeeld constant een bosje opzoeken om daar te vechten met een eekhoorn. Normaliter is dat pas iets dat je huisdieren kunt opdragen wanneer je ze getraind hebt, maar jagers zullen dit uit zichzelf doen. Dan afloop brengen ze dan een cadeautje mee terug wat in veel gevallen een of ander verzamelobject is. De helft van de nieuwe verenverzameling – veren kun je verzamelen door huisdieren vogels te laten opjagen – had ik zo bijvoorbeeld al op één dag te pakken.

Ook los hiervan ontwikkelen huisdieren een bepaalde band met voorwerpen. Het is ietwat vreemd om te zien, maar ik had bijvoorbeeld een kat die zich aangetrokken voelde tot de container en daar liedjes ging zingen. Vraag me niet waarom, het was gewoon zo. Ieder huisdier kent zo bepaalde ‘dingen’ waar hij zich tot voelt aangetrokken terwijl hij ook angsten kan ontwikkelen voor andere zaken. Mijn hond was bijvoorbeeld bang voor de televisie en gaat daardoor in de buurt blaffen. Dat is allemaal willekeurig geregeld, dus blijft het een verassing om uit te vinden hoe het er bij welk huisdier voorstaat.

Regenboog kattenbegoochelaar
Met de Regenboog Kattenbegoochelaar spelen, iets dat katten – net als een laserlampje – erg magisch vinden.

Leuk om te benoemen is dat je dit alles ook allemaal kunt vastleggen op Simstagram. De tegenhanger van het populaire online sociale medium waarbij je wat leuke extraatjes kunt verdienen voor je huisdieren.

Slecht gedrag afleren en trucjes leren

Je hebt met De Sims 4 Ouderschap al kinderen en peuters die overal een rommeltje van maken, maar huisdieren zijn in feite hetzelfde. In het begin zullen ze namelijk nog van alles doen wat niet mag zoals de bank bekrassen of op de keukenkastjes springen. Dat gedrag moet je ze afleren door ze steeds een standje te geven als ze iets verkeerds doen.

De kat een standje geven
Katten mogen niet op het aanrecht van mensenvoedsel eten!

Hoe beter je relatie met het huisdier, hoe succesvoller dat zal zijn. Ik had bijvoorbeeld een kat de eerste dag al meteen van alles deed en steeds schichtig bleef reageren op standjes. Pas toen er een band met de kat werd opgebouwd werden de standjes succesvoller.

Hond trainen
Huisdieren kunnen worden getraind in deze parcours. Hoe beter je Sim’s dierentrainvaardigheid, hoe succesvoller je run zal zijn.

Ook in positieve zin kun je huisdieren iets bijbrengen. Je kunt ze namelijk trainen en in het geval van honden ook leren bepaalde trucjes te doen. Dat begin met een speciale vaardigheid voor volwassenen, dierentraining, die bepaald wat voor soort trucjes je aan kunt leren en hoe succesvol je trainingen zullen zijn. Je hebt daar ook speciale parcoursvoorwerpen voor, al zijn die helaas wat minder spectaculair dan het lijkt. Huisdieren kun je bijvoorbeeld door een hoepel laten springen waarbij je de hoepel zelf ook in brand kunt steken.

Voor zover ik heb kunnen merken heeft dat echter totaal geen invloed op het succes van de oefening en kun je huisdieren daarmee ook met geen mogelijkheid in brand laten vliegen. Wat meer diepgang had hier op zich best gemogen. Nu krijg je namelijk alleen een melding dat je je beste score dan wel niet hebt verbeterd, maar dat is verder ook alles.

Brindleton Bay

We hadden het er al over dat honden dagelijks uitgelaten moeten worden om hun behoeftes te voldoen. Een nieuwe wereld kan in zo’n uitbreidingspakket daardoor natuurlijk ook niet ontbreken en daarom is er Brindleton Bay. Brindleton Bay is een kuststadje gebaseerd op het noordoosten van Amerika. Dat maakt het een wereld vol met bossen en veel natuur; op papier een prima decor voor huisdieren dus.

Kleine wereld, ruime buurten

Toen ik Brindleton Bay voor het eerst zag tijdens de live streams voorafgaand aan de release was ik enigszins teleurgesteld. Met vier buurten en zestien kavels is het namelijk geen grote wereld. Misschien dat we in dat opzicht wat verwend waren met Windenburg, al zeggen alleen die cijfers uiteraard ook niet veel. Zeker niet zelfs, want als de wereld even verkent, dan merk je al gauw dat iedere buurt best een groot oppervlak beslaat met genoeg unieke plekjes om je huisdieren uit te laten of bijvoorbeeld ergens rustig te gaan vissen met je Sims.

Brindleton Bay: het Zeegras Eiland
De vuurtoren en het museum op Zeegras Eiland.

Zelfs het Zeegras Eiland rechtsonder op de kaart is stukken groter dan de wereldkaart doet laten geloven. Zo’n beetje het hele eiland kun je daar verkennen en daarbij tref je, naast een hoop visstekken en andere verzamelobjecten, midden op het eiland ook de oude, verlaten hondenbegraafplaats aan waar het ‘s nachts flink kan spoken! Het geeft een mooi contrast met de rest van de wereld.

Het blijft desalniettemin jammer dat begraafplaatsen niet in het spel zitten zodat dit geen eigen kavel kan zijn. Anders weet ik zeker dat geweldige locatie zou zijn voor een of ander griezelig verlaten huis. Sowieso hadden er naar mijn mening wel wat meer kavels op dit eiland worden geplaatst omdat er zeker plek zat is. Windenburg heeft dat immers ook, dus waarom niet?

Brindleton Bay: het Zeegras Eiland
Het Zeegras Eiland is de perfecte plek om rustig op zoek te gaan naar wat verzamelobjecten.

Leuk detail van deze buurt verder is nog de vuurtoren; dat is namelijk een nieuwe O jaa-plek geworden inclusief bijbehorende animatie, maar daar mag je verder zelf achter komen.

Vier unieke buurten

Het eiland is zo een van de vier buurten, maar alle vier hebben ze iets eigens. Het karakteristieke havendistrict Snorharenman Werf herken je bijvoorbeeld meteen als je een trailers van het pakket hebt gezien. Het leuke van die beurt is dat je er verschillende viskraampjes kunt vinden, vergelijkbaar met de eettentjes uit De Sims 4 Stedelijk Leven. Eetkraampje op zichzelf tref je overigens wel op meer plekken in de wereld en zijn een plek om, naast eten, allerlei spulletjes voor je huisdieren te kopen.

Toch is het vooral de sfeer die deze buurt zo mooi maakt. Zeemeeuwen zie je bijvoorbeeld overal voorbijvliegen en ook de buurt zelf ziet er levendig uit.

In het binnenland vinden we verder nog een ‘gewone’ voorstad, het Sabelplein, zoals je die een havenstad als Brindleton Bay verwacht. Een wat simpelere buurt vergelijkbaar met die van het basisspel, maar met desondanks wat parken en een dierenkliniek om je huisdieren mee naar toe te brengen. Ook op de details is ditmaal weer gelet; waar je aan de ene kant de rest van de wereld inkijkt zie je aan de andere kant een boerderij met koeien.

Brindleton Bay: de Ridderbaai
De Ridderbaai in Brindleton Bay kent een aantal villa’s en wat minder luxe huizen.

De laatste buurt, de Ridderbaai, is de meest uitgestrekte en landelijke. Die buurt is waarschijnlijk de mooiste plek om een wandeling met je huisdier te maken omdat het een mooi strand heeft en verder een wat bossiger binnenland en een afwisseling van luxere en mindere luxe huizen. De snelweg op de achtergrond ‘verpest’ het uitzicht op de natuur dan alleen een beetje…

Dierenkliniek runnen

Met honden en katten heb je natuurlijk het belangrijkste deel van het uitbreidingspakket beschreven, maar dat is niet het enige. In tegenstelling tot voorheen kunnen huisdieren namelijk ook ziek worden. Ik had het er bijvoorbeeld al over dat ik een kat had die vaak de confrontatie opzocht met eekhoorn. Dat gaat echter niet altijd goed waardoor hij ook een keer gebeten werd door die eekhoorn wat ziektes kon opleveren. Na een tijdje wordt ieder dier wel een keertje ziek, maar dit is een voorbeeld hoe de dynamiek in het spel werkt.

Ziek huisdier
Na verloop van tijd worden alle huisdieren wel een keertje ziek en zul je ze mee moeten nemen naar de dierenarts.

Overigens is ziek zijn niet alleen maar slecht. Met een beetje ‘geluk’ krijgt je dier namelijk een ziekte waarbij hij goud poept. Af en toe zal hij dan een waardevolle gouden staaf uitpoepen die jij dan kunt verkopen voor §6.000. Als een van je Sims in de dierenkliniek werkt, dan kun je deze (en andere) ziektes zelf overigens ook opwekken bij dieren door speciale drankjes te maken. Beetje crue misschien, maar het blijft De Sims.

Micromanagement

Zieke huisdieren breng je naar een dierenarts, de nieuwe zaak uit het pakket. Als dierenarts kun je zelf een eigen praktijk bouwen, managen, en verbeteren. Het concept kun je goed vergelijken met het runnen van een restaurant in De Sims 4 Uit Eten: meer personeel aannemen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer dieren tegelijk kunt behandelen terwijl beoordelingen aan de andere kant bepalen hoeveel klanten je krijgt. Hoe meer succesvolle behandelingen, hoe meer bonussen je kunt kopen, en hoe gemakkelijker het runnen van je kliniek wordt. Meer klanten krijg je dan weer door goede beoordeling of door te adverteren. Het is een redelijk simpel concept met genoeg manieren om je eigen gang te gaan.

Micromanagement speelt daarbij een belangrijke rol en van zo’n soort gameplay hou ik altijd wel. Misschien dat er af en toe wel erg veel gelijkenissen zijn met het runnen van een restaurant, al zou ik dat geen negatief punt willen noemen. Het concept werkt immers, dus waarom iets wijzigen? Bovendien is alleen het managen van je kliniek niet het enige dat je zult moeten doen; huisdieren zullen immers ook moeten worden genezen.

Beoordelingsformulier
Na elke dag in de kliniek krijg je zo’n scherm te zijn waarop staat wat je hebt verdiend, wat je beoordeling is, en waar je je nog op kunt verbeteren.

Onderzoeken en genezen

Huisdieren onderzoeken en genezen toont dan weer gelijkenissen met de dokterscarrière uit De Sims 4 Aan het Werk. Door de dieren te onderzoeken in een van de onderzoeksapparaten kun je langzamerhand steeds meer ziektes uitsluiten totdat je de juiste diagnose kunt stellen. Overigens gaat dit niet altijd even makkelijk; huisdieren raken namelijk gespannen van alle onderzoeken, dus moet je ze tussendoor ook blijven kalmeren. Doe je dat niet, dan werken je onderzoeken niet meer en wordt het baasje boos.

Onderzoeken van dieren
Het onderzoeken en genezen van de dieren in een dierenkliniek.

Genees je een huisdier snel en behandel je ze met zorg, dan krijg je een positieve beoordeling. Ook dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan, dus verwacht niet binnen een paar dagen een topkliniek te hebben. Personeel aannemen en ze trainen in de nieuwe dierenartsvaardigheid duurt even, maar betaalt zich na verloop van tijd flink terug.

Dieren genezen
Als je de diagnose hebt kunnen stellen is het tijd om het dier te genezen met de juiste behandeling.

Een puntje van kritiek is dat alle dezelfde soort onderzoeksapparaten eigenlijk enkel kopieën van elkaar zijn. Ieder onderzoeksapparaat kent namelijk twee voorwerpen; een goedkope en een luxe. De goedkope is over het algemeen enkel een vervallen versie van de luxere variant die bovendien wat ongemakkelijker is voor de huisdieren; tape op de onderzoekstafel bijvoorbeeld of wat explosiegaten op de medicijntafel.

Creëer-een-Sim

Creëer-een-Huisdier hebben we al gezien in het begin van deze review, maar ook voor de Sims zelf zijn er uiteraard nieuwe kledingstukken om uit te kiezen.

Dierenprentjes

Creëer-een-Sim: Tops voor mannen
Hoewel ietwat wild af en toe zorgen de dierenprentjes voor een mooie variatie aan stijlen.

Als je je even in Creëer-een-Sim rond waant, dan vallen vooral de kledingstukken met de dierenprentjes op; kleine, speelse versierseltjes met honden, katten en alles wat daarbij hoort. Je kunt ze haast niet missen en ook het thema leent zich er uiteraard prima voor, al is ook zeker de originaliteit ervan te prijzen. Vaak heb je namelijk ook niet maar één keuze maar zijn het er drie of vier. Bij vrouwen zie je dat weer wat meer dan bij mannen. En dan hebben we het nog niet eens over de peuters of kinderen, want daar staat het al helemaal schattig!

Creëer-een-Sim: Outfits voor peuters
Met name bij peuters staan de schattige dierenprentjes erg leuk!

Iets vergelijkbaars zien we bij een aantal van de haarstijlen voor mannen. Veel van de mannelijke haarstijlen zijn namelijk opgeschoren en gebruiken die ruimte aan de zijkant dan voor net zo’n details. Het zijn al met al kleine details, maar het zorgt wel dat het weer iets unieks is. Opvallend is daarbij ook de haarstijl met kattenoortjes. Die is voor beide genres – al staat het uiteraard wat mooier bij vrouwen – en past zelfs nog best goed bij gewone outfits, al vind ik het zelf wel jammer dat het niet een losse accessoire is geworden. Van de haarstijl zelf ben ik namelijk niet zo’n fan omdat het aardig wat volume heeft.

Simpeler en soberder

Terugkomende op de kleding zijn er overigens ook genoeg neutralere opties. Zeker bij de mannen zijn er bijvoorbeeld voldoende simpele polo’s en blouses te vinden met toch net wat frisse details. Het is voornamelijk landelijk en gericht op een simpel familieleven. Verwacht dus geen extreme luxe.

Hiernaast kennen zowel de mannen als de vrouwen wat zakelijkere kleding voor in de dierenkliniek. Dat is wat je ervan kunt verwachten en voldoet dus gewoon aan het doel. Al met al geeft je dat een redelijk mix aan keuze.

Creëer-een-Sim: Outfits voor meisjes
Kinderen en peuters krijgen helaas niet heel veel nieuwe kleding of haarstijlen, maar wat ze krijgen is zeer degelijk.

Qua kledingstukken is het bij vrouwen, buiten de dierenprentjes om, niet zo heel spectaculair meer als we bijvoorbeeld bij De Sims 4 Stedelijk Leven of Beleef het Samen hebben gezien. Dat klinkt misschien wat negatiever dan het is want het is zoals gezegd allemaal wat soberder en simpeler nu.

Bij de haarstijlen zien we gelukkig wel weer wat meer variatie. Zeker de twee haarstijlen met krullen staan bijvoorbeeld erg mooi, maar ook de haarstijlen met kleinere details als een simpele vlecht hebben een mooie afwerking.

Creëer-een-Sim: Tops voor vrouwen
Over het algemeen is De Sims 4 Honden en Katten qua aanbod wat minder spectaculair dan andere uitbreidingspakket, al zitten er zeker wel een aantal leuke items bij zoals deze top en haarstijl.

Bouwen

Tot nu toe hebben we al een redelijk groot deel van bouwen gezien; honden en katten hebben hun eigen speeltjes en ook de dierenkliniek kent veel eigen voorwerpen en decoratie om het geheel aan te kleden. Zeker de decoratie is hierbij super gedaan af en toe. Het pakket zit bijvoorbeeld vol met kleine cartoonachtige plaatjes die je aan de muur kunt hangen om je kliniek of huis op te fleuren. Ook de overige decoratiestukken hebben een fijne sfeer en zijn overal prima te gebruiken.

Stickers
De cartoonachtige stickers zoals je die heel veel zult vinden in De Sims 4 Honden en Katten.

Overigens ligt de balans ditmaal wel erg veel op die decoratie zoals je hieronder kunt zien:

Overzicht van alle voorwerpen uit bouwen
Een overzicht van alle voorwerpen uit bouwen.

Op z’n Amerikaans

Bouwen
Het thema van de meubels uit De Sims 4 Honden en Katten is hoofdzakelijk landelijk en gericht op de gemiddelde familie. Geen luxe, maar wel Amerikaanse afmetingen.

Wat rest zijn wat landelijke en maritieme meubels en bouwvoorwerpen wat betekent dat het al met al veel hout en stof is. Een tikkeltje oubollig als je het mij vraagt, maar het past op z’n minste mooi bij het thema. Met name de opvallende stoffen bank en stoelen geven daardoor een leuke sfeer. Het maakt het lekker huiselijk, het past bij een gemiddelde familie, en dat is uiteindelijk wat je van zo’n pakket verwacht.

Niet alles is daardoor even speciaal, al zitten er ook echt wel wat unieke voorwerpen bij. Een paar banken die passen in een trapeziumvormige erker bijvoorbeeld of een open haard die de volledige hoogte van de muur bestrijkt. Hoewel ik er vrijwel zeker van zijn dat we die twee nog wel meer gaan zien in toekomstige uitbreidingen ben ik nu in ieder geval blij dat ze er eindelijk een keertje zijn.

Bouwen: Hoekbank
Een van de nieuwe hoekbanken die je in zo’n 1 × 3 erker kunt plaatsen.

Maritiem

Bouwen: Maritieme voorwerpen
Een aantal van de maritieme voorwerpen zoals je die veel zult tegenkomen in Snorharenman Werf.

Het maritieme deel is iets dat we tot nu toe nog niet hebben gezien in De Sims 4 en helaas nu ook niet heel veel. Naast een boel kisten en tafels blijft er eigenlijk maar weinig decoratie over. Én een bar natuurlijk, maar die past dan weer nergens bij helaas. En dat is toch jammer aangezien zeker die decoratie af en toe toch best mooi is. Van mij hadden er dus best nog wel wat meer van deze spullen in mogen zitten, zeker bij bouwen.

Landelijk wonen

Bouwen
Net zoals bij de meubels zijn ook de bouwvoorwerpen voornamelijk landelijk. Een boerderij zou je er prima mee moeten kunnen maken, zeker met de nieuwe dak-tools uit de update.

De bouwvoorwerpen lijken qua stijl dan weer wat meer op de voorwerpen uit het basisspel, maar dat is niet per se een slecht punt. Op deze manier sluit het tenminste mooi aan en kun je er gemakkelijker huizen mee bouwen. Wel is het allemaal over het algemeen weer iets landelijker; het heeft wat meer de uitstraling van een typische Amerikaanse ranch. Zeker de nieuwe grote deuren zijn daarbij voorwerpen die ik absoluut vaker ga gebruiken.

Ook leuk om te zien is dat we nu ook bomen krijgen in verschillende kleuren. Het uitbreidingspakket kent bijvoorbeeld drie verschillende bomen waarbij je er bij twee herfstkleuren in kunt aanbrengen en bij eentje de hoeveelheid bloesem kunt kiezen. Eindelijk zien we dus ook deze opties verschijnen!

Conclusie

De Sims 4 Honden en Katten brengt wat je ervan mag verwachten. Met Creëer-een-Huisdier als toppunt is het een degelijke uitbreiding geworden waarbij je als speler vooral zelf het verhaal mag maken. Huisdieren zij niet meer te besturen en kunnen daardoor voor onverwachte situaties zorgen, zeker nu ze ook ziek kunnen worden.

Zieke huisdieren breng je naar de dierenkliniek die je tevens zelf kunt runnen in het pakket. In een dierenkliniek ben je zelf verantwoordelijk voor het managen van allerlei zaken rondom het doen en laten van de kliniek wat je een fijne vrijheid geeft om zelf dingen te proberen en te verbeteren.

Brindleton Bay, de nieuwe wereld uit De Sims 4 Honden en Katten, vormt daarbij een prima decor voor het spelen met huisdieren. Ondanks dat het niet heel veel kavels heeft, is het een ruime wereld met voldoende unieke plekken om te ontdekken.

In Creëer-een-Sim en bouwen merk je dat het thema van het pakket voornamelijk landelijk is en dat het zich vooral richt op de gewone familie. Geen luxe voorwerpen of kleding maar juist allemaal wat simpeler en soberder. Dat geeft het pakket z’n sfeer en zeker ook de gebruikte dierenprentjes bij de kleding maken dat mooi af. Daarnaast is er genoeg keuze voor de dierenkliniek; de kleding is over het algemeen wat zakelijker terwijl je in koopmodus juist weer wat lossere decoratie vindt als cartoonachtige posters voor aan de muur. Een puntje van kritiek is wel dat veel van de dierenkliniek voorwerpen eigenlijk maar één optie hebben die dan zowel een goedkope als een luxe uitvoering. Qua stijl is het verder hetzelfde terwijl ik zelf liever wat meer opties had gezien. Het is een van de belangrijkere zaken van de uitbreiding, dus dan mag zoiets ook best wat breder worden uitgelicht in plaats van tig verschillende stoelen of posters toevoegen.

Met dank aan EA voor het verlenen van vervroegde toegang tot het uitbreidingspakket. Dit heeft geen invloed gehad op de uiteindelijke beoordeling van het spel.

EA Game Changers

Beoordeling

Honden:8
Katten:8
Runnen van een dierenkliniek:8
Brindleton Bay:9
Creëer-een-Huisdier:9
Creëer-een-Sim:7
Bouwen:7

Eindoordeel

De Sims 4 Honden en Katten

SN Review: De Sims 4 Honden en Katten

Prijs: 40,00

8,3 van de 10

Hét uitbreidingspakket waar we al drie jaar op wachten, doet gelukkig wat het beloofd: huisdieren toevoegen. Je moet er even aan wennen, maar honden en katten vormen vrijwel zeker fijne maatjes voor je Sims. Huisdieren zijn wat onvoorspelbaarder geworden in De Sims 4 Honden en Katten dan voorheen, maar dat maakt het juist leuk en afwisselend.