Je kunt gewoon niet zonder!

De Sims 3 Ambities review: 3 – Beroepen, vaardigheden en kringloopwinkel

Beroepen

De kern van deze uitbreiding is dus het met je Sim meegaan naar het werk en hem of haar daar kunnen volgen en besturen. Dat is meteen het grote verschil tussen de oude ‘banen’ en de nieuwe ‘beroepen’. Dat naar het werk kunnen meegaan, kun je bij de 5 nieuwe beroepen, die ik hieronder kort zal bekijken. De beroepen zijn zodanig verschillend, dat er eigenlijk altijd wel één tussen zal zitten die een speler aanspreekt.

In het algemeen kun je alle nieuwe banen in elk geval beginnen via de advertentie in de krant of op de computer. Voor sommige kun je ook naar het bijbehorende gebouw gaan. De werktijden liggen niet voor alle beroepen gelijk.

Binnenhuisarchitect

Het beroep van binnenhuisarchitect is een beroep waarbij je geleidelijk aan, via verbouwingen het uiterlijk van je stad aanpast. In eerste instantie kun je veel opdrachten nog binnen de bestaande muren van een huis uitvoeren. Maar al snel kun of moet je ook stukjes aan huizen bijbouwen. Je bent daar eigenlijk vrij in, zolang je dat binnen het budget kunt doen en maar aan de wensen van je klant voldoet. Zeker wanneer je vaker een verbouwing in hetzelfde huis krijgt aangeboden kun je dit eens proberen. Je Sim ontvangt een basissalaris per week en per uitgevoerde opdracht ook nog een vergoeding. En als je klant heel tevreden is, krijg je zelfs een bonus, die behoorlijk op kan lopen. Je maakt nog meer kans op zo’n bonus als je het aandurft iets meer te veranderen dan je klant vraagt, bijvoorbeeld een extra kast of schilderij. Op de wat hogere niveaus krijg je ook nog de mogelijkheid om een verbouwing aan andere Sims aan te bieden, in plaats van te gaan zitten wachten tot er weer één verschijnt.

Dit beroep is zeker leuk voor de bouwers onder de spelers; je bent eigenlijk nooit uitverbouwd. En ook al lijken de opdrachten op den duur hetzelfde te zijn, dan zul je merken dat er toch variatie in zit door de verschillende eisen van de klant. Leuk aan dit beroep is, dat daadwerkelijk de verhaalvoortgang gevolgd wordt. Een huishouden, waar een baby verwacht wordt, vraagt echt om een babykamer. Eén van de beter geslaagde en uitgewerkte beroepen.

Brandweerman of –vrouw

Het beroep van brandweerman is er één van hollen of stilstaan. Je Sim blijft op de kazerne en kan daar onderhoud plegen aan de spullen, zichzelf trainen, eten, slapen of werken aan de vaardigheid uitvinden. Die rustige periodes worden echter plotseling onderbroken, wanneer het alarm afgaat. Dan moet je er voor zorgen, dat je Sim zo snel mogelijk reageert en de brand of aardbeving te lijf gaat. Des te sneller de noodsituatie is opgelost, des te hoger valt de beloning uit. Noodsituaties zijn bijvoorbeeld, kleine binnenbrandjes, grote huisbranden, uitslaande branden, aardbevingen en gaslekken. Ook kan het nodig zijn, dat je Sim een andere Sim bevrijdt uit een brandend gebouw. Tenslotte kan je Sim, ook als hij geen dienst heeft, opgeroepen worden als er een grote ramp plaatsvindt.

Dit is een beroep, dat uitstekend te combineren is met het ontwikkelen van je creatieve vaardigheden of uitvinden, omdat het vele rustige momenten kent. Als je jouw Sim niet die kant op wilt sturen, dan kan dit beroep op den duur wat eentonig worden. Je krijgt het gevoel telkens dezelfde handelingen te verrichten. Het is heel persoonlijk hoe leuk je dit beroep vindt.

Privédetective

Zeker voor degenen die Wereldavonturen een leuke uitbreiding gevonden hebben, is dit beroep een geslaagde aanvulling. De privédetective moet zaken oplossen, die gepresenteerd worden in leuke, korte verhaallijnen en die kunnen bestaan uit 3 tot 10 ‘deelzaken’. In het spel zijn ruim 40 zaken opgenomen. Om zaken op te lossen moet je detective informatie zoeken, in huizen inbreken, door post snuffelen en in vuilnisbakken wroeten. Naast de kant-en-klaar zaken kan hij ook op de uitkijk gaan staan en proberen zo iets op het spoor te komen. De rapporten, die hij hierover schrijft, kan hij naar de politie sturen. Maar hij kan ook proberen een andere Sim te chanteren met wat hij heeft ontdekt.

Zoals al gezegd, dit beroep is erg leuk vanwege de verhaallijnen die in de verschillende zaken zitten. En natuurlijk gaat alles weer gepaard met de nodige grappige animaties en gezichtsuitdrukkingen voor je Sims. Vooral bij dit beroep is de keuze die je kunt maken voor ‘goede’ of ‘slechte’ detective nog een extra uitdaging. Door deze keuzemogelijkheid kun je deze carrière meerdere keren op verschillende manieren spelen. Dit is dan ook zeker een van de beter geslaagde beroepen.

Spokenjager

Het beroep van spokenjager geeft me een beetje een dubbel gevoel. Bij dit beroep is het jouw taak spookjes, klopgeesten en geesten te verdrijven. Eerst gaat dat enkel via opdrachten, maar later krijg je ook de mogelijkheid om op openbare kavels naar geesten te scannen. Naarmate je niveau hoger wordt zullen ze zich meer en meer verzetten tegen het vangen en vaker weg weten te vluchten. Daar staat dan tegenover, dat je via praten kunt proberen een geest er van te overtuigen van het kavel te vertrekken.

Dit beroep ziet er erg leuk uit. Het herladen van je SpokenBanner, de interacties met de geesten en de reacties van andere Sims op spoken, het ziet er allemaal even leuk en grappig uit. Het dubbele zit er voor mij in, dat het mij al vrij snel begon te vervelen. Ook bij dit beroep wordt het een herhalen van steeds dezelfde handelingen. Het beroep is dus erg leuk vormgegeven, maar verder valt de uitwerking mij wat tegen. Hadden verhaallijntjes hier ook niet net dat extra element toe kunnen voegen, die het interessant houdt?

Stilist

Het beroep van stilist tenslotte doet eigenlijk hetzelfde wat binnenhuisarchitect ook doet: het verandert stukje bij beetje het uiterlijk van je buurt. Jouw Sim kan als stilist het uiterlijk van de Sims in de stad veranderen via complete make-overs. De sims krijgen andere kapsels, andere kleding en andere make-up. Als een sim een make-over wil, zal er een wensenlijstje verschijnen, waarop je kunt zien, wat je in elk geval moet verzorgen. Ook nu mag je meer doen, in de hoop op een betere beoordeling en een extra bonus. De nieuwe vaardigheid tatoeëren is natuurlijk bij uitstek geschikt voor een stilist. Je Sim begint de carrière met het uitvoeren van opdrachten in de salon, maar vanaf niveau 3 in deze carrière kan je Sim ook op zoek gaan naar opdrachten daarbuiten.

Zoals binnenhuisarchitect bij uitstek voor bouwers onder de spelers is, zo is stilist dé carrière voor de spelers, die graag Sims maken. En het is zeker een leuke ervaring om de Sims in de stad tegen te komen, zoals jij ze gemaakt hebt. Ook bij dit beroep ben je eigenlijk nooit klaar: Sims komen terug voor een nieuwe make-over of je hebt via de Store of gratis downloads je assortiment kleding en kapsels uitgebreid. Bij dit beroep heb je altijd nieuwe elementen. Dit beroep valt dan ook zeker onder de beter geslaagde.

Banen

Naast de nieuwe beroepen zijn de oude ‘banen’ (die waarbij je Sim op een werkdag in een rabbithole verdwijnt) gewoon blijven bestaan. Aan het enige rabbithole waar nog geen baan gekoppeld was, is nu de onderwijscarrière toegevoegd. Deze heb ik verder nog niet gespeeld, maar zeker is, dat je Sim ook in deze carrière in de rabbithole verdwijnt.

Tenslotte is de oude medische carrière omgevormd tot een hybride carrière. Je Sim begint de loopbaan gewoon in de rabbithole, maar vanaf niveau 4 krijg je een pieper en wordt alles anders.

Vanaf dat moment wordt dit de carriére waar je het meest druk mee bent. Je Sim kan teruggeroepen worden naar het werk, nog geen uur nadat hij doodmoe is thuisgekomen. Of je Sim moet ineens patiënten gaan inenten ergens in de stad. Zo zijn er meerdere mogelijke noodgevallen. Het is dan ook een hele klus, om het humeur van je Sim op peil te houden met zo’n onregelmatig werkschema. Om over het krijgen van voldoende slaap maar te zwijgen.

Deze carrière is zeker niet makkelijk, maar voor velen juist daarom misschien wel een uitdaging. Het is zeker de moeite waard om deze eens uit te proberen.

Ander bronnen van inkomsten

Maar er zijn meer manieren om je Sim aan geld te laten komen tegenwoordig. Met de komst van deze uitbreiding is het mogelijk geworden om openbaar, onroerend goed in de stad te kopen: bijvoorbeeld een park of een winkel. Hieruit kan je Sim wekelijks inkomsten ontvangen. En door verbeteringen aan te brengen kun je het niveau van je bezit omhoog werken, wat weer voor meer inkomsten zorgt. Deze bron van inkomsten is eigenlijk voor elke Sim goed te doen, naast welke baan dan ook. Een heel simpele manier om wat extra simoleons te verdienen, maar ook om invloed uit te oefenen op het aanzicht van je stad. Gewoon een leuke toevoeging.

Als laatste kun je jouw Sim naar het gemeentehuis sturen en zich als zelfstandige laten registreren. Sims die enkel schilderen, schrijven, tuinieren, vissen, uitvinden, fotograferen of nectar maken kunnen op deze manier toch een soort carrière doorlopen. Natuurlijk kunnen ze altijd al hun spullen verkopen in de kringloopwinkel, maar als zelfstandige ontvangen ze ook nog leuke bonussen voor het bereiken van bepaalde niveaus.

Nieuwe vaardigheden

Ze zijn al een paar keer genoemd, de nieuwe vaardigheden, die met ‘Ambities‘ in het spel zijn gekomen. Allereerst kunnen Sims de vaardigheid beeldhouwen gaan ontwikkelen.

Naar mate het niveau hoger wordt komen steeds meer materialen beschikbaar. En het aantal beelden, dat uiteindelijk gemaakt kan worden is voor mensen die alleen het basisspel hebben al 75; voor mensen, die ook Wereldavonturen hebben komen er daar nog eens ruim 20 bij. Veel dingen kunnen in meerdere materialen worden uitgehouwen, maar een paar dingen horen bij één enkel materiaal.

De tweede nieuwe vaardigheid is uitvinden. Via deze vaardigheid kan je Sim in eerste instantie allerlei leuke kleine hebbedingetjes uitvinden, maar als het niveau hoger wordt komen daar dingen als de tijdmachine, de oogster en SimBot bij.

De spullen die je via deze twee nieuwe vaardigheden maakt kun je gewoon verkopen, maar zijn ook erg gewild bij andere Sims. Wanneer je voor je Sim de carrière binnenhuisarchitect hebt uitgekozen is het een echte aanrader deze twee vaardigheden, samen met schilderen, te ontwikkelen. Het heeft mijn Sim hoge bonussen opgeleverd als ik eigengemaakte spullen in de verbouwing verwerkte.

Door de grote hoeveelheid spullen, die je via deze twee vaardigheden aan het spel toevoegt, zijn het zeker geslaagde en nuttige toevoegingen.

Daarnaast bevat het spel met ‘Ambities’ ook nog 5 verborgen vaardigheden: stileren, tatoeëren, kringloopwinkel, trampolinespringen en Gnoep. Deze worden op de achtergrond bijgehouden en leveren kleine voordeeltjes op: je kunt iets beter of sneller, je wint vaker of je verdient iets meer.

Kringloopwinkel

Voor het verkopen van de spullen, die je zelf gemaakt hebt (schilderijen, beelden en uitvindingen) is er nu ook de kringloopwinkel.

De spullen, die je op deze manier verkoopt, kun je later in het spel weer tegenkomen bij andere Sims. Het is ronduit een tegenvaller, dat je hier niet alles kunt verkopen; oude meubels en apparaten zul je hier niet kwijtraken. En dat is erg jammer, zeker omdat de naam ‘kringloopwinkel’ is. Laten we hopen, dat EA dit in de toekomst alsnog mogelijk maakt, omdat dit spelelement het spel zeker ten goede zou komen.


Pagina 1: Introductie en Twinbrook
Pagina 2: Sims creëren, bouwen en buurtbewerking
Pagina 3: Beroepen, vaardigheden en kringloopwinkel (deze pagina dus)
Pagina 4: Nieuwe spullen, tijdreizen en SimBot
Pagina 5: Bugs, plussen en minnen en conclusie


Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *