Je kunt gewoon niet zonder!

Van concept tot compleet project: duik in de bouw van appartementen met De Sims 4

Toen we aan De Sims 4 Stedelijk Leven betonnen te werken, wisten we dat appartementen een belangrijk onderdeel zouden vormen. Steden hebben nu eenmaal krappe woningen die dicht bij elkaar liggen en dat vertaalt zich in appartementen.

Van concept tot compleet project

Een paar dingen wisten we al meteen: het zou niet mogelijk moeten zijn om buitenmuren en ramen aan te passen, maar het is wel mogelijk om binnenmuren en voorwerpen te bewerken. We wisten dat we grote hulzen moesten creëren, zodat we daar kavels in konden plaatsen waar spelers op kunnen bouwen. Waarom hulzen? Nou, om echte flats te creëren, of zelfs appartementen van zes verdiepingen, moesten we specifieke modellen ontwikkelen. Anders zouden de gebouwen er niet uitzien als appartementen en het zou te ingewikkeld zijn om aan Bouwen voldoende onderdelen toe te voegen voor een expansion pack. Door deze hulzen te gebruiken, is het resultaat een gebouw dat er als een stedelijk appartement uitziet, terwijl het nog steeds een platform biedt waarop gebouwd kan worden.

Van concept tot compleet project

Vervolgens zijn we met de community aan de slag gegaan. We hebben uitgebreide prototypes voor appartementen gebouwd in De Sims 3 en allerlei verschillende gevallen getest, zoals wat er gebeurt wanneer er meerdere huishoudens tegelijkertijd gesimuleerd worden, met Sims die je niet kunt besturen en Sims in afzonderlijke appartementen.

Van concept tot compleet project

Uiteindelijk hebben we onderdelen van deze technologie gebruikt om een nieuw raamwerk te creëren:

  • Er kunnen meerdere huishoudens in een appartement wonen
  • Deze huishoudens kunnen en zullen je bezoeken en actief zijn in de openbare ruimtes
  • Je kunt hen bezoeken en deel uitmaken van hun levens

Het coole aan appartementen is dat het resultaat een gevoel van saamhorigheid is. Appartementen hebben zelfs meer gameplay die aan Sims verbonden is dan een traditionele buurt in Willow Creek! Soms weten we ons eerdere werk zelfs te overtreffen en dat is hier het geval.

Van concept tot compleet project

Er zijn heel wat legendarische sitcoms die zich in appartementen afspelen, zoals Seinfeld, Friends, The Big Bang Theory, How I Met Your Mother en meer. Zoals we zo vaak doen tijdens ons werk aan deze game die het leven simuleert, hebben we deze klassieke en intuïtieve ervaringen en onze eigen belevenissen bekeken en geprobeerd om de personages en momenten opnieuw te creëren.

Van concept tot compleet project

We hadden een paar onderdelen met nieuwe technologie nodig om situaties uit sitcoms na te bootsen binnen inactieve huishoudens, manieren te vinden om nieuwe geluiden en visuele effecten in gang te zetten en heel wat scenario’s naar behoren te kunnen laten functioneren en eruit te laten zien. We hebben door middel van herhaling ontdekt dat we verschillende reacties op situaties nodig hadden. Ze moesten op de juiste manier afgesteld worden en we moesten ervoor zorgen dat ze op het juiste moment plaatsvonden. Te vaak en het wordt irritant. Niet vaak genoeg en je hebt er niets aan. We moesten het uittesten door te spelen en we hebben Simsfans en onafhankelijke testers ingezet om hun mening te geven.

Van concept tot compleet project

Dus toen hadden we onze hulzen, meerdere huishoudens en een saamhorigheidsgevoel, maar de belangrijkste details ontbraken nog. Behalve liften hadden we stortkokers, brievenbussen, probleemvoorwerpen (zoals lekkende buizen, rattenholen, tochtende ventilatieroosters en meer nodig) om een typisch appartement te creëren. Bovendien konden we met het muur- en vloermateriaal een heel rattig appartement vormgeven.

Van concept tot compleet project

Toen we eenmaal de basis hadden, konden we het proces opnieuw toepassen. In eerste instantie hadden de appartementen niet de plafonds voor de appartementen van de buren en waren het open, lege ruimtes. Dat vond onze art director maar niks, dus hij heeft er echt op aangedrongen om de plafondtechnologie te ontwikkelen. Dat kostte ons wel wat tijd.

Van concept tot compleet project

Appartementen creëerden verschillende problemen met de camera. Normaal gesproken creëren grote gebouwen of bergen in de game een bufferzone. Met appartementen moet je in kunnen zoomen op Sims die zich buiten het appartement op het trottoir bevinden, maar ook op Sims die zich in hun appartementen bevinden.

Van concept tot compleet project

De camera houdt je standaard altijd op een armlengte afstand. Er waren heel wat herhalingsprocessen nodig om de juiste balans te vinden, wat ideaal is voor een soepele beweging van een camera van de 8e verdieping naar de begane grond. We moesten er zeker van zijn dat dit altijd werkte en de camera jouw Sims zouden blijven volgen (want er zijn verschillende methodes met afzonderlijk gedrag).

Van concept tot compleet project

We wisten ook dat onze spelers meer aanpassingsmogelijkheden nodig hadden voor een appartement. We hebben een klein, maar heel actief en uitgesproken onderdeel van onze community dat we bouwers noemen; spelers die voornamelijk nieuwe huizen bouwen en creëren voor hun Sims. We wilden hen een methode voor aanpassingen geven met een geweldig uitzicht en daarom hebben we penthouses gecreëerd, waarmee spelers de kleinste details op het dak van een hoog gebouw aan kunnen passen. Spelers kunnen zwembaden, basketbalvelden, sierlijke balkons, dakterrassen of zelfs een normaal huis van hun dromen bouwen. Zo kunnen spelers fantaseren over het leven van een miljardair en dat is belangrijk binnen een game vol inspirerende verhalen!

Van concept tot compleet project

Tot slot moesten we onze gebruikersinterface totaal vernieuwen, zodat spelers een onderkomen voor een enkel gezin konden selecteren, op een verdieping met meerdere mogelijkheden en soms zelfs met meerdere verdiepingen.

Van concept tot compleet project

Normaal gesproken kunnen spelers een idee van het huis krijgen door er van bovenaf op neer te kijken. Maar met appartementen was het noodzakelijk om hen de vorm, indeling en de karakteristieke eigenschappen van het appartement te laten zien. We hebben heel wat tijd gestoken in het creëren van een hele mooie weergave die iedere mogelijkheid in een enkel appartement uitlicht en weergeeft en waarmee je snel van verdieping naar verdieping over kunt schakelen.

Al met al was het een enorme onderneming om appartementen te bouwen. Wanneer we de vraag krijgen wat het moeilijkste aspect van Stedelijk Leven was, antwoord ik altijd dat dat de appartementen waren. Normaal gesproken maakt een onderdeel alleen gebruik van het werk van een set disciplines, maar de appartementen hadden overal betrekking op. Inclusief concept, het omgevingsteam, visuele effecten, geluid, scenario’s, gameplay-engineering, client-engineering, modellen, animatie, UI-team en meer. Het resultaat is een van de meest holistische wijzigingen op het gebied van onze basiservaring sinds heel lange tijd.

Appartementen zijn heel belangrijk en wij zijn ongelofelijk trots op ons werk. Druk op het knopje voor de bovenste verdieping en bewonder jouw nieuwe woning!

EA.com

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *